Handelsbanken doet het met succes anders Niet door kantoren te sluiten maar door nieuwe te openen, verbetert Handelsbanken zijn marktpositie én winstgevendheid in Nederland. Jens Wiklund, ceo van Handelsbanken Nederland, legt uit. 14 juni 2017 15:45 • Door IEXProfs Redactie Handelsbanken, sinds vorig jaar eigenaar van vermogensbeheerder Optimix, is bezig met een opmerkelijke opmars in Nederland. In tegenstelling tot de concurrentie die kantoren sluit en steeds meer centrailseert, doet Handelsbanken Nederland precies het omgekeerde. "De resultaten in Nederland laten zien dat ons bedrijfsmodel werkt. Onze kantoren kennen hun klanten en de lokale markt, kunnen snel zelf beslissingen nemen en bieden hun klanten een uitstekende service. Dat werkt ook op de Nederlandse markt," vertelt Jens Wiklund, ceo van Handelsbanken Nederland, aan Banken.nl. Als een van de weinige banken in Nederland breidt Handelsbanken haar kantorennetwerk uit. Waarom zijn lokale kantoren belangrijk voor jullie in de huidige tijd waarin bankzaken steeds meer digitaal worden geregeld? Jens Wiklund: "We zien geen tegenstrijdigheid in verdere digitalisering en het openen van nieuwe kantoren. Onze ervaring is dat klanten onze lokale aanwezigheid waarderen. Maar je moet de kantoren wel op zo’n manier inzetten dat ze waarde toevoegen voor de klant. Bij Handelsbanken zeggen we: “het kantoor is de bank”. De lokale kantoren zijn verantwoordelijk voor hun klanten. Zij kennen hun klanten. Zij weten als geen ander wat hun klanten willen en nodig hebben. Daarom is het in ons decentrale model heel natuurlijk dat veel besluiten lokaal door de kantoren, dicht bij de klant, worden genomen." "Voor ons is digitalisering niet een middel om kantoren te sluiten, maar juist een ‘add-on’ voor de kantoren. Wij geloven dat onze klanten een combinatie willen van een lokale bankrelatie en digitale oplossingen. Daarom is het ons ook geen kwestie van een keuze tussen digitalisering enerzijds of lokale aanwezigheid anderzijds. We willen zowel lokaal als digitaal zijn. En in beide moeten we goed zijn. Handelsbanken heeft zeer geavanceerde digitale platforms, die we voor Nederland verder gaan ontwikkelen. Daarnaast gaan we naast de 27 kantoren die we nu al hebben, nieuwe kantoren openen, zolang dat vanuit het oogpunt van de klant en vanuit commercieel perspectief, zinvol is." Jullie medewerkers op de kantoren hebben grote mate van zelfstandigheid om zelf beslissingen nemen. In hoeverre ervaren jullie een spanningsveld tussen de autonomie van medewerkers en strenge wet- en regelgeving en eisen van toezichthouders? En hoe gaan jullie hiermee om? Jens Wiklund: "De laatste jaren heeft de bankensector te maken gekregen met veel nieuwe wet- en regelgeving. Een goede administratieve organisatie is een van de hoekstenen binnen Handelsbanken. En naast goede administratieve processen leggen we de lat hoog als het gaat om ethische normen en het naleven van wet- en regelgeving door onze medewerkers. We willen een goed, verantwoordelijk en duurzaam lid zijn van de gemeenschap waarin we actief zijn. Dat geldt voor alle medewerkers binnen de bank. We volgen de wet- en regelgeving, zoals dat ook van ons verwacht wordt, en wegen deze altijd mee in de beslissingen die wij nemen ten behoeve van onze klanten. En eerlijk gezegd, zie ik binnen die context niet hoe het leveren van goede service aan onze klanten in strijd zou kunnen zijn met wet- en regelgeving van overheden en toezichthouders." Het businessmodel van Handelsbanken doet sterk denken aan de wijze waarop Rabobank lange tijd met succes bankierde. Maar na het uitbreken van de kredietcrisis werd het coöperatieve pad steeds meer verlaten. Hoe zou Jochem de Bruin vandaag het Rabobankevangelie verkondigen? Meer lezen? Hier vindt u het hele interview met Jens Wiklund. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 28 mrt De succesvolle terugkeer van de 60/40-portefeuille Ewout van Schaick heeft samen met de rest van het multi-asset-oplossingen-team van Goldman Sachs AM grote verwachtingen van portefeuilles die bestaan uit 60% aandelen en 40% obligaties. Zowel voor aandelen als obligaties zijn de vooruitzichten zonnig. Mochten markten desondanks corrigeren, dan biedt de 60/40-portefeuille de spreidingsvoordelen om de klap te verzachten.
Assetallocatie 27 mrt Cash is meer king dan ooit In Europa kan een belegger dit jaar met een mix van cash en kortlopende leningen bruto tussen de 3% en 4% verdienen. Waarom dan nog risico's nemen met obligaties en aandelen, zo vraagt Alain Richier van Ostrum Asset Management zich af.
Assetallocatie 25 mrt Rabobank surft mee op recordgolf Rabobank heeft geen last van hoogtevrees. Aandelen blijven favoriet boven obligaties. De bank ziet zich gesteund door de hoge winstgroei en de historie: records komen immers zelden alleen.
Assetallocatie 21 mrt Geef uw portefeuille een boost! Yvo van der Pol, hoofd Benelux & Nordics bij PGIM Investments, is bijzonder gecharmeerd van de meer risicovolle obligaties, aandelen met sterke groeimogelijkheden en datacenters.
Assetallocatie 21 mrt U zoekt een sterk presterend mixfonds? Het is volgens Thomas de Fauw van Morningstar essentieel voor beleggers om de strategie, het proces en de beloften van fondsmanagers van mixfondsen te doorgronden.
Assetallocatie 20 mrt “Dit is een positief verhaal” Karen Ward, hoofd beleggingsstrategie EMEA bij JP Morgan AM, ziet dit jaar zonnig in, voor de Europese economie en voor Europese aandelen in het bijzonder. Ook China zou wel eens positief kunnen verrassen. Komen deze optimistische verwachtingen niet uit, dan houden obligaties en private beleggingen het portefeuillescheepje wel recht.