Smart EV's zetten 100-jarige autoindustrie volledig op hun kop Elektrische voertuigen (EV's) hebben wereldwijde autoconcerns tot strategische keuzes gedwongen en de basis gelegd voor een volledig zelfrijdende toekomst die binnen tien jaar realiteit zal zijn. Dat stelt analist Owuraka Koney van Jennison Associates. 24 mei 2022 12:00 • Door IEXProfs Redactie De opkomst van EV’s is een buitengewone kans voor autofabrikanten, maar ook voor beleggers. Er zijn meer dan een miljard auto's op de weg, maar minder dan 1% zijn EV's, en een nog kleiner percentage heeft de hardware die volledig autonoom rijden mogelijk maakt. Blijvend contact met klant Autobedrijven verliezen nu nog grotendeels het contact met hun klanten zodra de auto is verkocht en van het parkeerterrein afrijdt. Autobezitters blijven weliswaar betalen voor hun auto's - voor benzine, verzekering, onderhoud en reparaties - maar het grootste deel van deze uitgaven wordt geïnt door andere bedrijven. De volledig verbonden smart EV stelt de autofabrikant echter in staat om abonnementsdiensten aan te bieden voor de volledige levensduur van de auto. Dit kunnen abonnementen zijn die zelfstandig rijden mogelijk maken en andere softwarediensten ondersteunen, maar ook voor verzekeringen, en servicecentra en oplaadstations die eigendom zijn van het bedrijf. De abonnementskosten voor al deze diensten kunnen oplopen tot enkele honderden dollars per maand. "De volledig verbonden smart EV stelt de autofabrikant in staat om abonnementsdiensten aan te bieden" Volledig nieuw bedrijfsmodel “Dit houdt een volledig nieuw bedrijfsmodel voor autofabrikanten in die de economics van de auto-industrie zouden herdefiniëren”, zegt Koney. “Wij geloven dat een bedrijf dat één miljoen slimme, volledig verbonden EV's per jaar verkoopt, meer cash kan genereren dan een bedrijf dat aanzienlijk meer traditionele auto's per jaar verkoopt.” Om dit te bereiken, moeten EV's echter marktaandeel winnen, en Jennison ziet tekenen van een verschuiving bij consumenten. Naast esthetiek hechten autokopers doorgaans belang aan veiligheid, snelheid, betaalbaarheid en laadvermogen. In al deze categorieën presteren EV’s beter dan even grote auto's met een benzinemotor. Een EV, bijvoorbeeld, biedt vergelijkbare prestaties als een luxe sportwagen met brandstofmotor voor ongeveer de helft van de prijs. EV's bieden meer laadruimte omdat het batterijpakket zich onder de vloer bevindt, waardoor er ruimte vrijkomt voor een kofferbak voorin de auto. "Een EV biedt vergelijkbare prestaties als een luxe sportwagen met brandstofmotor voor ongeveer de helft van de prijs" EV’s dalen gestaag in prijs EV-aandrijflijnen vereisen minder onderdelen en grote delen van het chassis kunnen in een stuk worden gegoten, waardoor er minder robots, onderdelen en arbeidskrachten nodig zijn, wat de productiekosten uiteindelijk aanzienlijk verlaagt. Koney: “Ondanks de recente inflatoire druk verwachten wij dat deze kostenvoordelen mettertijd zullen toenemen naarmate de schaalgrootte toeneemt, wat op lange termijn zal leiden tot gestaag dalende prijzen voor elektrische voertuigen. Wij verwachten dat de combinatie van goedkopere EV's en hun lagere gebruikskosten, de adoptie van EV's aanzienlijk zal versnellen.” Op naar zelfrijdende auto's Ook verwacht de aandelenanalist dat de uitrol van full self driving (FSD) zal bijdragen aan de populariteit van EV’s, omdat het zorgt voor een aanzienlijke toename van de productiviteit en vrije tijd. Autofabrikanten zouden daar slim op kunnen inspelen. “Hoewel wij opmerkelijke vooruitgang zien op het gebied van deze technologie, is het moeilijk te voorspellen wanneer dit precies beschikbaar komt in gebieden zonder geo-fencing. Wij denken echter dat FSD binnen een decennium zal worden geïmplementeerd bij de toonaangevende EV-fabrikanten”, aldus Koney. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.