Nimby en handelsbarrières blokkeren de energietransitie Zonnepanelen, accu's en windmolens kosten tegenwoordig een fractie van 10 jaar geleden. Dat zou de energietransitie moeten versnellen, maar geopolitieke spanningen en algehele besluiteloosheid staan dat in de weg, aldus Daniel Gros van de Bocconi Universiteit in Milaan. 18 september 2024 08:00 • Door IEXProfs Redactie Als we de klimaatdeskundigen mogen geloven en een natuurcatastrofe willen voorkomen, dan is de energietransitie absolute noodzaak. Hoe sneller we omschakelen van fossiele brandstoffen op groene energie hoe beter. Dat kan ook nog eens tegen een redelijke prijs, zegt Daniel Gros van de Bocconi Universiteit in Milaan. Toch zal het voor de EU en VS lastig worden om hun doelstellingen te halen, zo schrijft hij in een opiniestuk voor Project Syndicate. Er zijn teveel politieke hindernissen die het transitieproces in de weg staan. Groene energie steeds goedkoper Het goede nieuws is dat de prijzen van zonnepanelen en windmolens razendsnel dalen. Groene stroom is nu zo goedkoop dat het Internationaal Energie Agentschap (IEA) tijdens de klimaatconferentie in Dubai vorig jaar zei dat het "zonder meer mogelijk is om de hoeveelheid groene stroom tot 2030 te verdrievoudigen". Vooral de enorme schaalvoordelen bij de productie van zonnepanelen en accu’s dragen daartoe bij, maar ook windmolens worden steeds goedkoper. Volgens Gros zijn zonnepanelen en accu’s de laatste 20 jaar bij elke verdubbeling van de productie ongeveer 19% goedkoper geworden. In 2010 was de prijs voor een watt ongeveer 2,15 dollar. Nu is het hoogstens een paar dubbeltjes. Dat is een trend die ook in het voordeel werkt van elektrische auto’s en andere producten en industriële processen waar veel stroom voor nodig is. Protectionisme Waarom gaat het de laatste tijd dan toch zo langzaam met de energietransitie en loopt de verkoop van elektrische auto's van geen kanten? De belangrijkste handicap is volgens Gros een overdreven protectionisme in de EU en VS tegen producten uit China. Dat de belangrijkste twee handelszones zich bij toekomsttechnologieën willen beschermen tegen oneerlijke concurrentie uit China, begrijpt hij. Maar bij zonnepanelen en accu’s was dat misschien 20 jaar geleden zo. Nu zijn het massaproducten, waar de Chinezen gewoon beter in zijn dan het Westen. Nimby Daarnaast zijn er nog een aantal lokale factoren die een succesvolle en betaalbare energietransitie in de weg staan. Ze hebben te maken met het Nimby-fenomeen (not in my backyard). Om een voorbeeld te geven. In Duitsland zitten de grote industriële stroomverbruikers hoofdzakelijk in het zuiden. De meeste groene stroom komt echter uit het noorden. Om de stroom van Noord naar Zuid te krijgen, is er een netwerk van nieuwe kabels en elektriciteitsmasten nodig. Maar in de bouw daarvan zit al jaren geen schot door protesten van omwonenden. Daar komt bij dat de investeringen duurder uitvallen omdat veel kabels vanwege de protesten onder de grond worden gelegd, wat ongeveer een factor 5 duurder is. Dat leidt vervolgens weer tot boosheid onder andere burgers die dat uiteindelijk via de belasting betalen moeten. Tenslotte worden om de haverklap wind- en zonnecentrales afgekoppeld van het net omdat ze teveel stroom produceren. Ook dat wekt weinig begrip en is ineffciënt. Per saldo zet dat een enorme rem op de energietransitie. EV-sector De sector die het meeste last heeft van de (geo)politieke hindernissen is de EV-sector. De laatste jaren liep het eigenlijk best lekker met de verkopen, maar daar is een plots einde aangekomen doordat ten eerste veel koopsubsidies zijn afgeschaft en ten tweede Chinese auto's duurder worden door importtarieven. Vooral in het goedkope segment van de markt, die de Chinezen domineren, zorgt dat voor een vraaguitval. Veel mensen kiezen dan toch liever voor een diesel-, gas- of benzineauto. Geen wonder dat het marktaandeel van EV’s in de VS is gestagneerd op 8% en 15% in de EU, terwijl EV’s in China in 2023 een marktaandeel bereikten van 35%. Gros zou zich wensen dat er wat genuanceerder gekeken wordt naar importtarieven. Project Syndicate is een non-profit organisatie waar prominente politici en wetenschappers hun ei kwijtkunnen. De Università Commerciale Luigi Bocconi is een privé-universiteit en wordt door de Financial Times beschouwd als een van de 10 belangrijkste Europese business schools. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 13 feb Europese beleggers in de ban van Trump en de korte termijn Europese beleggers zijn het jaar begonnen met duidelijke voorkeuren, zo blijkt uit de Europese ETF-handel van afgelopen maand.
Assetallocatie 12 feb "Diversificatie is de enige free lunch op de beurs" Honderd jaar beursgeschiedenis biedt beleggers een berg aan informatie. Financieel blogger Larry Swedroe trekt negen belangrijke conclusies waar belegger hun voordeel mee kunnen doen.
Assetallocatie 11 feb Tijd om wat winst te nemen op Amerikaanse aandelen Van Lanschot Kempen verkoopt een deel van de Amerikaanse aandelenpositie. Beleggingsstrateeg Joost van Leenders legt uit waarom.
Assetallocatie 11 feb Kijk, daar zwemmen zes grijze zwanen Grijze zwanen staan voor gebeurtenissen die weliswaar voorstelbaar zijn, maar waarschijnlijk niet optreden. State Street Global Advisors schetst zes grijze zwanen die de markten flink kunnen bewegen: omlaag (3x) en omhoog (3x).
Obligaties 21 jan Obligatiebelegger Pimco is positief over ... obligaties Minder immigratie en hogere importheffingen zullen de groei van de Amerikaanse economie afremmen, terwijl Europa verder achterop dreigt te raken. In deze context bieden obligaties aantrekkelijke rendementen en zullen ze in 2025 een cruciale rol spelen in beleggingsportefeuilles.
Opinie 21 jan Aanhouden cash is zelden een goed idee Cash is king? Daar denken ze bij JP Morgan AM toch wel anders over.