Handleiding infrastructuurbeleggen Beleggen in de Pocahontas Parkway in Virginia? PGGM geeft advies bij het beleggen in infrastructuur. 4 januari 2017 11:40 • Door Fleur van Dalsem Beleggen in de Pocahontas Parkway in Virginia, Chicago Skyway-tolweg, een energiepark of waterbedrijf? Amerikaanse maar ook Nederlandse pensioenfondsen zien daar steeds meer brood in. PGGM belegt bijvoorbeeld direct in infrastructuurprojecten. Institutionele beleggers tonen meer interesse voor een belegging in infrastructuur. De lage rente zorgt ervoor dat ze op zoek gaan naar alternatieven, maar ook aan de aanbodkant wordt het steeds interessanter. Vanwege de crisis is er de afgelopen jaren in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, maar ook in Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland te weinig geïnvesteerd in infra. Overheden proberen nu een inhaalslag te maken. President Barack Obama initieerde al plannen om de wegen en waternetwerken aan te pakken, maar de nieuwe president Donald Trump wil de odernisering van de Amerikaanse infrastructuur pas echt groot aanpakken. Direct beleggen in goedkoper Nu is dat ook hoog nodig; de staat Michigan vergiftigde onlangs zijn eigen bewoners door water dat door oude, loden pijpen wordt getransporteerd, aldus Henderson Global Care-fondsmanager Nick Anderson. Wat en hoe snel de nieuwe president straks infrastructuurprojecten zal aanpakken, is afwachten. Doorgaans is de aanlooptijd naar nieuwe projecten erg lang, zo beaamt Erik van de Brake head of infrastructure bij pensioenuitvoerder PGGM. PGGM is een van de weinige Nederlandse institutionele beleggers die direct in infra belegt, sinds 2010. PGGM Infrastructure heeft nu voor 7,5 miljard euro aan beleggingen uitstaan voor klanten. “Dat direct beleggen zijn we gaan doen omdat we echt in langetermijnprojecten willen kunnen beleggen, met looptijden tot wel dertig jaar, maar ook vanwege de kosten. Infrastructuurfondsen houden doorgaans een kortere beleggingshorizon aan dan wij wensen en voor onze klanten willen we ook zo goedkoop mogelijk kunnen beleggen.” Meer invloed In Azië belegt PGGM overigens nog wel in infrastructuur via fondsen, vanwege de grote afstand tot de lokale markten daar, aldus Van de Brake. De klanten van PGGM zoeken volgens Van de Brake infrastructuurbeleggingen met een relatief stabiel rendement, een laag risicoprofiel en een ultralange looptijd. Bijvoorbeeld in de Pocahontas Parkway, waar PGGM ook een belang in heeft. “Daarbij komt dat wij door direct te beleggen ook meer invloed hebben. We zijn een grote partij op de markt, we nemen belangen van enkele honderden miljoenen euro’s in projecten, waarvoor we zeggenschap krijgen.” Beleggingsideeën krijgt PGGM uit de markt of door samen te werken met andere partijen. De joint-venture met het Nederlandse bouwbedrijf BAM is daar een goed voorbeeld van. “Overheden doen aanbestedingen en BAM schrijft daar dan op in. Zij zorgen voor de bouw van het project, dragen het ontwikkelingsrisico en brengen het project daarna in in onze joint-venture en zo investeren wij er voor de lange termijn in. Een ander voorbeeld is de recente samenwerking met American Tower Corporation in ATC Europe, een bedrijf dat zich zal richten op investeringen in telecommasten in Europese landen.” Politiek risico Veel infrastructuurprojecten zijn politiek gedreven. Leveren zij ook een politiek risico op? Dat valt volgens Van de Brake mee, aangezien dit soort beleggingen essentieel zijn voor de samenleving, ongeacht wie er aan de macht is. “Nederland heeft momenteel een bestendig infraprogramma lopen, Engeland was heel actief met een PPP-programma (public private partnerships), maar nu besteden ze wat minder projecten aan.” PGGM belegt vooral in volwassen markten; Europa, de VS en Australië. “Er moet wel een basisinfrastructuur zijn en we moeten de wetten en regels goed kennen en daarvan op aan kunnen. We investeren bijvoorbeeld niet in Afrika." Afspraken met overheden zijn in contracten of regelgeving vastgelegd. Regelgeving kan tussentijds gewijzigd worden en dat kan in de praktijk wat extra onzekerheid opleveren. Toch lopen de langetermijnbelangen van de politiek en de beleggers volgens Van de Brake meestal parallel. "Beide partijen willen namelijk dat er in de verbetering en uitbreiding van infrastructuur belegd wordt. Daarvoor is het in ieders belang dat er een redelijke vergoeding wordt afgesproken waarmee de investering gedekt wordt.” 10% gemiddeld Een eerder genoemd risico dat PGGM beperkt, is het ontwikkelingsrisico. Net als bij vastgoed is dat risico er ook bij het bouwen van bijvoorbeeld wegen. In het geval van de joint-venture met BAM neemt de bouwmaatschappij het ontwikkelingsrisico en draagt PGGM daarna een groot deel van het beleggingsrisico. PGGM blijft verder weg van projecten waarbij ze een te kleine belegger zijn met te weinig zeggenschap. De rendementen in de infrastructuurmarkt waar PGGM zich op richt liggen gemiddeld tussen de 8 tot 12% op jaarbasis in de afgelopen tien jaar. “De rendementen van publiek-private-projecten liggen vaak aan de onderkant van deze range, maar beleggers lopen daar ook een lager risico. Bij beleggingen in bijvoorbeeld havens en luchthavens kan het rendement hoger zijn, maar het risico is dat ook.” Mits duurzaam De infraprojecten waarin Van de Brake en zijn team beleggen hebben een duurzaam karakter. Dat is een vereiste vanuit PGGM. “Bij het verduurzamen van al onze beleggingen zijn we inmiddels in fase drie. Na uitsluitingen en een duurzaam raamwerk, richten we ons ook op impactbeleggen. Dat betekent dat we een aantrekkelijk rendement willen boeken en een impact willen hebben op de samenleving. Met een belegging in windmolenparken door het infrateam dragen we bij aan die duurzame doelstelling.” Dit artikel stond ook in IEXProfs Magazine 4, 2016. Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.