Jorge Groen is freelance journalist. Hij was voorheen hoofdredacteur van IEXProfs en IEXGeld en werkte onder meer als journalist voor het Financieele Dagblad en voor RTL Z. Tevens is hij oud-hoofdredacteur van Nederlands Pensioen- en Beleggingsnieuws (NPN). Hij schrijft over financiële markten, beleggen, fondsen en pensioenen.

Nieuws

Impactbeleggen, gewoon op de beurs

Dat impactbeleggen ook kan met openbaar verhandelbare aandelen wordt vaak over het hoofd gezien.

Impactbeleggen kan zowel het verschil maken voor mens en milieu, als winst maken, volgens de definitie van het Global Impact Investing Network. Daarvoor bestaat tal van financiële instrumenten zoals microkrediet, groene obligaties, klimaatfondsen maar het kan ook met een openbaar verhandelbaar aandeel, zei Theo Clement, managing director UBS Asset Management (UBS AM), woensdag tijdens de Impact Summit Europa in Den Haag.

UBS AM heeft in 2015 met aandelen, de kerncomponent van elke beleggingsportefeuille, een duurzaam mandaat, ingevuld voor een grote belegger. “We hebben daarvoor een kwantitatief raamwerk ontwikkeld dat ook de externe impact meet van een bedrijf, want we willen niet alleen weten wat er binnen de muren gebeurt,” aldus Clement.

“De financiële industrie weet alles over basispunten en rendementen, maar heeft nooit een methodiek bedacht om de impact van beleggingen op de maatschappij en het milieu te meten. Daarbij hebben wij de hulp van academici en wetenschappers nodig. Het gaat vaak om kleine initiatieven, maar institutionele beleggers willen ook impactbeleggingen in hun portfolio’s opnemen. Impactbeleggen wordt mainstream.”

Waar zijn de impactbeleggers?

Waar blijven de impactbeleggers dan, vraagt Thijs van der Heijden, manager investor relations bij DSM, zich af. Het chemieconcern uit Geleen richt zich op gezonde voeding en innovatieve materialen die de ecologische voetafdruk verlagen. CEO Feike Sijbesma doet zijn best om de circulaire economie op de agenda’s te krijgen van onder andere het World Economic Forum. De vragen van beleggers gaan echter altijd over de financiële resultaten, en nooit over de lange termijn.

“In ons jaarverslag is te lezen waar wij denken het verschil te maken bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. We willen graag de lange termijnbelegger aan ons binden en mijn vraag is: doen we iets verkeerd? De impactbelegger belegt niet bij ons,” aldus Van der Heijden.

Voor impact zijn niet alleen bedrijven nodig, maar ook toezichthouders en consumenten, aldus CEO Jan-Erik Saugestad van Storebrand Asset Management, een Noorse duurzame vermogensbeheerder met ruim 63 miljard euro onder beheer. “Er is veel duurzame data over bedrijven beschikbaar, financiële toezichthouders doen hun best en consumenten moet duidelijk worden gemaakt waar bedrijven het verschil maken. We maken geen onderscheid tussen rendement, risico, ESG en impact; het gaat over de juiste aandelen selecteren en die keuzes vertalen in een taal, die onze klanten verstaan.”

Clements is ervan overtuigd dat in de toekomst niet alleen financiële resultaten, maar ook ESG en impact worden meegewogen door beleggers. “Het is leuk om over schoon water of het terugbrengen van CO2-uitstoot te praten, maar je moet ook uitleggen hoeveel mensenlevens je hebt gered.”

Jorge Groen is freelance journalist. Eerder werkte hij voor het Financieele Dagblad en RTL Z en hij is oud-hoofdredacteur van IEXProfs, IEXGeld en Nederlands Pensioen- en Beleggingsnieuws (NPN).

Lees meer

Smart bèta