Fondsportret
Het succes van het Juno Selection Fund

Liever groei dan dividend

Het Juno Selection Fund belegt voornamelijk in middelgrote beursgenoteerde familiebedrijven die snel groeien en weinig dividend uitkeren. De strategie blijkt buitengewoon succesvol.

Juno Investment Partners, opererend vanuit een kapitale villa in het klassieke groen van Wassenaar, lanceerde op 1 januari 2008 een actief beleggingsfonds, het Juno Selection Fund. Juno komt van de Romeinse godin Juno, de hoedster van het kapitaal. De naam blijkt goed gekozen, want Juno-oprichters Frans Jurgens en Lennart Smits hebben samen met medefondsbeheerder Ernest van Tuyll de deelnemers aan het Juno-fonds en de grote institutionele klanten, die via mandaten participeren, blij gemaakt met bovengemiddelde rendementen.

Volgens Morningstar boekte het Europese smallcapfonds in de afgelopen vijf jaar een gemiddelde winst van 17,4% per jaar. Dat is boven de doelstelling van 10% tot 15% per jaar. Hetgeen leidt tot de logische vraag: wat doet het Juno-team zo goed?

Heldere visie

Lennart Smits: “Wie investeert moet zijn eigen filosofie blijven volgen. Consequent en consistent. Dat betekent in ons geval: investeren in voorspelbare bedrijven, die ongeacht de staat van de economie blijven doorgroeien. Wij zoeken bedrijven waarvan de onderliggende winstgroei jaarlijks 10% tot 15% bedraagt.”

Frans Jurgens: "We hebben een lijst van 40 aantrekkelijke bedrijven geselecteerd. Slechts dertien daarvan zitten nu in de portefeuille. Super high conviction. Winst pakken doen we niet heel graag. We houden ook niet van die woorden. De turnover van het fonds is gemiddeld rond de 15%. Als brokers een feestje geven dan worden wij niet snel uitgenodigd."

"Als brokers een feestje geven dan worden wij niet snel uitgenodigd"

Frans Jurgens en Lennart Smits
naam voor SEO

Familiebedrijven

Juno Investment Partners belegt in bedrijven met een beurswaarde van maximaal vier miljard euro, afkomstig uit Noordwest-Europa. Het zijn vooral bedrijven uit Scandinavië en Duitsland. Nederlandse bedrijven zitten er nu niet bij. Andere karakteristieken? De bedrijven hebben weinig schuld, hoge winstmarges, een groot marktaandeel in nichemarkten en, dat is toch wel opmerkelijk, zijn in 85% van de gevallen familiebedrijven. 

Smits: “Nee, het is zeker niet toevallig dat wij zo veel familiebedrijven in de portefeuille hebben. Het zijn veelal bedrijven, die opereren in een bedrijfstak met een gezonde vraag zodat ook crises worden overleefd. Een familiebedrijf gaat meestal voor de lange termijn en koestert de sterke band met werknemers en klanten. Die loyaliteit is goud waard. Familiebedrijven hebben meestal lage schulden. Dat laatste kan van belang zijn om mindere tijden te kunnen opvangen en soms juist dan met korting concurrerende bedrijven op te kopen."

Juno is geen activistische aandeelhouder. "Als we instappen, dan zijn we er ook echt van overtuigd dat het management heel goed is. Dat is essentieel. Een aandeelhouder die activistisch moet worden vanwege een slecht lopende belegging, heeft een fout gemaakt in het voortraject van analyse en selectie," vertelt Jurgens. "Wij denken als aandeelhouder niet dat we het beter weten wat er moet gebeuren dan het management zelf.”

"Als we activistische aandeelhouders moeten worden, dan hebben we een fout gemaakt in het voortraject"

Geen dividend graag

Dan is er nog een opmerkelijk aspect in de beleggingsfilosofie van Juno: de heren zijn niet zo gesteld op het ontvangen van dividend. "Wij ontvangen van onze bedrijven een wisselend dividendrendement, gewogen in de portefeuille is het, geloof ik, 1,5%. Dat ik het niet precies weet geeft aan dat we het niet belangrijk vinden," vertelt Jurgens. "Het is zonde om kapitaal uit te keren als het management voldoende goede ideeën heeft. Dat is de essentie van onze investeringscasus. Zolang onze bedrijven rendementen op kapitaal behalen van 15% of meer, willen wij geen dividend.”

Smits voegt hieraan toe: “Dividendbetalers zijn veelal bedrijven die vaak over hun echte groei heen zijn, of het kapitaal niet meer nodig hebben. Bedrijven in een groeifase moeten kapitaal vooral niet uitkeren. Dan durf ik nog een stelling te poneren: aandeelhouders die dividend willen, wantrouwen het management."

"Aandeelhouders die dividend willen, wantrouwen het management"

Bovendien, ondernemingen die te veel op dividend sturen, zoals KPN in het verleden, kunnen volgens Jurgens de onderneming in gevaar brengen. "Als je moet lenen om dividend te betalen, dan is dat enorm inefficiënt en gevaarlijk. Kijk maar naar Royal Dutch Shell."

Juno beheert tien jaar na oprichting ongeveer 500 miljoen euro. Daarvan is de helft institutioneel. Het succes heeft helaas ook een prijs. Sinds 1 juni is het Juno Selection Fund gesloten voor nieuwe klanten. Smits: "Dat was nodig om de liquiditeit in de onderliggende beleggingen te behouden. Wij willen niet gedwongen zijn te beleggen in second best-bedrijven."

Portefeuille Juno Selection Fund
naam voor SEO

Bron: Morningstar


Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Online magazine ETF's