hoofdinhoud
IEX Profs
Zoek pagina
desktop iconMarkt Monitor
  • Home
    • Aandelen
    • Obligaties
    • Alternatives
    • ESG
    • Impact
    • Beleggingsfondsen
    • Fondsselector
    • ETF's
  • Opinie
    • State Street SPDR ETF's
    • Triodos Investment Management
    • T. Rowe Price
    • LSEG Lipper
    • UBS
    • Partnercontent
  • Nieuwsbrief
  • Inloggen
Home  /  Column  /  Nimby en handelsbarrières blokkeren de energietransitie

Nimby en handelsbarrières blokkeren de energietransitie

Zonnepanelen, accu's en windmolens kosten tegenwoordig een fractie van 10 jaar geleden. Dat zou de energietransitie moeten versnellen, maar geopolitieke spanningen en algehele besluiteloosheid staan dat in de weg, aldus Daniel Gros van de Bocconi Universiteit in Milaan.

18 september 2024 08:00 • Door IEXProfs Redactie

Als we de klimaatdeskundigen mogen geloven en een natuurcatastrofe willen voorkomen, dan is de energietransitie absolute noodzaak. Hoe sneller we omschakelen van fossiele brandstoffen op groene energie hoe beter. Dat kan ook nog eens tegen een redelijke prijs, zegt Daniel Gros van de Bocconi Universiteit in Milaan.

Toch zal het voor de EU en VS lastig worden om hun doelstellingen te halen, zo schrijft hij in een opiniestuk voor Project Syndicate. Er zijn teveel politieke hindernissen die het transitieproces in de weg staan.

Groene energie steeds goedkoper

Het goede nieuws is dat de prijzen van zonnepanelen en windmolens razendsnel dalen. Groene stroom is nu zo goedkoop dat het Internationaal Energie Agentschap (IEA) tijdens de klimaatconferentie in Dubai vorig jaar zei dat het "zonder meer mogelijk is om de hoeveelheid groene stroom tot 2030 te verdrievoudigen". 

Vooral de enorme schaalvoordelen bij de productie van zonnepanelen en accu’s dragen daartoe bij, maar ook windmolens worden steeds goedkoper.

Volgens Gros zijn zonnepanelen en accu’s de laatste 20 jaar bij elke verdubbeling van de productie ongeveer 19% goedkoper geworden. In 2010 was de prijs voor een watt ongeveer 2,15 dollar. Nu is het hoogstens een paar dubbeltjes. Dat is een trend die ook in het voordeel werkt van elektrische auto’s en andere producten en industriële processen waar veel stroom voor nodig is.

Protectionisme

Waarom gaat het de laatste tijd dan toch zo langzaam met de energietransitie en loopt de verkoop van elektrische auto's van geen kanten? De belangrijkste handicap is volgens Gros een overdreven protectionisme in de EU en VS tegen producten uit China.

Dat de belangrijkste twee handelszones zich bij toekomsttechnologieën willen beschermen tegen oneerlijke concurrentie uit China, begrijpt hij. Maar bij zonnepanelen en accu’s was dat misschien 20 jaar geleden zo. Nu zijn het massaproducten, waar de Chinezen gewoon beter in zijn dan het Westen.

Nimby

Daarnaast zijn er nog een aantal lokale factoren die een succesvolle en betaalbare energietransitie in de weg staan. Ze hebben te maken met het Nimby-fenomeen (not in my backyard).

Om een voorbeeld te geven. In Duitsland zitten de grote industriële stroomverbruikers hoofdzakelijk in het zuiden. De meeste groene stroom komt echter uit het noorden. Om de stroom van Noord naar Zuid te krijgen, is er een netwerk van nieuwe kabels en elektriciteitsmasten nodig. Maar in de bouw daarvan zit al jaren geen schot door protesten van omwonenden.

Daar komt bij dat de investeringen duurder uitvallen omdat veel kabels vanwege de protesten onder de grond worden gelegd, wat ongeveer een factor 5 duurder is. Dat leidt vervolgens weer tot boosheid onder andere burgers die dat uiteindelijk via de belasting betalen moeten.

Tenslotte worden om de haverklap wind- en zonnecentrales afgekoppeld van het net omdat ze teveel stroom produceren. Ook dat wekt weinig begrip en is ineffciënt. Per saldo zet dat een enorme rem op de energietransitie.

EV-sector

De sector die het meeste last heeft van de (geo)politieke hindernissen is de EV-sector. De laatste jaren liep het eigenlijk best lekker met de verkopen, maar daar is een plots einde aangekomen doordat ten eerste veel koopsubsidies zijn afgeschaft en ten tweede Chinese auto's duurder worden door importtarieven.

Vooral in het goedkope segment van de markt, die de Chinezen domineren, zorgt dat voor een vraaguitval. Veel mensen kiezen dan toch liever voor een diesel-, gas- of benzineauto.

Geen wonder dat het marktaandeel van EV’s in de VS is gestagneerd op 8% en 15% in de EU, terwijl EV’s in China in 2023 een marktaandeel bereikten van 35%. Gros zou zich wensen dat er wat genuanceerder gekeken wordt naar importtarieven.

