Fleur van Dalsem werkt ruim tien jaar bij IEX en is sinds haar studietijd actief in het wereldje van de financieel economische journalistiek. Als redacteur werkte zij voor verschillende financieel economische tijdschriften en websites.

Fleur schrijft voor meerdere IEX-websites, vooral voor IEXProfs, en voor het IEXProfs magazine en zorgt voor de nodige vrouwelijke versterking op de redactie. Dames beleggen immers beter, toch?

Nieuws

Bedrijfscultuur heeft effect op alpha

Carol Geremia van MFS legt uit hoe een goede bedrijfscultuur het verschil kan maken bij het genereren van alpha.

Het lijkt wat vergezocht, maar het is wel degelijk waar. De bedrijfscultuur bij een assetmanager heeft grote invloed op het rendement. Carol Geremia, president van MFS Investment Management, legt uit hoe een goede bedrijfscultuur het verschil kan maken bij het genereren van alpha.

Een goed beleggingsfonds selecteren gaat verder dan kijken naar de fondsen met het hoogste rendement en de laagste kosten. Carol Geremia, president van MFS Investment Management, toert al twee jaar de wereld over om beleggers ervan te overtuigen dat een goede bedrijfscultuur het verschil kan maken bij het genereren van alpha.

MFS heeft ook een white paper egschreven over dit onderwerp: Culture and sustainable alpha generation: six key factors. Hoe kan cultuur bijdragen aan een hoger rendement? IEXProfs vroeg Carol Geremia, al 32 jaar werkzaam bij de het actieve huis MFS, om uitleg.

Bedrijfscultuur wordt vaak gezien als een vies woord. Waarom?

“Helaas denken veel bedrijven niet over softe factoren als cultuur na. Ze hebben geen visie op hun bedrijfscultuur of hoe het beter kan. Daarom vinden ze het wellicht een soft, eng of onduidelijk woord Maar bij actieve assetmanagement draait het om mensen die beslissingen nemen. Cultuur is hierbij erg belangrijk, want dat bepaalt hoe vermogensbeheerders beslissingen nemen om hun doelen te behalen. Cultuur bestaat uit een mix van waarden en gedrag en een sterke culturele band kan een voordeel op de concurrentie betekenen, zo blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken.”

Hoe bouw je die cultuur op?

“Het cliché is teamwork. Alle actieve assetmanagers zeggen dat hoog in het bedrijfscultuurvaandel te hebben. Maar het beschermen en uitbouwen van een bedrijfscultuur met oog voor goed riskmanagement en klantbelang is niet gemakkelijk. Een vermogensbeheerder wil de beste mensen inhuren, maar heeft geen behoefte aan mensen die denken altijd gelijk te hebben. Het gaat bij beleggen om collective intelligence, om het bouwen van effectieve en goed werkende teams. Die leveren de beste performance. Dus focus niet op het slimste jongetje of meisje in de klas, want dat levert niet altijd duurzame alpha op, maar zorg voor teams die weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Bij een vermogensbeheerder draait het om de impact die de bedrijfscultuur heeft op het delen van informatie. Als dat niet gestimuleerd wordt, als er te grote ego’s in teams zitten, als er geen vertrouwen is onderling, dan is de bedrijfscultuur niet goed. Cultuur mag nooit het delen van informatie blokkeren. Juist informatiedeling bezorgt beleggers voorsprong.”

Welke teams zijn het meest succesvol?

“Teams met een diversiteit aan persoonlijkheden werken het beste. Sociale diversiteit helpt ook, maar het gaat vooral om cognitieve diversificatie. Alleen een kamer vol met slimmeriken is niet genoeg. Ze moeten allemaal anders denken en op een andere manier tot oplossingen kunnen komen. Tegelijkertijd moeten de medewerkers wel ongeveer dezelfde waarden hebben. Het is aan het management om ervoor te zorgen dat deze verschillende persoonlijkheden allemaal hetzelfde doel hebben, alpha genereren volgens de vastgestelde beleggingsnormen. Cultuur moet de verschillen tussen medewerkers overbruggen.”

De nadruk op een gezonde bedrijfscultuur lijkt ook binnen het ESG-thema te passen.

