"Het dreigt te complex te worden" Maak regelgeving niet te ingewikkeld, waarschuwt NN-CEO Lard Friese. Dat is funest voor betrokkenheid van consumenten. 16 september 2015 11:40 • Door Pieter Kort Om consumenten betrokken te houden bij pensioenplanning moet de regelgeving niet te complex worden, waarschuwt Lard Friese, CEO van NN Group. Op de World Pension Summit, eind vorige week gehouden in Den Haag, werd veel gesproken over wet- en regelgeving. Logisch, want er is veel aan het bewegen in het pensioenlandschap, zowel in Nederland als in Europa. Zo is de Europese Commissie een nieuwe richtlijn voor pensioenfondsen (IORP) aan het voorbereiden en zit er een gestandaardiseerd pan-Europees pensioenproduct (PEPP) aan te komen. NN Groep-CEO Lard Friese laat in een gesprek met IEXProfs weten wat gemengde gevoelens te hebben bij de - volgens een andere spreker op het congres – “vloedgolf aan regelgeving” die vanuit Brussel over Europa wordt uitgestort. Andere dynamiek door defined contribution “Goede regelgeving is heel belangrijk, laat ik dat voorop stellen. Want een goede set regels biedt vertrouwen. Maar inmiddels zijn we op een punt aangekomen dat de regels en voorschriften te gedetailleerd kunnen worden en dat het voor consumenten te complex dreigt te worden. Dat is funest voor de betrokkenheid van de klant. Het wordt gewoon te ingewikkeld." Juist de betrokkenheid van de consument is cruciaal in het sterk veranderende pensioenlandschap, zegt Friese. “De grote trends van dit moment, lage rente, langere levensverwachting, de pensioendiscussie in Nederland, creëren een gevoel bij mensen dat mensen in de toekomst zich niet langer volledig kunnen verlaten op de overheid voor hun oudedagsvoorziening Het individu wordt ook zelf verantwoordelijk. En dat betekent dat je al vroeg moet beginnen om de dialoog aan te gaan met consumenten. Om ze erbij betrokken te houden." Er wordt wel eens gezegd dat financiële educatie niet zaligmakend is; je zou consumenten beter direct kunnen sturen in hun gedrag door middel van regelgeving… “Het gaat ook niet alleen om financiële educatie, het gaat nog meer om betrokkenheid. Pensioenproducten op basis van defined contribution (beschikbare premie) doen vaker hun intrede en dat brengt een andere dynamiek met zich mee. Ze vereisen een hogere mate van betrokkenheid bij consumenten, omdat de uitkomsten door markt omstandigheden minder zeker kunnen worden. Die betrokkenheid krijg je alleen maar als je inzicht verschaft, bij voorkeur in een vroeg stadium.” Hou het praktisch Hoe realiseer je die betrokkenheid bij een notoir moeilijk onderwerp als pensioen? “Daar zijn nieuwe media bijvoorbeeld een goed instrument voor. Het is indrukwekkend om te zien hoe sociale media als Twitter en Facebook de manier hebben veranderd waarop consumenten zich oriënteren, waarop ze leren en hoe ze met elkaar en bedrijven zoals dat van ons communiceren. Nieuwe technologie is een aanjager voor verdere innovatie in deze sector.” “Het belangrijkste dat we daarbij voor ogen moeten houden is eenvoud. Daarom is pensioencommunicatie zo belangrijk. Hou het praktisch, is het devies. En we moeten mensen duidelijk maken dat er veel adviescapaciteit is. Als je twijfelt, ga dan naar een goede adviseur. Nederland heeft een enorm netwerk van adviseurs, maak daar gebruik van!” Vraagt de toenemende individualisering van het pensioensysteem en de wens om het eenvoudig te houden niet veel meer om standaardoplossingen voor consumenten? “Je moet wel daadwerkelijk een keuze hebben. Dat is nu lastig, omdat er nog steeds geen level playing field is tussen de verschillende aanbieders van pensioenoplossingen. Er zijn nog steeds verschillende structuren in de markt. Concurrentie zou voor consumenten goed kunnen uitpakken. Wij denken dat deze ontwikkeling enorme kansen biedt, mits de sector verder innoveert en er een level playing field wordt gecreëerd. Dat betekent ook dat de regelgeving daar ruimte voor moet bieden.” Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.