Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik relativeren, tegenwicht bieden en zo mogelijk de andere kant van de medaille laten zien."

Nieuws

Fintech en de vermogensbeheerder

Vermogensbeheerders moeten tech snel adopteren op straffe van verlies van marktaandeel.

De bron van de welvaartstoename is technologische vernieuwing. Zonder de introductie van de stoommachine, elektriciteit, lopende band, vliegtuig, en computer, om maar een paar voorbeelden te noemen, zouden we nu nog met speren en knuppels ons voedsel bij elkaar moeten zoeken.

Voor sommigen onder u wellicht niet eens zo'n vervelend perspectief, maar in het algemeen heeft de mensheid de technologische vooruitgang omarmd. Natuurlijk heeft ook de financiële sector hiermee te maken.

Ik stam nog uit de tijd dat je de verse aandelenprijzen elk half uur op teletekst kon zien, uiteraard alleen van de Nederlandse fondsen. Dat was al een spectaculaire vooruitgang ten opzichte van het dagelijkse krantenoverzicht met de slotkoersen van aandelen en obligaties.

Oplossingen vermogensbeheer

Nu hebben we voor iedereen bereikbaar internet en overtreffen de particuliere beleggers met professionele deskundigheid en een overvloed aan informatie, in aantal de vermogensadviseurs en beheerders.

Het is nog net niet als met voetbal, waar zeventien miljoen deskundige bondscoaches rondlopen, maar het wordt als vermogensbeheerder steeds lastiger toegevoegde waarde te bieden.

Toevallig kwamen deze week op IEXProfs twee berichten langs, waarbij een oplossing wordt aangedragen voor de uitdagende omstandigheden voor vermogensbeheerders. Het ene advies richt zich op het vasthouden van de zeer vermogende belegger, het andere op het terugwinnen van de klanten met een klein vermogen (hopelijk niet een voormalige klant uit de eerste groep...).

Tech snel adopteren

De gemene deler van de boodschap: maak gebruik van technologische innovatie. Volgens een recent rapport van advieskantoor PwC is de oplossing voor de moeilijke positie van vermogensbeheerders simpel.

Vermogensbeheerders moeten technologische vernieuwing snel adopteren, op straffe van het wegzakken van marktaandeel. De vermogende belegger, High Net Worth Individuals (HNWI), is bereid te betalen voor advies, zoals deze groep dat ook doet voor belastingadviseurs of gezondheidszorg.

In potentie wil de HNWI ook voor financieel advies een financieel offer brengen. Maar dan moet dat advies wel aansluiten bij de wensen van deze groep. Dat is nu niet het geval. Slechts 39% van de HNWI beveelt zijn vermogensbeheerder bij anderen aan.

In EU meer gebruik robotadviseur

Bij de groep met een beheerd vermogen boven de tien miljoen dollar is dat zelfs maar 23%. Technologische innovatie is het antwoord, aldus PwC, want zeker de groep HNWI onder de 45 jaar houdt zich intensief met technologische vernieuwing bezig.

Opvallend is dat geautomatiseerd advies in Europa populairder is dan in de VS, als ik het rapport van het adviesbureau mag geloven. In de VS maakt slechts 6% van de HNWI gebruik van de robotadviseur, terwijl dat in Europa 23% is.

Op korte termijn moeten beheerders, nog steeds volgens PwC, zich volop inzetten op het gemakkelijk toegankelijk maken van informatie via smartphone en tablet. Op langere termijn zal de robo adviser een belangrijke rol moeten spelen.

Essentieel element?

Ook wil de HNWI meer en meer allesomvattende adviezen, van financiële tot allerhande persoonlijke zaken. Het klinkt allemaal mooi, maar ik vraag me af of de HNWI deze technologische toepassing als essentieel element van goed financieel advies ziet.

De genoemde lage waardering voor de eigen adviseur zal echt niet komen doordat te weinig technologie is toegepast in het advies. Misschien zelfs eerder te veel. Ik denk dat de HNWI meer behoefte heeft aan een persoonlijke benadering, waarbij op de achtergrond de adviseur natuurlijk wel steeds meer gebruik kan (of moet) maken van technologie.

Ik denk dat de vermogende particulier zijn oordeel over zijn vermogensbeheerder uiteindelijk laat afhangen in hoeverre de adviseur in staat is rendement te maken in goede tijden en vooral een (groot) verlies weet te voorkomen in slechte tijden.

Beleggen op dezelfde manier

Ik vrees dat de slechte beoordeling van de HNWI over de eigen vermogensbeheerder vooral op basis van ervaringen op dit aspect een rol hebben gespeeld. De robotrevolutie kan wel uitkomst bieden voor het benaderen van een andere groep beleggers, namelijk degene met een klein vermogen.

Ik noem ze voor het gemak de Low Net Worth Individuals (LNWI). Deze groep is steeds minder interessant om te adviseren, aldus Rachel Lord van BlackRock. De robotadviseur kan uitkomst bieden, omdat het de kosten van advies sterk omlaag brengt.

De robotadviseur legt zich met name toe op asset allocatie-strategieën middels ETF's. Niet alleen particulieren, maar steeds meer professionals maken daar gebruik van. Ook dit klinkt mooi, maar het gevaar dreigt dat een zeer grote groep beleggers, particulier en institutioneel, steeds meer op dezelfde manier en in dezelfde aandelen gaat beleggen.

Het toekomstbeeld

Dat betekent dat het behalen van outperformance steeds lastiger wordt. Een lot waar veel beleggers zich bij neerleggen, getuige de enorme populariteit van de ETF's. Met zijn allen wordt een goede performance gemaakt onder gunstige omstandigheden, terwijl gezamenlijk een beroerde prestatie wacht bij dalende beurzen.

Dat is het voorland van de LNWI. Daarmee helpt hij misschien wel de vermogensbeheerder met de HNWI klant. In een omgeving die steeds meer gebaseerd is op standaardproducten en adviezen, waarbij fundamentele research geen rol meer speelt, ontstaan er kansen voor deze beheerders.

Die technologiegedreven nieuwe marktomstandigheden leiden ertoe dat analyse van de fundamentele positie van bedrijven eindelijk weer outperformance kan opleveren. Jarenlang is dat niet of nauwelijks gelukt, getuige de resultaten van passief beheer ten opzichte van actief beheer.

Het toekomstbeeld: De LNWI behaalt een standaardperformance waar hij weinig voor betaalt, terwijl de HNWI met ouderwets vermogensbeheer bovengemiddeld presteert op basis van duur individueel advies. Alle waar naar zijn geld, geldt dan ook (weer) voor vermogensbeheer.

Lees ook: Fintech NL verovert de wereld

 


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus