Inspelen op de vergrijzing in Europa

Jack Neele en Patrick Lemmens, fondsmanagers bij Robeco, noemen drie sectoren die profiteren van de steeds ouder wordende Europeaan.

meer
Bio

Fleur van Dalsem werkt ruim vijftien jaar bij IEX en Beursduivel en is sinds haar studietijd actief in het wereldje van de financieel economische journalistiek. Als redacteur werkte zij voor verschillende financieel economische tijdschriften en websites.

Fleur schrijft artikelen, maar werkt nu vooral achter de schermen als coördinator van IEX Expert.

Recente columns
  1. Financiële kijktips voor de feestdagen
  2. Dit zijn de best gelezen artikelen van 2021
  3. Dag Marcel Tak
  4. IEXFonds 40: Tech rules
  5. IEXFonds 40: Niets te klagen
Populaire columns
  1. Financiële kijktips voor de feestdagen
  1. Gezondheidszorg
    “De sector gezondheidszorg mag in dit rijtje natuurlijk niet ontbreken. Met de toename van het aantal ouderen stijgt ook de zorgvraag. Veel mensen boven de 65 jaar krijgen namelijk last van hart- en vaatziekten of chronische ziektes, zoals diabetes. Bedrijven die actief zijn in preventie, diagnostiek of natuurlijk het ontwikkelen van medicijnen, zijn goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.”

    Lees ook: De Japanisering van Europa

  2. Financiële dienstverlening
    “Veel mensen houden zich er niet mee bezig totdat het te laat is: een goed pensioen. Maar niet alleen dat, een aangepaste woning kunnen betalen, eventuele extra zorg of inderdaad toch die wereldreis vereisen allemaal tijdige financiële planning. Veel mensen sparen wel, maar hebben zoveel verschillende pensioen- en spaarpotjes dat ze het overzicht hebben verloren. Fintech biedt hier uitkomst. In combinatie met een menselijke adviesfactor wordt het steeds makkelijker om overzicht te krijgen, te gaan plannen of om de juiste beleggingen te doen. Nu alleen nog op tijd beginnen.”

  3. Consumentengoederen
    “De ouderen die nu stoppen met werken, hebben over het algemeen een redelijk pensioen opgebouwd. Hierdoor zijn zij de groep die relatief gezien het meest te besteden hebben. Hun consumptiepatroon is anders dan dat van de jongere generaties. Zij besteden wellicht meer aan vakanties, cruises en bijvoorbeeld luxegoederen en minder aan digitale gadgets. Bedrijven die actief zijn in consumentengoederen kunnen het zich niet veroorloven deze groep te negeren.”

Lees ook: Inspelen op de vergrijzing in Japan

 

Deel via: