hoofdinhoud
IEX Profs
Zoek pagina
desktop iconMarkt Monitor
  • Home
    • Aandelen
    • Obligaties
    • Alternatives
    • ESG
    • Impact
    • Beleggingsfondsen
    • Fondsselector
    • ETF's
  • Opinie
    • State Street SPDR ETF's
    • Triodos Investment Management
    • T. Rowe Price
    • LSEG Lipper
    • UBS
    • Partnercontent
  • Nieuwsbrief
  • Inloggen
Home  /  Column  /  Nimby en handelsbarrières blokkeren de energietransitie

Nimby en handelsbarrières blokkeren de energietransitie

Zonnepanelen, accu's en windmolens kosten tegenwoordig een fractie van 10 jaar geleden. Dat zou de energietransitie moeten versnellen, maar geopolitieke spanningen en algehele besluiteloosheid staan dat in de weg, aldus Daniel Gros van de Bocconi Universiteit in Milaan.

18 september 2024 08:00 • Door IEXProfs Redactie

Als we de klimaatdeskundigen mogen geloven en een natuurcatastrofe willen voorkomen, dan is de energietransitie absolute noodzaak. Hoe sneller we omschakelen van fossiele brandstoffen op groene energie hoe beter. Dat kan ook nog eens tegen een redelijke prijs, zegt Daniel Gros van de Bocconi Universiteit in Milaan.

Toch zal het voor de EU en VS lastig worden om hun doelstellingen te halen, zo schrijft hij in een opiniestuk voor Project Syndicate. Er zijn teveel politieke hindernissen die het transitieproces in de weg staan.

Groene energie steeds goedkoper

Het goede nieuws is dat de prijzen van zonnepanelen en windmolens razendsnel dalen. Groene stroom is nu zo goedkoop dat het Internationaal Energie Agentschap (IEA) tijdens de klimaatconferentie in Dubai vorig jaar zei dat het "zonder meer mogelijk is om de hoeveelheid groene stroom tot 2030 te verdrievoudigen". 

Vooral de enorme schaalvoordelen bij de productie van zonnepanelen en accu’s dragen daartoe bij, maar ook windmolens worden steeds goedkoper.

Volgens Gros zijn zonnepanelen en accu’s de laatste 20 jaar bij elke verdubbeling van de productie ongeveer 19% goedkoper geworden. In 2010 was de prijs voor een watt ongeveer 2,15 dollar. Nu is het hoogstens een paar dubbeltjes. Dat is een trend die ook in het voordeel werkt van elektrische auto’s en andere producten en industriële processen waar veel stroom voor nodig is.

Protectionisme

Waarom gaat het de laatste tijd dan toch zo langzaam met de energietransitie en loopt de verkoop van elektrische auto's van geen kanten? De belangrijkste handicap is volgens Gros een overdreven protectionisme in de EU en VS tegen producten uit China.

Dat de belangrijkste twee handelszones zich bij toekomsttechnologieën willen beschermen tegen oneerlijke concurrentie uit China, begrijpt hij. Maar bij zonnepanelen en accu’s was dat misschien 20 jaar geleden zo. Nu zijn het massaproducten, waar de Chinezen gewoon beter in zijn dan het Westen.

Nimby

Daarnaast zijn er nog een aantal lokale factoren die een succesvolle en betaalbare energietransitie in de weg staan. Ze hebben te maken met het Nimby-fenomeen (not in my backyard).

Om een voorbeeld te geven. In Duitsland zitten de grote industriële stroomverbruikers hoofdzakelijk in het zuiden. De meeste groene stroom komt echter uit het noorden. Om de stroom van Noord naar Zuid te krijgen, is er een netwerk van nieuwe kabels en elektriciteitsmasten nodig. Maar in de bouw daarvan zit al jaren geen schot door protesten van omwonenden.

Daar komt bij dat de investeringen duurder uitvallen omdat veel kabels vanwege de protesten onder de grond worden gelegd, wat ongeveer een factor 5 duurder is. Dat leidt vervolgens weer tot boosheid onder andere burgers die dat uiteindelijk via de belasting betalen moeten.

Tenslotte worden om de haverklap wind- en zonnecentrales afgekoppeld van het net omdat ze teveel stroom produceren. Ook dat wekt weinig begrip en is ineffciënt. Per saldo zet dat een enorme rem op de energietransitie.

EV-sector

De sector die het meeste last heeft van de (geo)politieke hindernissen is de EV-sector. De laatste jaren liep het eigenlijk best lekker met de verkopen, maar daar is een plots einde aangekomen doordat ten eerste veel koopsubsidies zijn afgeschaft en ten tweede Chinese auto's duurder worden door importtarieven.

Vooral in het goedkope segment van de markt, die de Chinezen domineren, zorgt dat voor een vraaguitval. Veel mensen kiezen dan toch liever voor een diesel-, gas- of benzineauto.

Geen wonder dat het marktaandeel van EV’s in de VS is gestagneerd op 8% en 15% in de EU, terwijl EV’s in China in 2023 een marktaandeel bereikten van 35%. Gros zou zich wensen dat er wat genuanceerder gekeken wordt naar importtarieven.

