Luxesector stevent af op grootste krimp in vijftien jaar De wereldwijde luxesector staat voor zijn diepste terugval sinds de crisis van 2008. Volgens een rapport van Bain & Company en brancheorganisatie Altagamma dreigt dit jaar een krimp van 2 tot 5% door economische onzekerheid, geopolitieke spanningen en veranderend consumentengedrag. De vraag naar luxereizen groeit overigens lustig door. 1 juli 2025 08:00 • Door IEXProfs Redactie Na een sterk post-covid herstel kromp de markt voor persoonlijke luxeproducten in 2024 al met 1% tot €364 miljard. Daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven, zo blijkt uit een omvangrijk rapport van Bain & Company in samenwerking met Altagamma. Bain schetst drie scenario’s voor de markt. Het basisscenario gaat voor dit jaar uit van een krimp van 2% tot 5%. In een optimistischer, maar minder waarschijnlijk scenario, zou de markt tussen de -2% en +2% kunnen uitkomen. Het zwartste scenario voorziet een langdurige neergang met een daling van 5% tot 9%. Reden? Vooral gen Z kijkt anders naar luxeproducten, en heeft meer aandacht voor duurzaamheid en beleving. Tegelijkertijd lijkt de innovatiekracht van de sector volgens Bain momentum en aantrekkingskracht te verliezen, en staat het creatieve leiderschap, essentieel voor luxe, onder druk met wisselingen van ontwerpers. Onderwijl raken toeleveringsketens steeds verder onder druk door geopolitieke uitdagingen en strengere regelgeving. Reizen in de lift Niet alle segmenten van de luxesector doen het overigens slecht. Luxe gericht op persoonlijke ervaringen blijft de materiële segmenten overtreffen. Dankzij hogere hotelbezetting en langere verblijven presteerde Luxe hospitality in het eerste kwartaal van dit jaar robuust. Cruises profiteerden van aanhoudende vraag naar volledige verzorgde reizen. Privéjets en jachten noteerden sterke orderboeken en een groeiende vraag naar charterdiensten. Fysieke luxe blijft achter Fysieke luxe liet een minder vrolijk beeld zien. Wijnen en sterke dranken stagneerden, in de autosector bleef het middensegment luxe-auto’s sterk achter bij het high-end segment. De kunstmarkt kende een zwakke start, maar vertoont inmiddels wel eigszins herstel. Exclusief interieur stabiliseerde, gesteund door vraag vanuit hospitality en woningbouwprojecten. Kloof tussen merken groeit, regionale verschillen nemen toe De prestatiekloof tussen koplopers en achterblijvers in de luxesector neemt onderwijl toe. Topmerken bleven doorgroeien, terwijl zwakkere spelers terrein verloren. Ook geografisch tekenen zich sterke verschillen af. In de VS drukt handelsbeleid op het sentiment; in China stagneren bestedingen door de hogere middenklasse, al blijft het topsegment veerkrachtig en groeit de vraag naar lokale en functionele luxe. Europa en Japan ondervinden druk van afnemend toerisme, deels gecompenseerd door lokale vraag naar sieraden, mode en beauty. De robuuste groei komt uit het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië, waar landen als de Verenigde Arabische Emiraten, Mexico en Indonesië profiteren van sterke binnenlandse consumptie en toerisme. Schrijf luxesector niet af De concurrentie verandert volgens Bain snel. Klassieke merken met verwaterde identiteiten verliezen terrein aan nieuwe, cultureel gewortelde luxeconcurrenten. Deze combineren authenticiteit met een moderne strategie. In het Westen winnen nieuwe spelers terrein met sterke proposities en toegankelijke prijzen. Multi-brand retail staat onder druk; meer dan 70% van de merken vermindert hun aanbod op deze platforms. Het goede nieuws: "De sector blijft veerkrachtig, omdat de behoefte aan beloning, jezelf onderscheiden en het vieren van belangrijke momenten blijft bestaan. Als merken goed aansluiten bij wat consumenten nu belangrijk vinden, behoudt luxe zijn aantrekkingskracht, zelfs als het economisch tegenzit,” aldus Michelle Paratore, partner bij Bain & Company Amsterdam. Stevige koersverliezen Het Franse LVMH, het grootste luxebedrijf van de wereld, is voor beleggers ook dit jaar een flinke teleurstelling. De koers daalde ytd met een kleine 30%. In april 2023 werd bijna 900 voor het aandeel betaalt. Vandaag bij opening bedraagt de koers nog maar de helft. IEX-analist Martin Crum hield het aandeel onlangs tegen het licht. Lang verhaal kort: Een ronduit moeizame jaarstart voor LVMH, terwijl de impact van de handelsoorlog nog niet is verwerkt. Het belooft een lastig jaar te worden voor de Fransen. Zijn koersdoel staat wel flink hoger dan de huidige koers. Koersontwikkeling aandeel LVMH De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 25 jun Institutionele beleggers blijven trouw aan duurzaamheid Een grote meerderheid van institutionele beleggers gaat onverminderd door met duurzaam investeren, maar is wel wat terughoudender geworden in de communicatie daarover. Dat blijkt uit een rondvraag van BNP Paribas onder marktpartijen. Wat kwam er nog meer uit het onderzoek?
Impactbeleggen 30 apr Verstandig beleggen voor later is nu investeren in kinderen Het Triodos Future Generations Fund richt zich op het welzijn van kinderen, waarbij het rendement geenszins uit het oog wordt verloren, vertelt verantwoordelijk fondsmanager Sjoerd Rozing. "Zeker voor beleggers die extra spreiding willen aanbrengen, voegt het fonds echt iets toe."
Impactbeleggen 16 apr Impactbeleggen is wél in het belang van pensioendeelnemers De tijd van discussie en verwarring over impactbeleggen is volgens directievoorzitter Maureen Schlejen van Achmea Investment Management voorbij. Zij legt uit waarom impactbeleggen de juiste aanpak is voor pensioenfondsen. "Impactbeleggen is niet slechts een optie maar een inspirerende kans voor een betere toekomst."
Impactbeleggen 31 mrt Beleggen in wapens? Nee, bedankt! Investeren in wapens is een taak voor overheden, zeker niet voor duurzame beleggers, betoogt Hadewych Kuiper van Triodos IM. "Als investeerder is het simpelweg onmogelijk om te weten hoe, waar en door wie wapens zullen worden gebruikt."
Impactbeleggen 05 feb Nee, water is het nieuwe goud Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."
Impactbeleggen 05 feb Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."