Nieuws

De zoektocht naar de ultieme 40/60-portefeuille

Hoe nog geld te verdienen als alles duur is? Meb Faber van Cambria IM en een bont gezelschap van beleggingsprofessionals hebben allen hun eigen aanpak om het rendement op de krikken.

Het was een schokkende ontdekking voor Eelco Ubbels van Alpha Research een paar maanden geleden toen hij op een congres in de VS hoorde dat professionele beleggers voor de komende jaren rekenen op een schamele 2% voor de klassieke 60/40-portefeuille. Slechts 2%!

Gestaag omhoog met 60/40
naam voor SEO

Volgens Ubbels, die in Nederland naam maakt met het destilleren van de beleggersconsensus uit de adviezen van beleggingshuizen, moet er meer te verdienen zijn dan die 2% per jaar. Daarom nodigde hij een aantal topbeleggers uit om in het Amsterdamse WTC met oplossingen te komen.

Torenhoge waarderingen

Meb Faber, niet te verwarren met Marc Dr. Doom Faber, kwam uit de VS ingevlogen om het symposium, logischerwijs getiteld How to beat the 60/40 portfolio? 2% is not enough!, van upbeat vuurwerk te voorzien. Nou ja, zo optimistisch was Faber niet.

De directeur en oprichter van Cambria IM, en auteur van de meest gedownloade financiële white paper (zie hieronder) ooit, ziet grote gevaren: voor beleggers in aandelen en voor beleggers in obligaties. Dat heeft alles van doen met de torenhoge waarderingen waar beide beleggingscategorieën last van hebben.

Populair leesvoer
naam voor SEO

Volgens Faber bedraagt de Shiller PE, ook wel bekend als CAPE Ratio, voor Amerikaanse aandelen thans 31. Dat is hoog, heel hoog. Het historisch gemiddelde bedraagt 17. Ervan uitgaande dat aandelen de neiging hebben rond het gemiddelde te bewegen is er dus de nodige ruimte omlaag. "Willen we de komende jaren 10% maken, zoals beleggers wereldwijd geloven, dan moeten de waarderingen door het dak."
De siuatie voor obligaties is niet veel beter. Ook veel te duur volgens Faber. "Reken op niet meer dan 2% redenement de komende jaren."

Hoe hoger de k/w, hoe lager toekomstige rendementen
naam voor SEO

Faber adviseert

Wat is de oplossing? Faber heeft een aantal adviezen. Allereerst, koop de wereld en begraaf de home bias. Zeker voor Amerikaanse beleggers is er wat voor te zeggen om buiten de eigen grenzen te kijken. Faber struint de wereld af op zoek naar laag geprijsde aandelen, die hij vervolgens ook altijd zegt te vinden. Want zo merkt hij op: "Ook in dure tijden zijn er altijd goedkope markten."

Meb Faber
naam voor SEO

Advies 2: Vermijd market cap weighted portfolio's. Beleg vooral niet in de index, want die bestaat vooral uit de winnaars van gisteren. Faber: "Wie elk jaar sinds 1900 alleen belegd zou zijn in het grootste bedrijf van Amerika zou zwaar hebben ge-underperformed."

Advies 3: Beleg in factoren. Dat resulteert in 2% extra rendement. Dat geldt voor zowel aandelen als obligaties.

Advies 4: Haal de beleggingskosten omlaag.

Advies 5: Faber gelooft sterk in de combinatie van een buy and hold-strategie met een vleugje momentum-strategie. Hij heeft zijn eigen aanpak gedoopt tot Trinity. De drie bouwstenen van zijn (succesvolle) portefeuilles zijn: beleg wereldwijd, kies voor waarde- en momentumbeleggingen en volg actief de trend.

Advies 6: Houd nauwlettend het beleggingsvertrouwen van particulieren in de gaten. "Hoe positiever het sentiment, hoe groter de kans dat de koersen dalen."

Advies 7: Bedenk een plan. Als dat niet lukt, kopieer dan het plan van iemand die bewezen heeft het beleggingsvak te beheersen. "Wie elk jaar de tien grootste posities van Warren Buffett in de portfeuille hield, had de S&P ruimschoots verslagen."

De Faber-methode
naam voor SEO

De kracht van data

Meb Faber was niet de enige die de aanwezigen trakteerde op manieren om een schamel toekomstig rendement op te krikken. Aandelenquant Hania Trollope van Goldman Sachs AM gelooft sterk in het gebruik van big data om outperformance te boeken.

Het vinden van data is niet het probleem, wel om daar die informatie uit te halen die bruikbaar is. De machines van Goldman Sachs AM hebben vorig jaar alleen al 50 miljoen nieuwsartikelen uitgeplozen om de fondsmanagers van de Core-beleggingsfondsen aan extra alpha te helpen.

Data-explosie
naam voor SEO

Doel van big data-analyse is onder meer om voorafgaande aan de presentatie van de kwartaalcijfers al een duidelijke idee te hebben waar het met een bedrijf in combinatie met zijn peers naartoe gaat. "Het volgen van webtraffic is bijvoorbeeld zeer nuttig," vertelt Trollope.

Mooie mix

Nicolas Delrue van UBP AM pakt het anders aan. Hij verwacht de conservatieve 60-40-outlook te verslaan middels het beleggen in een mandje streng geselecteerde converteerbare obligaties.

Een converteerbare obligatie, ook wel convertible genoemd, is eigenlijk niets anders dan een obligatie, die iets minder rente geeft dan normaal, met een langlopende calloptie. Het profiteert van de stijging van het onderliggende aandeel zonder dat de houder van de convertible het aandelenrisico loopt. De volatiliteit van een converteerbare obligatie is veel minder dan die van een aandeel.

Volgens Delrue presteren converteerbare obligaties op de lange termijn zelfs beter dan aandelen. "Nu de rentes omhoog gaan, breken er wederom mooie tijden aan voor convertibles," zegt hij. "Dat hebben soortgelijke periodes in de afgelopen 20 jaar wel bewezen."

Delrue zelf heeft een sterke voorkeur voor converteerbare obligaties met een goedkope call-optie, sterke kredietwaardigheid (minstens investment grade) en lage volatiliteit.

De ijzersterke performance van convertibles
naam voor SEO

Obligatiekansen

Volgens Loic Cadiou van H2O AM, dochter van Natixis IM, leven beleggers tegenwoordig in een grote bubbel. Want volgens hem is eigenlijk alles nu te duur. "Als de rendementen stijgen en de volatiliteit neemt af, dan is er altijd sprake van bubbelvorming." 

Cadiou heeft daarbij ook nog eens het nadeel dat hij het moet doen met obligaties. Dat is de beleggingscategorie waar beleggers het minste van verwachten. Niet Cadiou. Alleen zijn de trades waar hij voor gaat een tikkeltje complexer dan waar de recht-toe-recht-aan-obligatiebelegger voor kiest. In slimme long-short-positities is volgens hem nog voldoende obligatie-alpha te genereren.

Omdat Cadiou bijvoorbeeld rekent op een afvlakking van de Duitse rentecurve is hij long Bund (10-jaars) en short Schatz (2-jaars). "De schatz is op dit moment de duurste obligatie ter wereld." Omdat ook de Amerikaanse rentecurve volgens hem afvlakt, kan aan de andere kant van de oceaan dezelfde trade worden opgezet.

De rente vlakt dus af

naam voor SEO

Beleggen in risicopremies

Bij het Nordea AM, groot in unconstrained multi-asset-oplossingen, verwachten ze dat een 60/40-portfeuille de komende jaren wel met 4% kan renderen. "Maar dan bevat de portefeuille wel bovengemiddeld veel risicovolle obligaties. De geprognotiseerde 4% gaat met meer volatiliteit gepaard dan gebruikelijk," aldus Cristian Balteo.

Nu de centrale banken taperen, gaat de volatiliteit überhaupt omhoog. Wat te doen? Voor de defensieve belegger, die voor een aardig en redelijk voorspelbaar rendement gaat, belegt Nordea in risicopremies. "Door risicopremies te combineren kan er even veel rendement worden geboekt tegen veel minder risico."

Hoe werkt dat? Stel dat Nordea AM de risicopremie, die aan waarde-aandelen hangt, wil binnenhalen. Dan gaat de Scandinavische asset manager long waarde-aandelen (MSCI World Value) en short aandelenmarkt (MSCI World). Wat overblijft is de risicopremie van waarde-aandelen.

Slimme trade
naam voor SEO

Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Lees meer

Alternatieve beleggingen