Handelsbanken doet het met succes anders Niet door kantoren te sluiten maar door nieuwe te openen, verbetert Handelsbanken zijn marktpositie én winstgevendheid in Nederland. Jens Wiklund, ceo van Handelsbanken Nederland, legt uit. 14 juni 2017 15:45 • Door IEXProfs Redactie Handelsbanken, sinds vorig jaar eigenaar van vermogensbeheerder Optimix, is bezig met een opmerkelijke opmars in Nederland. In tegenstelling tot de concurrentie die kantoren sluit en steeds meer centrailseert, doet Handelsbanken Nederland precies het omgekeerde. "De resultaten in Nederland laten zien dat ons bedrijfsmodel werkt. Onze kantoren kennen hun klanten en de lokale markt, kunnen snel zelf beslissingen nemen en bieden hun klanten een uitstekende service. Dat werkt ook op de Nederlandse markt," vertelt Jens Wiklund, ceo van Handelsbanken Nederland, aan Banken.nl. Als een van de weinige banken in Nederland breidt Handelsbanken haar kantorennetwerk uit. Waarom zijn lokale kantoren belangrijk voor jullie in de huidige tijd waarin bankzaken steeds meer digitaal worden geregeld? Jens Wiklund: "We zien geen tegenstrijdigheid in verdere digitalisering en het openen van nieuwe kantoren. Onze ervaring is dat klanten onze lokale aanwezigheid waarderen. Maar je moet de kantoren wel op zo’n manier inzetten dat ze waarde toevoegen voor de klant. Bij Handelsbanken zeggen we: “het kantoor is de bank”. De lokale kantoren zijn verantwoordelijk voor hun klanten. Zij kennen hun klanten. Zij weten als geen ander wat hun klanten willen en nodig hebben. Daarom is het in ons decentrale model heel natuurlijk dat veel besluiten lokaal door de kantoren, dicht bij de klant, worden genomen." "Voor ons is digitalisering niet een middel om kantoren te sluiten, maar juist een ‘add-on’ voor de kantoren. Wij geloven dat onze klanten een combinatie willen van een lokale bankrelatie en digitale oplossingen. Daarom is het ons ook geen kwestie van een keuze tussen digitalisering enerzijds of lokale aanwezigheid anderzijds. We willen zowel lokaal als digitaal zijn. En in beide moeten we goed zijn. Handelsbanken heeft zeer geavanceerde digitale platforms, die we voor Nederland verder gaan ontwikkelen. Daarnaast gaan we naast de 27 kantoren die we nu al hebben, nieuwe kantoren openen, zolang dat vanuit het oogpunt van de klant en vanuit commercieel perspectief, zinvol is." Jullie medewerkers op de kantoren hebben grote mate van zelfstandigheid om zelf beslissingen nemen. In hoeverre ervaren jullie een spanningsveld tussen de autonomie van medewerkers en strenge wet- en regelgeving en eisen van toezichthouders? En hoe gaan jullie hiermee om? Jens Wiklund: "De laatste jaren heeft de bankensector te maken gekregen met veel nieuwe wet- en regelgeving. Een goede administratieve organisatie is een van de hoekstenen binnen Handelsbanken. En naast goede administratieve processen leggen we de lat hoog als het gaat om ethische normen en het naleven van wet- en regelgeving door onze medewerkers. We willen een goed, verantwoordelijk en duurzaam lid zijn van de gemeenschap waarin we actief zijn. Dat geldt voor alle medewerkers binnen de bank. We volgen de wet- en regelgeving, zoals dat ook van ons verwacht wordt, en wegen deze altijd mee in de beslissingen die wij nemen ten behoeve van onze klanten. En eerlijk gezegd, zie ik binnen die context niet hoe het leveren van goede service aan onze klanten in strijd zou kunnen zijn met wet- en regelgeving van overheden en toezichthouders." Het businessmodel van Handelsbanken doet sterk denken aan de wijze waarop Rabobank lange tijd met succes bankierde. Maar na het uitbreken van de kredietcrisis werd het coöperatieve pad steeds meer verlaten. Hoe zou Jochem de Bruin vandaag het Rabobankevangelie verkondigen? Meer lezen? Hier vindt u het hele interview met Jens Wiklund. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.