Project Syndicate is een non-profit organisatie waar prominente politici en wetenschappers hun ei kwijtkunnen. De Università Commerciale Luigi Bocconi is een privé-universiteit en wordt door de Financial Times beschouwd als een van de 10 belangrijkste Europese business schools.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. .

Deel via:

Lees meer

  • 24 jul Energietransitie gaat veel te langzaam
  • 16 okt Vraagje: worden de miljardeninvesteringen in AI terugverdiend?
  • 20 okt “Duurzame tegenwind is juist een kans”
  • 06 nov Huidige AI-hausse is fundamenteel anders dan dotcombubbel
  • 03 nov Europa barst van de AI-enablers en -adopters

Onderwerpen

  • Opinie

Nieuws van onze partners label connect

  1. 26 okt
    "Ondanks dip blijven vooruitzichten voor goud positief"
  2. 13 okt
    LFDE en Aegon Asset Management
  3. 07 okt
    Wie durft nu nog in de beurs te stappen?
Meer van onze partners
IEXProfs Redactie Geplaatst op 18 september 2024 08:00 meer
Bio

De redactie van IEXProfs bestaat uit een team van financieel journalisten en werkt vanuit Amsterdam.

Recente columns
  1. Must read: Wat is AI echt waard?
  2. Beter beheer van oceanen kan biljoenen opleveren
  3. Must read: blijf gewoon beleggen in de Magnificent Seven
  4. Buiten de VS zorgen waarde-aandelen voor rendement
  5. Must read: Datacentra in de ruimte
Populaire columns
  1. Bijna de helft van de Nederlanders heeft pensioenspijt
  2. DWS: Bitcoin hoort in de portefeuille
  3. Groene kantoorverbouwing levert grof geld op
  4. Beleggers onderschatten aandelenrisico's
  5. Zuid-Koreaanse discount blijft nog even

Meest gelezen

  1. 04 nov

    Must read: Correctiewaarschuwingen overal
  2. 07 nov

    Must read: blijf gewoon beleggen in de Magnificent Seven
  3. 05 nov

    Must read: De echt grote AI-investeringen moeten nog komen

Assetallocatie

  • Assetallocatie 05 nov

    Volg de trend en vermijd valkuilen

    Fondsbeheerder en financieel blogger Ben Carlson bespreekt een vrij simpele maar effectieve methode van collega Meb Faber om aandelenvolatiliteit te vermijden.

  • Assetallocatie 03 nov

    "Correctierisico is reëel"

    Volgens Gerard Moerman, hoofd Liquid Assets bij Aegon AM, is er wel wat voor te zeggen om winst te nemen op een deel van de aandelenportefeuille en met het geld staatsobligaties in te slaan. "Staatsobligaties zijn in mijn ogen momenteel de goedkoopste asset class."

  • Assetallocatie 30 okt

    Fidelity International gaat in dekking

    Kredietexpert Shamil Gohil van vermogensbeheerder Fidelity International maakt zich grote zorgen over drie zeepbellen tegelijk. Het inrichten van een zwaar defensieve obligatieportefeuille is zijn logische oplossing.

  • Assetallocatie 28 okt

    Ruim 6% met EM-schulden in lokale valuta

    Robeco gaat voor de komende jaren uit van een rendement van 6,25% op obligaties uit opkomende markten in lokale valuta. EM-schulden in harde muntsoorten leveren minder op.

  • Assetallocatie 27 okt

    Eerste scheuren in Amerikaanse economie zichtbaar

    Ondanks sterke macrodata en stijgende aandelenkoersen waarschuwt econoom Tiffany Wilding van Pimco dat de economische veerkracht van de VS aan het afbrokkelen is. Vooral kleinere bedrijven, lagere inkomens en mensen zonder eigen woning zijn volgens haar kwetsbaar. Dat verklaart waarom zij veel verwacht van Amerikaanse obligaties, mits van goede kwaliteit.

  • Assetallocatie 26 okt

    Winkelvastgoed is helemaal terug als dividendmotor

    Winkelvastgoed heeft door corona en de opkomst van de online-handel een slechte naam gekregen onder beleggers. Dat is volgens de Amerikaanse vermogensbeheerder Nuveen niet terecht..

Meer Assetallocatie
LSEG Lipper Fund Awards
  1. Dit zijn de winnaars van de LSEG Lipper Fund Awards 2025
  2. Topfonds Fresh Fixed Income Fund dubbel bekroond
  3. Enorme outperformance van dit obligatiefonds is moeilijk te negeren (IEXProfs)
  4. LSEG Lipper Fund Awards Netherlands 2025
IEX Profs

Meld u aan voor de IEX Profs dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 
© 2025 IEX Profs
  • Contact
  • Adverteren
  • Privacy Settings
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer & Voorwaarden
  • Site feedback
  • Nieuwsbrieven
  • Quotedata by Euronext   & powered by Infront
  • © 2025 IEX / van beleggers voor beleggers
  • IEX Profs is onderdeel van IEX Group