Toptrends bij infrastructuurbeleggingen

In Europa is twaalf biljoen euro nodig voor infrastructurele projecten. Vooral telecominfra is populair onder beleggers. Wat nog meer?

meer
Bio

Fleur van Dalsem werkt ruim vijftien jaar bij IEX en Beursduivel en is sinds haar studietijd actief in het wereldje van de financieel economische journalistiek. Als redacteur werkte zij voor verschillende financieel economische tijdschriften en websites.

Fleur schrijft artikelen, maar werkt nu vooral achter de schermen als coördinator van IEX Expert.

Recente columns
  1. Financiële kijktips voor de feestdagen
  2. Dit zijn de best gelezen artikelen van 2021
  3. Dag Marcel Tak
  4. IEXFonds 40: Tech rules
  5. IEXFonds 40: Niets te klagen
Populaire columns
  1. Financiële kijktips voor de feestdagen

De markt voor infrastructuurbeleggingen lijkt op die van private equity. Er stroomt meer geld naartoe dan dat er projecten zijn.

Lees ook: Private equity: Weinig deals, bakken met geld

Maar Europa kan zeker wel beleggingsgeld gebruiken. Zo'n twaalf biljoen euro is nodig voor wegen, sporen, havens, water, telecom en energie, aldus Declan O'Brien van het Infrastructure en Research-team van UBS AM. 

Dit zijn de drie belangrijkste trends op de Europese inframarkt nu volgens O'Brien en zijn collega's: 

  1. Impact van politiek en van economische groei
    UBS verwacht dat de Europese politieke perikelen, en dan met name Brexit, een negatief effect op de markt voor infrastructuurbeleggingen hebben. Al was het maar wegens de onzekerheid die daarbij hoort. En Europa groeit de komende tijd economisch wat minder hard dan de afgelopen achttien maanden, al komt de groei nog altijd ruim boven het tienjaarsgemiddelde. Er zijn minder gebruikers van tolwegen en luchthavens als in 2017, maar Moody's gaat bijvoorbeeld uit van een groei van 2-4% voor Europese tolwegen en 3-5% voor Europese luchthavens. 

  2. Minder subsidies voor duurzame energie
    In duurzame energiebronnen zoals windmolen is de afgelopen tien jaar zo'n 300 miljard euro geïnvesteerd. Nu Europese overheden steeds minder subsidie geven op duurzame energieinvesteringen, zou de interesse onder beleggers kunnen dalen. Kunnen toekomstige projecten wel genoeg financiers vinden? Aan de andere kant, de hogere (vieze) energieprijzen zorgen ervoor dat het voor aanbieders ook interessant is om niet-duurzaam stroom op te wekken. 

  3. Interesse in datacenters
    Vorig jaar werd een een recordbedrag van elf miljard dollar geïnvesteerd in telecomgerelateerde infra. 80% van die activiteit was in Europa, met datainfra, fiber en datacentra als belangrijkste beleggingen. Met de opkomst van IoT en 5G zullen investeringen in dit deel van de inframarkt alleen maar groeien. En wat helpt is dat overheden ook graag betere datanetwerken willen uitrollen en dus deze groei zullen faciliteren, zo verwacht UBS. 

Nog meer trends

Vermogensbeheerder DWS schetst in zijn European Infrastructure Strategic Outlook voor 2019 de volgens hen belangrijkste langetermijntrends, waaronder de digitalisering, en de stedelijke, demografische, milieu- en technologische verschuivingen, en hoe deze trends infrastructuurbeleggingen beïnvloeden.

Belangrijkste punten uit het rapport zijn:

  • Technologische veranderingen zijn een belangrijke motor achter de infrastructuursector. 5G, accu-opslag, smart grids en elektrische mobiliteit bieden op de lange termijn veelbelovende kansen naarmate de technologie zich verder ontwikkelt.
  • De vooruitzichten voor de telecominfrastructuursector zijn prima. De digitalisering zorgt voor een sterke groei van het dataverkeer. Deze toenemende vraag versterkt de aantrekkelijkheid van glasvezelnetwerken.
  • Nutsbedrijven vernieuwen hun bedrijfsmodellen en leveren nieuwe diensten. Om innovatieve technologie in huis te halen, nemen ze kleinere spelers in de branche over, bijvoorbeeld op de energiebesparingsmarkt.
  • De impact van de technologische vooruitgang op de transportsector versnelt, zeker de investeringen in elektrische mobiliteit. Denk bijvoorbeeld van de oplaadpalen en de digitalisering die de stedelijke mobiliteit opnieuw vormgeven.
  • Dankzij technologische vernieuwing verduurzaamt infrastructuur, waardoor de overgang naar een CO2-arme, klimaatbestendige economie versnelt.

Deel via: