Amerikaanse aandelen zijn niet te duur

Volgens Capital Group maken de hoge waarderingen van Amerikaanse aandelen het wel minder eenvoudig om groeibedrijven te vinden die aan hun eisen voldoen.

meer
Bio

Hein Praats is eigenaar van mediabedrijf L'AUROIS. Hij heeft zich, met een financiële handelsachtergrond van twintig jaar, gespecialiseerd als freelancer in – onder meer – financieel tekstschrijven.

Recente columns
  1. Profiteren van een langer lagere rente
  2. En dat was de dollarstijging
  3. Assetallocatie: De long/short technologieportefeuille van Candriam
  4. Assetallocatie: De portefeuille die tegen een stootje kan
  5. Tien jaar na Lehman Brothers: hoe zeer is de (financiële) wereld veranderd?
Populaire columns

    “Wij zijn daardoor begonnen met wat meer geld in kas te houden,” zegt Maria Karahalis, Equity Investment Specialist bij Capital Group. Ze voegt er meteen aan toe dat het hier de kas van groeifonds AMCAP betreft, waarmee Capital Group al vijftig jaar succesvol in Amerikaanse groeiondernemingen belegt (11,2% gemiddeld jaarlijks rendement).

    De Amerikaanse groeistrategie is op 16 juni onder de naam AMCAP (LUX) als Luxemburgs fonds geïntroduceerd en daarmee toegankelijk gemaakt voor de Europese markt. Afgezien van minimale afwijkingen, door verschillen in regelgeving tussen de Verenigde Staten en Europa, zijn de fondsen identiek.

    Karahalis gaat dieper in op de peilers van de Amerikaanse strategie: “AMCAP richt zich niet louter op aandelenkoersen, juist vooral op de kwaliteit van de onderliggende ondernemingen. Op basis van fundamentele bottom-up-analyse zoeken we naar groeiondernemingen die een bewezen trackrecord hebben, over een sterk managementteam beschikken en die hun groei naar verwachting over een lange periode zullen vasthouden.”

    Verder kijken dan de rest

    Er wordt dus niet belegd in groeibedrijven die nog geen staat van dienst kunnen overhandigen, zolang niet kan worden aangetoond dat een langdurig groeiende onderneming in de maak is. Dat verklaart waarom maar ongeveer 5% van de portefeuille uit smallcaps bestaat en het overgrote deel uit mid- en largecaps.

    Toch worden de krenten wel eens uit de pap gehaald, wanneer een groeibedrijf aan het begin van zijn levenscyclus al wordt binnengehengeld. Karahalis pakt er een voorbeeld bij: “We namen Netflix al als smallcap in onze portefeuille en inmiddels hebben we al vele jaren lang kunnen meeliften op indrukwekkende groeicijfers. En nog steeds zien we groeipotentie.”

    Dat het volgens haar nog niet over is blijkt wel uit de allerhoogste weging op aandelenniveau van de streaminggigant in AMCAP’s portefeuille. Op sectorniveau is informatietechnologie het zwaarst gewogen. Niet vreemd, gezien de tijd waarin we leven en de grote technologische vooruitgang die dagelijks wordt geboekt.

    Karahalis: “Je ziet zo’n beetje elk groeifonds wel beleggen in de belangrijkste groeisectoren informatietechnologie, gezondheidszorg en duurzame consumptiegoederen. Dat is bij ons niet anders. Maar waar veel groeifondsen gewoonlijk weinig bedrijven in portefeuille hebben buíten deze drie grote groeisectoren, selecteren wij ook in de energiesector groeibedrijven. Die zitten daarom veel hoger gewogen in ons fonds dan bij vergelijkbare groeifondsen.”

    Hand op de knip

    Karahalis benadrukt nogmaals de bottom-up analyse als kernstrategie voor AMCAP, maar om de juiste keuzes te maken neemt ze onder meer ook macro-economische overwegingen mee.

    “Onze hoofdingrediënten voor individuele aandelenselectie staan centraal, maar alles wat daar invloed op heeft wordt continu geanalyseerd. Dus ook de vooruitzichten op de economie en op de dollar, net als politieke beslissingen of veranderingen die hun weerslag op bepaalde sectoren kunnen hebben. Daarnaast houden we vanuit rendementsperspectief tevens de waarderingen altijd goed in de gaten.”

    Door de hoge aandelenwaarderingen in de Verenigde Staten begon Capital Group een jaar geleden met het herbalanceren van de AMCAP’s portefeuille. Karahalis: “Discipline staat bij onze strategie altijd hoog in het vaandel, daarom houden we sinds de laatste twaalf maanden meer geld in kas. Niet omdat we een beurscrash voorspellen, maar simpelweg omdat het door de hoge waarderingen moeilijker is geworden om groeibedrijven te vinden die aan álle criteria voldoen.”

    Be in it for the long run 

    “Onze aanpak resulteert in goede rendementen met lage volatiliteit. Zelfs gedurende periodes dat aandelenmarkten in een correctiefase zaten, bleef AMCAP altijd relatief goed overeind.” Door de hele strategie heen sijpelen twee woorden: lange termijn.

    Karahalis beaamt dat: “Het is van groot belang dat groeimogelijkheden op de lange termijn aanhouden omdat we de geselecteerde aandelen voor jaren in portefeuille willen houden.” Die lange tijdshorizon staat bij AMCAP centraal, vervolgt ze. “Ook in de relaties met de managementteams van geselecteerde groeiondernemingen, evenals met de vele portefeuillebeheerders van het groeifonds.”

    Dat laatste komt bijvoorbeeld uiting in de beloningsstructuur. “Die richt zich niet op de omvang van het beheerd vermogen maar op de hoogte van het rendement. De resultaten worden over meerdere tijdspannen beoordeeld: een, drie, vijf en acht jaar. Dat stimuleert een lange beleggingsfocus bij onze portefeuillemanagers.”

    Deel via: