Hendrik Tuch, CFA is hoofd vastrentende waarden Nederland bij Aegon Asset Management. In deze rol is hij verantwoordelijk voor de staatsobligaties- en bedrijfsobligaties-portefeuilles in Nederland. Hendrik Tuch is afgestudeerd in economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is geregistreerd als Chartered Financial Analist en als senior vermogensbeheerder bij het Dutch Securities Institute.
Column

Max en de groene inflatiereus

Om de Europese CO2-uitstoot fors te verminderen, is grootschalig beprijzen van deze uitstoot volgens Hendrik Tuch de beste oplossing. Dat zal volgens hem wel leiden tot 1% extra inflatie per jaar, waardoor een eerdere verhoging van de Europese rente waarschijnlijk is.

Het was een geweldig feestje op Zandvoort. De wereld keek met een mix van verbazing en jaloezie hoe het dak eraf ging op het circuit na de overwinning van onze Max. Na een lange periode van worstelen met mondkapjes en een dagelijkse opening van het journaal met de laatste virusdata, lijkt het weekend van Zandvoort een nieuw tijdperk in te luiden.

De fans hebben sowieso lang moeten wachten op een terugkeer van de F1-teams in Nederland, want 1985 was de laatste keer dat deze auto’s door de spectaculaire bochten van het circuit scheurden. Vroeger liepen veel toeschouwers gewoon de duinen in om de wedstrijd te zien en de duurste tribunekaartjes waren te koop voor 70 gulden.

Tegenwoordig zal de echte fan flink in de buidel moeten tasten, een vergelijkbaar kaartje voor het weekend gaat nu niet weg onder de 500 euro, dus ongeveer 1100 ouderwetse guldens.

Vaste prijs

Zoals met veel andere producten laat deze prijsstijging zien dat de feitelijke inflatie een stuk hoger ligt dan het 2%-doel van de ECB. Voor racekaartjes kom je uit op ongeveer 8% inflatie elk jaar sinds 1985.

Ik zal dit getal niet gaan gebruiken om de organisatoren van Zandvoort af te spiegelen als een soort geldwolven. Zij moeten zelf 20 miljoen per jaar afdragen aan Formula One Management en ook andere kosten van de organisatie zijn sterk gestegen in vergelijking met voorgaande decennia.

Zandvoort heeft fans de kans gegeven om kaarten voor de komende drie jaar te kopen, dus we kunnen de prijs voor deze kaartjes inlocken, in ieder geval geen verdere inflatie op deze besteding. Maar dat geldt helaas niet voor andere uitgaven.

Sussende woorden van ECB

De Europese inflatie ligt op dit moment al op 3% en de verwachting is dat dit percentage de komende maanden verder zal stijgen. Na de laatste ECB-meeting heeft ECB-president Lagarde ons weer gerust proberen te stellen dat inflatiecijfers weer snel zullen dalen. Maar de snelle race van Max zet mij toch aan het denken.

De Europese Commissie heeft het ambitieuze plan om de CO2-uitstoot in de EU in de komende jaren fors terug te brengen en heeft dat ook in wetgeving vertaald, zodat de lidstaten dit onderwerp echt moeten aanpakken.

Om de CO2-uitstoot snel te verminderen, zijn er twee opties: vervuilende activiteiten verbieden of ze duurder maken, zodat bedrijven en consumenten naar alternatieven gaan zoeken.

De eerste oplossing zou wel heel zuur zijn voor F1-fans: Om na decennia wachten, de poorten van het Zandvoortcircuit weer sluiten, lijkt mij een moeilijke beslissing voor elke toekomstige Nederlandse regering. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld autoloze zondagen, een verbod op een weekendje vliegen naar Barcelona, of het sluiten van de zware industrie.

Grootschalige CO2-beprijzingen

De kans is een stuk groter dat Europese landen de komende jaren kiezen voor het grootschalig beprijzen van CO2-uitstoot. Dat is ook weinig populair onder het electoraat, maar minder ingrijpend in vergelijking met het verbieden van CO2-intensieve activiteiten.

Om te voorkomen dat productie van goederen (nog meer) wordt verplaatst buiten Europa zal de EU ervoor zorgen dat aan de grens een flinke CO2-heffing zal moeten worden betaald op importen. Dat brengt mij bij de verwachting van de ECB dat Europese inflatiecijfers weer zullen gaan dalen.

Ik denk dat de ECB volstrekt geen rekening houdt met prijsstijgingen die de komende jaren zullen worden veroorzaakt door CO2-heffingen.

Doorberekenen heffingen

De consument zal fors meer moeten betalen voor energieconsumptie voor woning en transport en za; daarnaast worden geconfronteerd met het doorberekenen van andere CO2-heffingen door Europese producenten en importeurs.

"Ik denk dat de ECB volstrekt geen rekening houdt met prijsstijgingen die de komende jaren zullen worden veroorzaakt door CO2-heffingen"

Deze prijsstijgingen worden vrijwel allemaal meegeteld in de Europese inflatiecijfers en het zou mij niet verbazen als deze optellen tot meer dan 1% extra inflatie per jaar in het komende decennium.

De opbrengst van al deze heffingen zal grotendeels worden besteed aan de financiering van groene investeringen, wat de Europese economie verder kan stimuleren.

Eerdere renteverhoging

Maar de vraag is of de ECB, geconfronteerd met een duurzaam hoger inflatieprofiel, eerder op de monetaire rem zal gaan staan. Ik denk niet dat de ECB een inflatie-maatstaf ex-CO2 zal introduceren, want deze heffingen zullen uiteindelijk doorgerekend worden in al onze bestedingen.

De ECB heeft duidelijk aangegeven dat ze het vergroenen van de Europese economie zoveel mogelijk willen blijven ondersteunen.

Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door de komende jaren een exclusief groen opkoopprogramma op te zetten, maar dit groene randje kan niet verbergen dat de eerste renteverhoging waarschijnlijk naar voren wordt gehaald door alle aanstaande CO2-verminderende maatregelen.

Hendrik Tuch, CFA is hoofd vastrentende waarden Nederland bij Aegon Asset Management. Aegon Investment Management B.V. is geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten als een beheerder van beleggingsinstellingen. Op basis van haar vergunning is Aegon Investment Management B.V. geautoriseerd om individueel vermogensbeheer en beleggingsadvies te verlenen in de zin van de Wet op het financieel toezicht.

De impact van het coronavirus