“Ja, inderdaad. Wat deze twee niet-financiële factoren gemeen hebben is de focus op beleggingen voor de lange termijn en loyaliteit. Organisaties die een langetermijnperspectief waarderen, managen meestal op zo’n manier hun bedrijf. Dit sluit nauw aan bij onderzoek naar de cultuur bij meerdere bedrijven. Daaruit bleek dat loyaliteit belangrijk is in vooraanstaande bedrijven en minder wordt gestimuleerd in gemiddelde bedrijven. Bedrijven die ESG hoog in het vaandel hebben, kijken ook beter naar wat cultuur betekent. Belangstelling voor deze factoren kan bedrijven helpen om hun werknemers aan zich te binden voor de lange termijn. Een goede bedrijfscultuur speelt daarbij een belangrijke rol. Dat gaat dan verder dan primaire arbeidsvoorwaarden.”

De Britse toezichthouder FCA gaf recent aan geïnteresseerd te zijn in cultuur. Zouden ze het belang van cultuur wel of niet in regels moeten vatten?

“Cultuur draait erom hoe mensen zich gedragen, dus ik snap wel dat toezichthouders daar interesse in hebben. Een goede bedrijfscultuur houdt ego’s in toom. Als het misgaat, kan de bedrijfscultuur vaak een factor zijn. Toezichthouders moeten wel opletten dat ze de juiste kwalitatieve en kwantitatieve criteria gebruiken bij het kijken naar en het beoordelen van bedrijfsculturen.”

 


 

Zelf op onderzoek uit

Carol Geremia, MFS

Carol Geremia heeft nog zes tips om te beoordelen of de bestaande cultuur van uw assetmanager bijdraagt aan het rendement.

  1. ECHTE LANGETERMIJNVISIE
    “Verkoopt de vermogensbeheerder producten die zijn gericht op de korte termijn? Dat kan in conflict zijn met een gezonde bedrijfscultuur van goed presteren op lange termijn. Die cultuur hoort ook terug te komen in de beloningsafspraken met de assetmanagers. Krijgen ze een jaarbonus gebaseerd op prestaties in slechts één jaar, dan kunnen ze verleid worden om kortetermijnbeslissingen te nemen die niet gunstig zijn voor klanten. Dan kan er een cultuur van kortetermijndenken ontstaan. Als de belangen van de fondsmanager gelijk lopen met die van de klant is die kans veel kleiner.”

  2. DE KRACHT VAN GEDULD
    “De nadruk moet dus liggen op langetermijnbeleggingen met een sterke discipline om periodes te tolereren waarin een manager minder rendement dan de benchmark genereert. Dat kan gebeuren als de beleggingsstijl van de manager even uit de mode is. Daarvoor moet wel ruimte zijn in de bedrijfscultuur.”

  3. PERSONEELSVERLOOP MOET LAAG ZIJN
    “Belangrijk is ook hoe lang fondsmanagers blijven zitten. Is het verloop bij een vermogensbeheerder erg hoog, dan kan dat van negatieve invloed zijn op het uiteindelijke rendement. Een reden van dat hoge verloop kan een slechte bedrijfscultuur zijn. Ook niet gunstig: een hoog verloop brengt ook hogere HR-kosten met zich mee.”

  4. RESEARCH EN SAMENWERKING
    “Kijk hoe en waar fondsmanagers hun research vandaan hebben. Doen ze zelf onderzoek naar bedrijven, krijgen ze daar goede middelen voor, nemen ze genoeg tijd om markten en industrieën te leren kennen? Hoe beter de research, hoe beter de rendementen. Ook belangrijk: hoe is de samenwerking tussen de obligatie- en aandelenteams? Een cultuur van informatie delen, bevordert ook de beleggingsprestaties.”

  5. GEDEGEN RISICOMANAGEMENT
    “Check het risicomanagement. Is dat een vast deel van het beleggingsproces? Dat betekent dat vermogensbeheerders risicobepaling meenemen bij hun research en selectie en het niet zien als een compliance-procedure achteraf. Vermogensbeheerders met een stevige verankering van riskmanagement in de cultuur doen het beter.”

  6. GA KOFFIEDRINKEN EN PRATEN
    “Een laatste tip is, praat met meer medewerkers bij uw vermogensbeheerder dan alleen de portfoliomanager. Als u de kans krijgt, ga eens langs en ontmoet ook de baas en de ondersteunende functies. Ofwel, onderzoek de bedrijfscultuur van binnenuit.”

Dit artikel is ook verschenen in IEXProfs Magazine april 2016.

Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. Fleur van Dalsem neemt posities in op de financiele markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

Alternatieve beleggingen