Consument + Trend = Rendement ING Daily Consumer Goods en Robeco Global Consumer Trends verschillen flink, maar behoren beide tot de topperformers. 20 april 2011 11:00 • Door Peter van Kleef Consumententrends zijn het helemaal. Steeds meer fondshuizen hebben ontdekt dat de consument een belangrijke rol speelt en daarom neemt het aanbond van beleggingsfondsen die dit thema bespelen snel toe. Nederland kent al wat langer een aantal beleggingsfondsen dat zich specifiek richt op de consumentenbestedingen. ING en Robeco lanceerden in respectievelijk 2003 en 2004 een fonds voor aandelen in de categorie consumentengoederen: ING Daily Consumer Goods en Robeco Global Consumer Trends. Door de goede performance van de afgelopen jaren komt het thema consumentengoederen weer prominent op de radar van beleggers. Daarbij natuurlijk een handje geholpen door de demografische trends in opkomende landen. Daarbij moet meteen de kanttekening worden geplaatst dat beide fondsen slechts een bescheiden weging hebben weggelegd voor de Aziatische beurzen. ING belegt voor ruim 13% van het fondsvermogen in Groot-Azië, Robeco doet er een procentje meer bij. Ter vergelijking, Morgan Stanley Global Brands heeft slechts 3% direct in de regio, maar JP Morgan Global Consumer Trends bijna 29%. Overigens zegt dat cijfer weinig over de echte (totale) exposure naar de Aziatische huishoudportemonnee, want veel Aziaten kopen hun luxe hebbedingetjes in Europa. De geografische verdeling die ING en Robeco voor hun fondsen toepassen zijn bijna op elkaar te leggen. Voor Groot-Europa is het 38% om 37% en Noord-Amerika allebei 48%. Dat betekent niet dat het rendement van de twee fondsen ook als twee synchroonzwemsters bewegen. Zelfde rendement, groot verschil in aanpak De afgelopen twee jaar deed Jack Neele (Robeco) het met zijn fonds veel beter dan Huub van der Riet (ING IM). In 2010 behaalde het Robeco-fonds 35,5% rendement tegen 18,3% voor de Haagse concurrent. Een jaar eerder was het verschil nog groter: 59,5% om 31,5%. In de drie jaar daarvoor deed ING Daily Consumer Goods het juist beter dan Robeco Global Consumer Trends. In 2007 en 2008 was het verschil niet heel groot, respectievelijk 1% en 3,5% in het voordeel van het ING-fonds, maar in crisisjaar 2008 bleef het fonds van Van der Riet toch een behoorlijk stuk beter liggen: -24,1% om -42,2%. De optelsom leert dat over de afgelopen vijf jaar het verschil verwaarloosbaar was. Het ING-fonds steeg 41,25% in waarde, het Robeco-fonds 43,03% – maar bij hogere volatiliteit. De vraag is waar die verschillen in zitten. In elk geval niet in de allocatie over de drie grootste continenten. De portefeuilles verschillen ondanks dat als dag en nacht. Belangrijkste verschil is wel dat ING Daily Consumer Goods zich op de bovenkant van de sector richt, met alle grote – en over het algemeen wat defensievere namen – terwijl Robeco Global Consumer Trends met één been in het midcapsegment staat en de topholdings ook namen omvat die niet heel bekend klinken. De bullmarkt van aandelen in het algemeen sinds maart 2009 en het momentum van smallcaps in het bijzonder hebben zijn fonds flink vooruit geworpen.Het ING-fonds zit voor zo’n 95% in blue chips en largecaps en slechts voor 5% in midcaps. De top-10 posities zijn goed voor 66% van het fondsvermogen en bestaat uit klinkende namen als Nestlé, PepsiCo, Procter & Gamble, Philip Morris, Imperial Tobacco en Unilever. Eten, drinken, roken. Het Robeco-fonds is veel meer gespreid en houdt slechts 21% aan in blue chips, nog eens 40% in