label connect Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals met elkaar in contact brengen. Van inzicht naar inspiratie. Ook partner worden? Wij vertellen u graag meer. Sluit

Lipper Fund Awards: “Aandelen moeten een plekje in onze portefeuille verdienen”

De omschrijving high conviction-portfolio kunt u letterlijk nemen als het gaat om het UBS Global Emerging Markets Opportunity Fund. Alleen de beste aandelen onderwerpen Geoffrey Wong, Head of Global Emerging Markets & Asia Pacific Equities bij UBS AM en zijn team aan een strenge checklist.

Pas na positieve toetsing op 32 punten verdient een aandeel het om opgenomen te worden in hun portefeuille. In de portefeuille van het UBS Global Emerging Markets Opportunity Fund zitten doorgaans 30 tot 35 aandelen. Dat is ongeveer de helft van wat u in een soortgelijk fonds aantreft.

Wong legt uit waarom: “Er zijn een heleboel goede bedrijven in de wereld en ook in opkomende markten, maar wij kiezen alleen de 30 allerbeste. Op het moment dat het team zo’n topbedrijf denkt te hebben gevonden, wordt het onderworpen aan een checklist. Dit is een zelfontworpen lijst met 32 items."

"Je kunt het zien als een checklist die piloten ook gebruiken. Ook al ben je al 30 jaar piloot, je moet die checklist gebruiken voordat je opstijgt. Dus ook al zijn we nog zo zeker van onze zaak, we gebruiken altijd de checklist.”

Boots on the ground research

Een ander onderscheidend element van het fonds is het team. Zo'n 25 beleggingsprofessionals met gemiddeld meer dan zestien jaar beleggingservaring leveren een schat aan kennis op. Lokale kennis welteverstaan, want teamleden komen uit Slowakije, Brazilië, Polen, China, India, Maleisië, enzovoort.

“Ons team komt echt uit de opkomende markten en dat zorgt voor diepgaande kennis van de markt. We vullen dit bovendien aan met extra onderzoek, ik noem het boots on the ground research. We gaan echt naar bedrijven toe. Naar boeren in India en supermarkten in Siberië."

"Met een bezoek aan het hoofdkantoor leer je een bedrijf niet echt kennen. Wij geloven dat je naar de werkvloer, naar klanten of zelfs naar concurrenten in de regio moet gaan. Om echt te snappen en zien in welke omgeving het bedrijf opereert, waar ze mee bezig zijn en of ze daarin succesvol zijn.”

Lange termijn

Tot slot zijn de langetermijnfocus en lage turnover onmiskenbare karakteristieken van het fonds. “Wij zien onszelf graag als de Warren Buffett van de opkomende-markten-beleggingen. In tegenstelling tot een heleboel andere marktpartijen gaan wij echt voor de lange termijn. Wij schrikken niet terug voor slecht nieuws of haperingen in de performance. Wij kijken naar de inkomstenprognose voor de komende vijf tot tien jaar."

"Dus als een aandeel het een kwartaal slecht doet, kijken we natuurlijk wel of onze langetermijnverwachting nog intact is. Mocht dat zo zijn, dan kan het juist zijn dat we bijkopen.”

Voor een langetermijnbelegger als Wong is het geen gekke vraag of hij nu al trends in het vizier heeft die op lange termijn gaan spelen. “Wij kijken inderdaad naar dingen in een tienjaars timeframe en we zien zeker een aantal interessante trends,” aldus Wong.

“We gaan echt naar bedrijven toe. Naar boeren in India en supermarkten in Siberië”

Wongs top 4 langetermijntrends

  1. Demografie
    In ontwikkelde markten verwachten wij dat de arbeidsbevolking negatieve groei gaat laten zien, terwijl we in opkomende markten 4% groei verwachten. 100% van de groei van de arbeidsbevolking zal zich dus afspelen in opkomende markten en dat heeft effect op de productie en consumptie.

  2. Stijging van het inkomen
    In veel opkomende markten stijgt niet alleen het inkomen, maar ook het aantal huishoudens dat valt onder hoge inkomens. We verwachten dat dit een trend van premiumisation in gang zet. Een toenemende vraag naar producten in het hogere segment.

  3. Technological leapfrogging
    Hoewel opkomende markten met bepaalde technologieën nu nog achterlopen op ontwikkelde markten, wil dat niet zeggen dat ze die niet in kunnen halen of zelfs overnemen. Een voorbeeld is e-commerce. China heeft van oudsher niet een infrastructuur met winkelcentra, zoals in ontwikkelde markten. E-commerce in China groeit dan ook ongelooflijk snel en is het niveau van de ontwikkelde markten al ruimschoots voorbij.

  4. Verschuiving in de economie
    Nu werkt het merendeel van de arbeidsbevolking in ontwikkelde markten in dienstverlenende beroepen, maar dat is natuurlijk niet altijd zo geweest. In opkomende markten zien we ook steeds meer een verschuiving naar de dienstensector.

De Lipper Fund Award 2018 voor UBS Asset Management

  • Equity emerging markets global: UBS Global Emerging Markets Opportunity

Alles over de Lipper Fund Awards 2018

Deel via: