Consument is groeimotor voor 2016 Uit onderzoek van Fidelity blijkt dat de consument de aanjager van de wereldwijde economische groei moet worden. 16 maart 2016 10:00 • Door IEXProfs Redactie Uit het jaarlijkse analistenonderzoek van Fidelity blijkt dat de consument de aanjager van de wereldwijde economische groei moet worden. Het onderzoek onder beleidsmakers uit het bedrijfsleven biedt een unieke inkijk in de verwachtingen van managementteams in tal van regio’s en sectoren. Uit het Fidelity Analyst Survey 2016 blijken een aantal belangrijke trends die van invloed zijn op de economie. Het belangrijkste risico voor de bedrijfsfundamentals dat de onderzoekers voor dit jaar zien, is een vertraging van de vraag als de consument zich terugtrekt, wat versterkt kan worden door een gebrek aan pricing power, marktverstoringen, interventies en beleidsfouten. Oud en nieuw Een belangrijke trend die Fidelity signaleert is de toenemende divergentie tussen ontwikkelde markten en opkomende markten. Dat komt enerzijds doordat de fundamentals in de ontwikkelde markten sterk blijven, terwijl anderzijds de opkomende markten met steeds meer tegenwind te maken krijgen. Ook groeit het verschil tussen de dienstensector en de maakindustrie. Er is nog veel overcapaciteit in de oude economie. Maar de lagere grondstoffenprijzen missen hun effect niet, kapitaalbestedingen en investeringen worden teruggeschroefd, met als gevolg dat de overcapaciteit wordt afgebouwd. De zwaarste klappen vallen in groeimarkten die afhankelijk zijn van grondstoffen. China zet de transitie voort naar een consumentengestuurde economie. Volgens de analisten van Fidelity gaat dit niet zonder slag of stoot en komt de groeikracht van China onvermijdelijk lager te liggen. De analisten signaleren in de nieuwe economie drie belangrijke trends, die de groei ondersteunen, dat zijn: innovatie consumptie in de ontwikkelde markten veranderende omstandigheden voor financials Slechts weinig sectoren zijn immuun voor verstorende effecten van nieuwe technologieën. Het verschil tussen bedrijven die innovatie omarmen en ondernemingen die dat nalaten neemt toe. Consument moet het doen De consument in de ontwikkelde markten is de groeimotor bij uitstek voor die komende twaalf maanden. De lagere energieprijzen zorgen voor meer koopkracht, en daarnaast kan worden geprofiteerd van de lage inflatie, hogere lonen en een aantrekkende arbeidsmarkt. Volgens Fidelity rijpt de cyclus in de VS en Europa weliswaar, maar is die nog niet ten einde. Europese bedrijven staan er - vergeleken met Amerikaanse - iets beter voor. Lees hier meer uitkomsten van het Fidelity Analist Survey 2016 De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.