"Sector moet meer doen om vertrouwen te herstellen"

Het vertrouwen van consumenten in banken en vermogensbeheerders blijft hardnekkig laag. Geen sector krijgt zulke lage cijfers. Andy Agathangelou van de Transparancy Task Force geeft aanbevelingen.

meer
Bio Tjibbe Hoekstra is financieel journalist. Hij schrijft over beleggingsfondsen en trends in assetallocatie en portfolioconstructie. Na een verblijf van vier jaar in de Londense City is hij sinds kort weer terug in Nederland.
Recente columns
  1. Groei DC-pensioenen stuwt Nederlandse ETF-verkoop
  2. "Sector moet meer doen om vertrouwen te herstellen"
  3. "Klimaatrisico niet ingeprijsd in obligaties"
  4. Zij de groei, wij de winst
  5. Europese aandelen zijn toch wel duur
Populaire columns

    “De financiële sector moet nog veel transparanter en veel meer het belang van klanten vooropstellen,” zegt Andy Agathangelou (zie foto) in een vorig leven onder meer werkzaam in verschillende salesfuncties bij assetmanagers.

    Vorige week deed hij Amsterdam aan in zijn wereldwijde kruistocht om het vertrouwen in de financiële sector te herstellen. Eerder trad hij onder meer op in New York, Londen en Dublin. Pensioenconsultant Aon was zo vriendelijk hem in Amsterdam ook een podium ter beschikking te stellen.

    Aanleiding voor Agathangelou’s missie is het feit dat de financiële sector tien jaar na de financiële crisis nog steeds onderaan bungelt op de ranglijsten die het vertrouwen van burgers in de verschillende sectoren van de economie meten.

    Op de jaarlijkse Trust Barometer van financieel PR-bureau Edelman bijvoorbeeld krijgt de financiële sector van vijftien economische sectoren steevast de laagste score. “En dat terwijl vertrouwen juist voor de financiële sector zo essentieel is,” stipt Agathangelou aan.

    Financial Development Goals

    De financiële sector moet dus meer doen om het vertrouwen van burgers te herstellen, besefte de Brit. Dus richtte hij vorig jaar de Transparency Task Force voor de financiële sector op.

    Centraal in Agathangelou’s missie staan de twaalf Financial Development Goals, die hij heeft ontwikkeld met hulp van een aantal ambassadors, waaronder de voormalige directeur van de Investment Association (de Britse vereniging voor assetmanagers) Daniel Godfrey.

    Die werd in 2015 door zijn werkgever aan de kant geschoven omdat hij naar de mening van de sector te voortvarend te werk ging bij het bevorderen van transparantie naar klanten.

    Twaalf doelen

    De Financial Development Goals van Agathangelou zijn, uiteraard, geïnspireerd op de zeventien Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Maar hoe komt Agathangelou nu aan het getal twaalf? Het blijkt weinig met de twaalf apostelen te maken te hebben, maar alles met esthetiek. "Uiteindelijk wil ik een klok opstellen met daarin alle twaalf de doelen op de plekken waar anders cijfers staan."

    Die klok is er nog niet, want Agathangelou’s missie is work in progress. De komende maanden reist hij ook naar Azië om zijn evangelie verder te verkondigen en zijn ideeën aan te scherpen. Hier vindt u alvast de voorlopige lijst van financial development goals, waarbij de laatste doelstelling het resultaat is van de andere.

    • Wees transparant - “Dat geldt niet alleen voor kosten, maar ook voor de risico’s die klanten lopen én voor het meten van de performance van beleggingsproducten.”
    • Wees eerlijk - “Gebruik bijvoorbeeld eerlijke benchmarks en drempels voor performance fees.”
    • Stel de klant centraal - “Stel het belang van de klant boven winstmaximalisering. De beste garantie tegen slecht beleid zijn leiders aan de top, die de hoogste ethische standaarden hanteren.
    • Kies voor juiste incentives - “De structuur van beheervergoedingen en bonussen moet zo zijn ingerciht dat de belangen van klant en vermogensbeheerder synchroon lopen.”
    • Duidelijke en goede producten - “Geef de producten zo vorm dat ze begrijpelijk zijn voor de klant en diens belangen het best dienen.”
    • Communiceer authentiek - “Meen wat je zegt en zorg dat de communicatie met klanten aansluit bij datgene waar het bedrijf voor staat.”
    • Maatschappelijke missie - "Weet als organisatie welk (hoger) doel je wilt bereiken."
    • Zorg voor degelijk risicomanagement binnen de organisatie
    • Bescherm de consument - “Waarschuw klanten tegen het nemen van te grote risico’s.”
    • Maak klanten bewust van risico’s via educatie
    • Draag bij aan een stabiel financieel systeem

    Deel via: