Nieuws

Tesla leidt klimaatrevolutie

Technologie wordt een belangrijker aanjager van schone energie dan de politiek, stelt Henderson's Nick Anderson.

De klimaattop in Parijs is begonnen met veelbelovende voornemens, maar de echte verandering zou wel eens gewoon uit het internationale bedrijfsleven kunnen komen. Dat zegt Nick Anderson, bij vermogensbeheerder Henderson verantwoordelijk voor het Henderson Global Care Growth Fund.

Andersons fonds is een wereldwijd aandelenfonds met een bijzondere clausule: het fonds belegt alleen in bedrijven die een aanwijsbaar gunstige invloed hebben op het milieu of het welzijn van mensen.

“Wat ze slim hebben aangepakt in Parijs, is dat ze er op hebben aangedrongen dat landen al voor de conferentie beloftes hebben gedaan omtrent de verlaging van CO2-emissies. Dat neemt een hoop spanning weg. Maar als je alles optelt zal het nooit genoeg zijn om op termijn binnen die 2 graden opwarming te blijven. Dat is gewoon de realiteit.”

Hogere oliekosten

Toch is Anderson vooral positief: “China en de VS lijken voor het eerst overeenstemming te bereiken. En wat nog veel belangrijker is: de technologische ontwikkeling is op dit moment misschien wel ingrijpender dan wat alle landen ook overeen gaan komen in Parijs.”

Hij doelt daarmee op innovatieve doorbraken in klimaatneutrale energie die de businessmodellen in de energiesector op zijn kop zetten. “Technologie verandert het economische fundament van hele sectoren. We bereiken nu het punt waarop zonne-energie helemaal geen subsidie meer nodig heeft om winstgevend te zijn."

"En de kosten om een vat olie uit de grond te krijgen gaan ieder jaar omhoog. Dat is een veel sterkere driver dan welke wetgeving ook. Het is gewoon economisch verantwoord om in schone energie te investeren.”

Extreen ontwrichtend

Eén bedrijf is volgens Anderson de absolute leider van de duurzame omwenteling. Een bedrijf waar hij tegenwoordig met overtuiging in belegt. “Tesla torst geen erfenis uit het verleden mee. Ze hoeven geen rekening te houden met activiteiten waarin conventionele verbrandingsmotoren een rol spelen en ze zijn in staat om een enorme schaalvergroting te creëren bij de productie van elektrische auto’s.”

Hoewel elektrische auto’s de belangrijkste producten van Tesla zijn, schuilt de potentie van het bedrijf vooral in één onderdeel. “Het draait allemaal om de accu. De innovatie op dat gebied bepaalt hoe snel het gaat. En het gaat snel. Als Tesla’s gigafactory in Nevada in 2016 of 2017 online gaat, is de verwachting dat de prijs van de aandrijving van een Tesla daalt van 21.000 dollar nu tot 8800 dollar. Even ter vergelijking: de aandrijving van een conventionele auto kost nu zo’n 13.000 dollar.”

“Het is een tangbeweging: elektrische auto’s worden concurrerender en conventionele aandrijving wordt alleen maar duurder. De omwenteling is potentieel extreem ontwrichtend voor de bestaande industrie.” De reikwijdte van Tesla zal zich gaan uitstrekken tot buiten de auto-industrie, verwacht Anderson. De massaproductie van opslagcapaciteit morrelt aan de fundamenten van de hele energiesector.

Tesla: bijna cashflow-positief

“De economische basis onder zonne- en windenergie wordt veel sterker als je in piekuren stroom kan leveren die eerder is opgewekt. Tesla zorgt dat er in snel tempo schaalvergroting plaatsvindt in energieopslag en dat is cruciaal voor die ontwikkeling.”

Niet dat Tesla de enige speler is die in dit segment de dienst uitmaakt, maar, zegt Anderson, het bedrijf is nu wel een van de leiders van de energierevolutie. “Er zullen straks wereldwijd heel veel gigafactories nodig zijn, dus er is ruimte voor andere spelers. Tesla maakt zich daar ook niet druk over; ze hebben niet voor niets hun patenten vrijgegeven. Ze willen juist dat anderen mee gaan doen, om te zorgen voor de juiste economies of scale.”

Het aandeel Tesla is na een snelle stijging in 2013 en 2014 dit jaar in wat rustiger vaarwater terecht gekomen. Is dat ook een reden om enthousiaster te zijn over dit klimaataandeel? “Wij beleggen niet in technologie voor de technologie. Er moet rendement uit komen en we willen duurzame kasstromen zien. Wij zijn sinds kort beter te spreken over de financiële structuur van Tesla. Het bedrijf staat op het punt om cashflow-positief te worden. Dus het risico neemt af.”


Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Lees meer

Online magazine duurzaam beleggen