Dramaqueen May Met de vandaag gestarte Brexit-onderhandelingen dreigen zware economische tijden voor het Verenigd Koninkrijk en Londen. 29 maart 2017 08:55 • Door IEXProfs Redactie De Britse premier Theresa May stelt vandaag, 29 maart 2017, officieel Artikel 50 van de Europese grondwet in werking. Dat betekent het startschot voor twee jaar keihard onderhandelen over de voorwaarden van een Brexit. Economen verwachten weinig goeds. Mediabedrijf Bloomberg heeft enkele van de gevolgen op een rij gezet: Telecom Het bellen naar andere Europese landen wordt waarschijnlijk duurder omdat de Britten te maken krijgen met roaming tarieven die in de EU zijn afgeschaft. In de Britse telecomsector werken bovendien veel buitenlandse ingenieurs. Het is maar helemaal de vraag of die makkelijk te houden zijn. Technologie Ook in de ict-sector en bij de vele startups werken veel migranten. Londen geldt als startup-paradijs, wat ook grote bedrijven als Alphabet, Google en en Amazon aanlokt. Maar wat gebeurt er met die bedrijven als er maar een handjevol greencards wordt vergeven per jaar, en de prijzen van ict’ers de pan uit rijzen? Dan toch maar liever naar een ander land? Landbouw Groot-Brittannië importeert en exporteert veel van zijn voedsel. De Brexit kan voor veel extra red tape zorgen. Het is bovendien niet uit te sluiten dat er tarieven worden geheven met als gevolg hogere consumentenprijzen. Dat kan nog worden versterkt als de goedkope Oost-Europeanen landarbeiders Groot-Brittannië verlaten. Autoproducenten Autoproducenten kunnen te maken krijgen met handelstarieven van rond de tien procent, wat de Britten zullen merken als ze een nieuwe auto kopen. Verder is de automarkt erg internationaal ingericht. Een auto die in Groot-Brittannie wordt gebouwd, bevat onderdelen uit de hele wereld. Producenten vrezen dat de Brexit de handel met toeleveranciers moeilijker zal maken. Logistiek De transportsector is een van de weinige sectoren die kan profiteren van de Brexit, want zoals de ceo van Deutsche Post zegt: Protectionisme en handelsbarrières zijn goed voor transporteurs omdat hun professionele hulp dan vaker is gevraagd. Detailhandel Supermarkten en andere winkels krijgen te maken met tal van verschillende tarieven en andere handelsbelemmeringen. Dat is niet alleen onhandig, het maakt spullen ook duurder. Dat is vervelend voor de consument die toch al te lijden heeft onder het zwakke pond. Horeca Restaurants en cafés - vooral in Londen - worden vaak bezocht door expats, maar zijn die er nog wel na de Brexit? Bouw De Polen zijn niet alleen actief in de Nederlandse bouw. In Groot-Brittannie werken ook vele duizenden Oost-Europeanen. Als zij wegvallen, dreigt een groot personeelstekort. Financiële sector En tenslotte zijn er de banken: Londens grote trots. Veel banken zijn echter bang dat zij hun diensten niet meer vrij mogen aanbieden in de EU na de Brexit. Ze bereiden zich daarom voor op een grote verhuizingsactie naar steden op het Europese vasteland. Amsterdam zou daar trouwens wel eens veel baat bij kunnen hebben. Uit onderzoek blijkt dat bankiers een voorkeur hebben voor Amsterdam en Dublin. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.