Fidelity: Van actief fondsbelegger tot oplossingenfabriek

President Brian Conroy van Fidelity International over de transformatie van een actief fondsenhuis tot een agnostisch oplossingenbedrijf. Een wat?

Dat de beleggingsindustrie de nodige uitdagingen kent, is een understatement. Zaken als Brexit, de groeiende populariteit van passief beleggen, individualisering, terugtrekkende overheden en digitale disruptie dwingen beleggingshuizen heldere keuzes te maken.

Bij Fidelity International bestaat dat besef ook. President Brian Conroy (zie foto) van het mondiaal opererende beleggingshuis gaat er rustig voor zitten. Voordat het interview begint, verklapt hij alvast dat hij heel vaak het woord oplossing in de mond gaat nemen.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die Fidelity nu doormaakt?

"Wij zijn van oudsher sterk in het managen van actieve fondsen. Dat is een prima manier om tegen relatief lage kosten een mooie spreiding te krijgen. Het heeft lange tijd ook goed gewerkt, maar het is niet meer genoeg om de moderne klant tevreden te stellen. Het gaat niet langer om het verslaan van de benchmark. Klanten willen een oplossing op maat en die willen we bieden. Fidelity is een oplossingenbedrijf geworden, maar dan wel op basis van open architecture. Als we de oplossing niet zelf in huis hebben, dan zoeken we die daarbuiten. We zijn meer adviseur geworden dan productverkoper. Actief beheer blijft belangrijk, maar klanten willen meer dan actieve fondsen. Daarom hebben we onlangs twee smart beta-ETF's gelanceerd." 

Een actief manager die alsnog ETF's uitgeeft. Capitulatie?

"Tien klanten willen tien verschillende oplossingen. We zijn daarin agnostisch. We willen alles kunnen bieden wat een klant nodig heeft. We wilen de expertise hebben en in sommige gevallen is het ook handig om de aangewezen producten zelf in huis te hebben. De twee smart beta-ETF’s, die wij hebben gelanceerd, voegen iets toe. Het heeft voor ons weinig zin om core-ETF's uit te brengen. Die zijn al lang op de markt en tegen geringe kosten te kopen."

"We zijn meer adviseur dan productverkoper geworden"

Hoe bang is een actieve belegger als Fidelity voor de groeiende populariteit van ETF's?

"Ik ben niet bang voor het passieve gevaar. ETF's kunnen namelijk prima worden ingezet bij actief beheer. In Australië is onlangs een nieuw product op de markt gebracht.  Dat verpakt actieve fondsen tot ETF’s. Een ideale mix. Het past helemaal bij de huidige tijd, waarin mensen op elk moment moeten kunnen handelen."

Is de opmars van robo-advice en andere fintech-uitvindingen iets waar u dan wel van wakker ligt?

"Geenszins. Wel zijn we ons ervan bewust, dat we onze digitale zaken 100% op orde moeten hebben. We hebben tientallen miljoenen uitgegeven aan een goed werkend digitaal platform. Wij vergelijken onze website niet met die van andere vermogensbeheerders, maar met die van bedrijven zoals Amazon en Apple." 

Brexit?

"Tja, de keuze voor Brexit heeft tot nu toe vooral tot veel verwarring geleid en dat zal nog wel even aanhouden. Maar Fidelity heeft 800 mensen op het Europese continent werken, inclusief de benodigde infrastructuur. We hebben er daarom vertrouwen in dat onze business niet al te veel zal worden geraakt door een Brexit. Wel zijn we bezorgd over de nadelige economische gevolgen, die onze klanten, dus ook wij, bij een harde Brexit zullen ondervinden."

"Wij vergelijken onze website niet met die van andere vermogensbeheerders maar met die van bedrijven zoals Amazon en Apple"

Ten slotte, er wordt druk geconsolideerd in de Europese beleggingsindustrie. Gaat Fidelity meedoen?

(Lachend) "Als we nu iets doen, dan zal en kan ik dat niet zeggen. Door de margin squeeze en hogere reguleringskosten heben partijen, die in een kleine markt met weinig producten opereren, weinig kans om zelfstandig te overleven. Daar hebben wij als wereldwijd opererend bedrijf geen last van. Wij verbreden wel ons productenassortiment, zodat we niet afhankelijk zijn van een paar producten. Maar natuurlijk blijven wij altijd kijken naar overnames. Maar dan gaat het om kleine nichepartijen, die we eenvoudig kunnen intergreren. Groeien door overnames is niet onze strategie. Op eigen kracht lukt het ons ook." 

Deel via: