Psychologisch effect van procenten Hoe kunt u beleggingsinformatie aan uw klanten het beste presenteren: in percentages of euro's? 8 juli 2014 09:15 • Door IEXProfs Redactie Twee bekende figuren nemen het tegen elkaar op in een strijd om de aandacht en het begrip van beleggers: percentages versus bedragen in dollars of euro’s. Hoewel procenten gebruikelijk zijn in de beleggingswereld, lijken ze voor een grote groep mensen niet op echt geld, aldus The Wall Street Journal. Financieel adviseurs gebruiken vaak percentages in gesprekken met klanten en ook in teksten in prospectussen worden ze frequent gebruikt. Een percentage maakt rendementen begrijpelijk en maakt het bovendien eenvoudiger om fondsen onderling te vergelijken, is de gedachte daarachter. Het probleem is alleen dat voor een grote groep mensen percentages niet zo een, twee, drie met echt geld worden geassocieerd. Sommige deskundigen maken zich vooral zorgen dat beleggers de omvang van de risico’s en kosten niet volledig begrijpen wanneer deze aan hen worden gepresenteerd in procenten in plaats van euro’s. Reëlere verwachtingenHet is niet dat mensen lui of dom zijn, aldus een expert in de Amerikaanse krant. Het is meer dat in de loop van de geschiedenis mensen statistische informatie op zo’n manier tot zich hebben genomen waarmee zij kunnen rekenen (bijvoorbeeld: zeven op de tien gevallen) in plaats van in abstracte termen (zoals 70%). Door rendementen en andere gegevens te presenteren in zowel percentages als bedragen, zouden mensen reëlere beleggingsverwachtingen krijgen. Bovendien zullen beleggers ook niet langer denken dat de kosten lager zijn dan ze in werkelijkheid zijn, het zogeheten ‘absolute magnitude effect’. Als de kosten worden gepresenteerd als 1% op een investering van 100.000 euro klinkt dat voor mensen niet heel hoog terwijl het exacte kostenbedrag van 1.000 euro vele malen hoger klinkt, legt de directrice van de Consumer Federation of America uit. Percentages als taartpuntenMaar, stellen deskundigen in de WSJ, dit alles betekent niet dat percentages niet meer belangrijk zijn. In bepaalde gevallen maken procenten een vergelijking tussen fondsen inderdaad gemakkelijker. Bovendien zouden potentiele winsten of verliezen die worden weergegeven in euro’s beleggers op de korte termijn ook hebzuchtig of angstig kunnen maken. De asset allocatie zou ook beter te vatten zijn in percentages dan in bedragen. De presentatie van die percentages is daarbij wel van belang. Zo kan het cliënten helpen om de percentages te tonen in de vorm van bijvoorbeeld taartpunten waarmee ze zelf kunnen schuiven, zoals onder meer Wealthfront doet. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.