label connect Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals met elkaar in contact brengen. Van inzicht naar inspiratie. Ook partner worden? Wij vertellen u graag meer. Sluit

“Facebook en Alphabet mogen niet ontbreken in een portefeuille”

De Amerikaanse Communication Services-sector is een jaar oud. