Nieuws
Nepnieuws bedreigt quant-belegger
De toename van nepnieuws op social media kan quantfondsen in de problemen brengen omdat zij handelen op basis van sentiment en niet de werkelijkheid.
De toename van nepnieuws op social media kan quantfondsen in de problemen brengen omdat zij handelen op basis van sentiment en niet de werkelijkheid.
Doordat er in 2017 veel politieke gebeurtenissen plaatsvinden, is nepnieuws een serieus probleem, zegt het hoofd beleggingen Alexandra Morris van het beleggingshuis Skagen tegen CityWire. “Kiezers jonger dan 40 jaar en millennials consumeren nieuws ook via social media, waar het onderscheid tussen feit en fictie onduidelijk is.”
Morris is sinds 1 september vorig jaar de nieuwe chief investment officer van Skagen. Ze komt van de Noorse vermogensbeheerder DNB Asset Management, waar zij sinds augustus 2015 chief investment officer was.
Lees ook: Alexandra Morris nieuwe CIO van Skagen
Opkomst social media
Door de sterke opkomst van social media is volgens Morris de behoefte afgenomen om het waarheidsgehalte van bepaalde berichten te verifiëren, en dat geeft reden tot zorg. “Traditionele nieuwsaanbieders checken op feitelijke onjuistheden, maar deze platforms voelen die verantwoordelijkheid niet.”
Zowel de wijze waarop informatie wordt gedistribueerd als geconsumeerd is veranderd, stelt Morris. Mensen lezen liever nieuws dat bij hun past, dan nieuws dat hun uitdaagt. “Als je geen contraire mening wilt lezen, hoeft dat tegenwoordig niet. Zeker als het social media betreft, hoef je alleen maar opinies of nieuws te lezen die passen bij jouw beeld van de wereld. Daarmee is de balans zoek.” “
Facebook heeft zich in enige mate druk gemaakt over dit probleem en is een proef in Duitsland aangegaan om nepnieuws uit feeds te verwijderen. Ik ben benieuwd naar de afloop Assetmanagers en beleggers leven van informatie, en deze trend kan problemen veroorzaken.”