Joost Ramaer is freelance journalist en schrijver van het boek De Geldpers – De teloorgang van het mediaconcern PCM (Prometheus, 2009). Over beleggen schreef hij eerder een wekelijkse column in NRC Handelsblad (2011-2013).

Fondsportret

Ordeverstoorders zijn goed voor uw portefeuille

Disruptie is zo veel meer dan robotica, aldus Wesley Lebeau van Amundi-boetiek CPR, die belegt in kansrijke ordeverstorende ondernemingen.

Ooit gehoord van de Criteo Engine? Ja, het is een motor – soort van. Maar dan niet één met een krukas, die benzine of diesel slurpt. Het is een virtuele machine, die continu data verzamelt en analyseert over het gedrag van 1,2 miljard consumenten, goed voor 550 miljard dollar aan ecommerce-transacties per jaar.

De machine is bedacht en gebouwd door de van origine Franse marketingmultinational Criteo, beursgenoteerd aan Nasdaq. "Met de servers van Criteo zou je vier Airbussen A380 kunnen vullen," zegt Wesley Lebeau, Thematic Equities Portfolio Manager bij CPR Asset Management, een boetiek van het Franse Amundi. Zijn specialiteit is het vinden van bedrijven met ontwrichtende business modellen.

Vier disruptiethema's 

Lebeau en de zijnen hebben een jaar geleden een nieuw fonds gebouwd – CPR Invest Global Disruptive Opportunities – rond vier thema’s: Digital Economy, Lifescience & Health, Industry 4.0 en Earth. "Beleggen in disruptie blijft vaak steken in roboticafondsen," zegt Lebeau.

"Maar het is niet alleen de oude maakindustrie die eronder lijdt." Zelfs Amazon, Facebook en Google hebben er last van. "Wist je dat Facebook hard werkt om zijn ad load te beperken, maar dan wel tegen hogere prijzen per advertentie? Consumenten ergeren zich dood aan al te opdringerige reclame."

'Criteo gebruikt zijn immense database juist om minder storende advertenties en commercials te maken voor zijn tienduizenden klanten. Het bedrijf is enorm in trek bij traditionele uitgevers en brick and mortar-winkelketens. Het begint zich steeds meer te ontwikkelen tot een anti-Amazon."

Snel veel klanten 

Disruptie kent vier drijfveren: demografie, globalisering, nieuwe technologie en de uitdaging van de klimaatverandering. Het fenomeen treft alles en iedereen omdat nieuwe producten en diensten steeds minder tijd nodig hebben om de mijlpaal van vijftig miljoen consumenten te bereiken.

Waar de radio daar nog 38 jaar over deed, kostte dat Twitter nog maar negen maanden en Pokémon Go zelfs niet meer dan negentien dagen.

naam voor SEO

 

 

Lebeau en collega's hanteren één simpel criterium voor de bedrijven waar zij in beleggen. "Hun producten of diensten zijn goedkoper, effectiever en efficiënter dan die van de concurrentie. Maar het belangrijkste is dat zij een compleet nieuwe markt creëren, of een bestaande transformeren."

ING Direct in portefeuille

Criteo doet dat. Maar ook Core Laboratories. Bepaald geen start-up: deze Amerikaanse onderneming bestaat al sinds 1936. "Core Lab is al 81 jaar specialist in het volledig uitnutten van bestaande olievelden. Zonder aardverschuivingen uiteraard."

Dat is een zeldzaam actueel kunstje, nu de grote oliebedrijven steeds moeilijker aan nieuwe olie- en gasvondsten komen. In de toptien holdings van Lebeau’s Global Disruptive Opportunities Fund staan meer oude bekenden.

Op de vijfde plaats staat ING, met zo’n 2%. Vanwege ING Direct, de internetbank waarmee ING buitenlandse markten bestormt. "Buiten Nederland kent iedereen ING Direct. Wij zien enorme verschillen in winstgevendheid, zelfs binnen traditionele grootbanken."

Hulp van innovatie-experts

Disruptie komt uit twee bronnen: nieuwe uitvindingen, en de legacies van de huidige marktleiders. "Oude, gevestigde ondernemingen slepen vaak een overdaad aan fixed assets met zich mee waarvoor geen toekomst meer is. Neem IBM. Dat heeft nu 22 achtereenvolgende kwartalen van neergang achter de rug. IBM is al tien jaar lang op een kunstmatige manier winst per aandeel aan het genereren."

Gevolg: 22% minder beurswaarde sinds 2012. CPR bouwt zijn nieuwe fondsen op de klassieke manier: via fundamentele research. Met één opmerkelijke toevoeging aan het traditionele team van gespecialiseerde beleggers en analisten: CPR gebruikt ook innovatie-experts van Deloitte als zijn verkenners in het disruptieve universum.

Als je breed zoekt en de juiste bedrijven weet te selecteren, creëer je toegevoegde waarde: het CPR Invest Global Disruptive Opportunities Fund verslaat zijn benchmarks op zeven van de elf vergelijkende criteria. Het fonds bestaat minder dan een jaar en heeft driehonderd miljoen euro onder beheer. 

naam voor SEO

 

Joost Ramaer is freelance journalist en schrijver van het boek De Geldpers – De teloorgang van het mediaconcern PCM (Prometheus, 2009). Over beleggen schreef hij eerder een wekelijkse column in NRC Handelsblad (2011-2013). De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Pensioen