largecaps en liefst 29% in midcaps. Robeco-fonds volatieler, hipper en tikje duurder De top-10 weegt voor slechts 24% mee en bevat, naast Google en Apple namen als Direct-tv, Kabel Deutschland en Cablevision. Het fonds heeft met andere woorden een duidelijke flirt met de technologiesector lopen. Dat heeft Jack Neele de afgelopen jaren geen windeieren gelegd, maar levert wel een duidelijke hoger risicoprofiel op. Hoewel beide fondsen op het eerste gezicht tot dezelfde categorie behoren (‘fruit’), zijn ze inhoudelijk moeilijk te vergelijken (‘appels en peren’). Het aardige daarvan is dat de fondsen goed te combineren zijn. Beide fondsen zullen sterk meebewegen met de aandelenmarkt an sich. Maar duidelijk is dat Robeco Global Consumer Trends een stuk minder defensief is dan ING Daily Consumer Goods. De rendementen zijn daarvan het bewijs. Het ING-fonds is dan ook beter geschikt voor beleggers die vanuit de verdediging willen opereren en toch een graantje mee willen pikken van de consumententrends. Huub van Riet gaat de honneurs van Tycho van Wijk waarnemen als beheerder van ING Global Opportunities Fund. Maar met de opzet van het ING-fonds mag een nieuwe eindverantwoordelijke op de stoel van dit fonds weinig verschil maken. Beide fondsen behoren tot de categorie Hollands Glorie. In elk geval laten ze zowel hun peer group als de index achter zich. Wat de kosten betreft is Robeco iets duurder dan ING. De Total Expense Ratio is 1.50% om 1,70%, de beheervergoeding 1,40% om 1,50%. De opzet van de portefeuille (meer aandelen, meer midcaps) maakt die iets hogere kosten voor het Robeco-fonds acceptabel. Peter van Kleef was tot en met 2014 hoofdredacteur van IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 08:00 De succesvolle terugkeer van de 60/40-portefeuille Ewout van Schaick heeft samen met de rest van het multi-asset-oplossingen-team van Goldman Sachs AM grote verwachtingen van portefeuilles die bestaan uit 60% aandelen en 40% obligaties. Zowel voor aandelen als obligaties zijn de vooruitzichten zonnig. Mochten markten desondanks corrigeren, dan biedt de 60/40-portefeuille de spreidingsvoordelen om de klap te verzachten.
Assetallocatie 27 mrt Cash is meer king dan ooit In Europa kan een belegger dit jaar met een mix van cash en kortlopende leningen bruto tussen de 3% en 4% verdienen. Waarom dan nog risico's nemen met obligaties en aandelen, zo vraagt Alain Richier van Ostrum Asset Management zich af.
Assetallocatie 25 mrt Rabobank surft mee op recordgolf Rabobank heeft geen last van hoogtevrees. Aandelen blijven favoriet boven obligaties. De bank ziet zich gesteund door de hoge winstgroei en de historie: records komen immers zelden alleen.
Assetallocatie 21 mrt Geef uw portefeuille een boost! Yvo van der Pol, hoofd Benelux & Nordics bij PGIM Investments, is bijzonder gecharmeerd van de meer risicovolle obligaties, aandelen met sterke groeimogelijkheden en datacenters.
Assetallocatie 21 mrt U zoekt een sterk presterend mixfonds? Het is volgens Thomas de Fauw van Morningstar essentieel voor beleggers om de strategie, het proces en de beloften van fondsmanagers van mixfondsen te doorgronden.
Assetallocatie 20 mrt “Dit is een positief verhaal” Karen Ward, hoofd beleggingsstrategie EMEA bij JP Morgan AM, ziet dit jaar zonnig in, voor de Europese economie en voor Europese aandelen in het bijzonder. Ook China zou wel eens positief kunnen verrassen. Komen deze optimistische verwachtingen niet uit, dan houden obligaties en private beleggingen het portefeuillescheepje wel recht.