Nieuws

Het millennialvraagstuk

Verdienen idealistische millennials een speciale benadering van vermogensbeheerders? De meningen zijn verdeeld.

Hoe kunnen vermogensbeheerders het beste omgaan met millennials, de jongeren die sinds 2000 volwassen worden? Dat is de vraag waar Citywire zich over buigt. Het antwoord blijkt - wie had anders verwacht? -  niet eenvoudig te geven. Sommige vermogensbeheerders creëren speciaal op deze doelgroep toegesneden fondsen. Andere denken dat de groep vooralsnog niet relevant genoeg is.

De Franse vermogensbeheerder Athymis Gestion heeft recent een speciaal fonds voor de doelgroep gelanceerd, het Athymis Millennial Fund. Het speelt in op de digitale revolutie, kijkt naar bedrijven met een nieuwe managementstructuur.

Daarnaast heeft het fonds oog hoe bedrijven omgaan met hun omgeving. Tabak en alcohol zijn taboe. Op deze manier wordt rekening gehouden met de manier waarop millennials met hun gezondheid omgaan.

Rendement op plaats 2

De beleggingskeuzes van het Franse beleggingshuis zijn ingegeven door een onderzoek onder de doelgroep waaruit blijkt dat 81% van hen geld heeft gegeven aan goede doelen. Daarnaast maakt 61% van de millennials zich zorgen over de toestand in de wereld en wil daar zelf iets aan veranderen.

Idealistische motieven zouden voor de doelgroep belangrijker zijn dan het uiteindelijke rendement. Hoewel, het is helemaal niet zeker of de twee, een goed gevoel en een rendement, elkaar uitsluiten. Uit een onderzoek van Morgan Stanley blijkt dat de ‘sociaal verantwoorde’ investeringen in bijna twee derde van de afgelopen jaren een vergelijkbaar of beter rendement hebben behaald dan reguliere fondsen.

Nog niet rijk genoeg

Toch is het volgens sommigen nog te vroeg om aparte fondsen te creëren voor deze doelgroep. Volgens Bertrand Gacon, fondsbeheerder bij Lombard Odier, heeft het niet veel zin om nu al pijlen op millennials te gaan richten. "Ze zijn simpelweg nog niet vermogend genoeg."

Aan de andere kant, ook Gacon weet dat millennials belangrijk gaan worden. Daarom is het volgens hem het slim om nu al producten ontwikkelen voor de millennials. "Ben je daarmee te laat, dan bestaat het gevaar dat vermogensbeheerders op termijn een deel van hun klanten verliezen."

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Duurzaam beleggen