Nieuws

Dramaqueen May

Met de vandaag gestarte Brexit-onderhandelingen dreigen zware economische tijden voor het Verenigd Koninkrijk en Londen.

De Britse premier Theresa May stelt vandaag, 29 maart 2017, officieel Artikel 50 van de Europese grondwet in werking. Dat betekent het startschot voor twee jaar keihard onderhandelen over de voorwaarden van een Brexit. Economen verwachten weinig goeds. Mediabedrijf Bloomberg heeft enkele van de gevolgen op een rij gezet:

Telecom

Het bellen naar andere Europese landen wordt waarschijnlijk duurder omdat de Britten te maken krijgen met roaming tarieven die in de EU zijn afgeschaft. In de Britse telecomsector werken bovendien veel buitenlandse ingenieurs. Het is maar helemaal de vraag of die makkelijk te houden zijn. 

Technologie

Ook in de ict-sector en bij de vele startups werken veel migranten. Londen geldt als startup-paradijs, wat ook grote bedrijven als Alphabet, Google en en Amazon aanlokt. Maar wat gebeurt er met die bedrijven als er maar een handjevol greencards wordt vergeven per jaar, en de prijzen van ict’ers de pan uit rijzen? Dan toch maar liever naar een ander land?

Landbouw

Groot-Brittannië importeert en exporteert veel van zijn voedsel. De Brexit kan voor veel extra red tape zorgen. Het is bovendien niet uit te sluiten dat er tarieven worden geheven met als gevolg hogere consumentenprijzen. Dat kan nog worden versterkt als de goedkope Oost-Europeanen landarbeiders Groot-Brittannië verlaten. 

Autoproducenten

Autoproducenten kunnen te maken krijgen met handelstarieven van rond de tien procent, wat de Britten zullen merken als ze een nieuwe auto kopen. Verder is de automarkt erg internationaal ingericht. Een auto die in Groot-Brittannie wordt gebouwd, bevat onderdelen uit de hele wereld. Producenten vrezen dat de Brexit de handel met toeleveranciers moeilijker zal maken.

Logistiek

De transportsector is een van de weinige sectoren die kan profiteren van de Brexit, want zoals de ceo van Deutsche Post zegt: Protectionisme en handelsbarrières zijn goed voor transporteurs omdat hun professionele hulp dan vaker is gevraagd.

Detailhandel

Supermarkten en andere winkels krijgen te maken met tal van verschillende tarieven en andere handelsbelemmeringen. Dat is niet alleen onhandig, het maakt spullen ook duurder. Dat is vervelend voor de consument die toch al te lijden heeft onder het zwakke pond.

Horeca

Restaurants en cafés - vooral in Londen - worden vaak bezocht door expats, maar zijn die er nog wel na de Brexit?

Bouw

De Polen zijn niet alleen actief in de Nederlandse bouw. In Groot-Brittannie werken ook vele duizenden Oost-Europeanen. Als zij wegvallen, dreigt een groot personeelstekort.

Financiële sector

En tenslotte zijn er de banken: Londens grote trots. Veel banken zijn echter bang dat zij hun diensten niet meer vrij mogen aanbieden in de EU na de Brexit. Ze bereiden zich daarom voor op een grote verhuizingsactie naar steden op het Europese vasteland. Amsterdam zou daar trouwens wel eens veel baat bij kunnen hebben. Uit onderzoek blijkt dat bankiers een voorkeur hebben voor Amsterdam en Dublin.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Assetallocatie