Project Syndicate is een non-profit organisatie waar prominente politici en wetenschappers hun ei kwijtkunnen. De Università Commerciale Luigi Bocconi is een privé-universiteit en wordt door de Financial Times beschouwd als een van de 10 belangrijkste Europese business schools.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. .

Deel via:

Lees meer

  • 02 jul Hoe lang houdt de Amerikaanse obligatiemarkt stand?
  • 08 jul Europese strijd tegen greenwashing draait uit op namenspel
  • 03 jul Zon, zee en een economisch sprookje
  • 04 jul EU kan eenvoudig €4800 miljard vrijmaken
  • 07 jul Een 7+ voor Trump

Onderwerpen

  • Opinie

Nieuws van onze partners label connect

  1. 08:00
    "Actief beheer biedt wel de noodzakelijke flexibiliteit"
  2. 14 jul
    Stabiel inkomen tegen een aantrekkelijke prijs
  3. 09 jul
    Super Global vergroot beheerd vermogen met 500 miljoen euro
Meer van onze partners
IEXProfs Redactie Geplaatst op 18 september 2024 08:00 meer
Bio

De redactie van IEXProfs bestaat uit een team van financieel journalisten en werkt vanuit Amsterdam.

Recente columns
  1. Must read: Kansen te over
  2. Beleggen in stock tokens van OpenAI? Liever niet
  3. Must read: Hoe ESG-beleggers van wapens leerden houden
  4. Winnaars en verliezers van de handelsoorlog
  5. Nieuw Nederlands pensioenstelsel maakte rentecurve steiler
Populaire columns
  1. Bijna de helft van de Nederlanders heeft pensioenspijt
  2. Beleggers onderschatten aandelenrisico's
  3. Groene kantoorverbouwing levert grof geld op
  4. DWS: Bitcoin hoort in de portefeuille
  5. De risico's die duurzame beleggers nemen

Meest gelezen

  1. Must Read 14 jul

    Must read: Dit jaar beter dan aandelen
  2. Must Read 15 jul

    Must read: Aandelenverwachtingen steeds positiever
  3. label connect

    Assetallocatie 14 jul

    Stabiel inkomen tegen een aantrekkelijke prijs

Impactbeleggen

  • Impactbeleggen 25 jun

    Institutionele beleggers blijven trouw aan duurzaamheid

    Een grote meerderheid van institutionele beleggers gaat onverminderd door met duurzaam investeren, maar is wel wat terughoudender geworden in de communicatie daarover. Dat blijkt uit een rondvraag van BNP Paribas onder marktpartijen. Wat kwam er nog meer uit het onderzoek?

  • Impactbeleggen 30 apr

    Verstandig beleggen voor later is nu investeren in kinderen

    Het Triodos Future Generations Fund richt zich op het welzijn van kinderen, waarbij het rendement geenszins uit het oog wordt verloren, vertelt verantwoordelijk fondsmanager Sjoerd Rozing. "Zeker voor beleggers die extra spreiding willen aanbrengen, voegt het fonds echt iets toe."

  • Impactbeleggen 16 apr

    Impactbeleggen is wél in het belang van pensioendeelnemers

    De tijd van discussie en verwarring over impactbeleggen is volgens directievoorzitter Maureen Schlejen van Achmea Investment Management voorbij. Zij legt uit waarom impactbeleggen de juiste aanpak is voor pensioenfondsen. "Impactbeleggen is niet slechts een optie maar een inspirerende kans voor een betere toekomst."

  • Impactbeleggen 31 mrt

    Beleggen in wapens? Nee, bedankt!

    Investeren in wapens is een taak voor overheden, zeker niet voor duurzame beleggers, betoogt Hadewych Kuiper van Triodos IM. "Als investeerder is het simpelweg onmogelijk om te weten hoe, waar en door wie wapens zullen worden gebruikt."

  • Impactbeleggen 05 feb

    Nee, water is het nieuwe goud

    Waterschaarste is volgens Tongai Kunorubwe, hoofd duurzame obligaties bij T. Rowe Price, in het komende decennium een van de grootste uitdagingen voor de mensheid én een belangrijk risico voor de wereldwijde economische groei. Voor beleggers liggen er mooie kansen. "Iedere euro die in water wordt geïnvesteerd, genereert een economische opbrengst van 4 euro."

  • Impactbeleggen 05 feb

    Verantwoord beleggen is geen politieke kwestie

    Volgens managing director Hadewych Kuiper van Triodos IM hebben pensioenfondsen geen andere keuze dan om vol te investeren in de duurzaamheidstransitie. "De primaire taak van pensioenfondsen is het veiligstellen van een zo goed mogelijk pensioen. Het is dus logisch dat zij vermijdbare risico’s uitsluiten."

Meer Impactbeleggen
LSEG Lipper Fund Awards
  1. Online magazine Lipper Fund Awards 2024
  2. Contrair en succesvol
  3. Beleggen in de energietransitie voor duurzame impact én performance
  4. “Op de lange termijn wint de dividendbelegger altijd”
IEX Profs

Meld u aan voor de IEX Profs dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 
© 2025 IEX Profs
  • Contact
  • Adverteren
  • Privacy Settings
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer & Voorwaarden
  • Site feedback
  • Nieuwsbrieven
  • Quotedata by Euronext   & powered by Infront
  • © 2025 IEX / van beleggers voor beleggers
  • IEX Profs is onderdeel van IEX Group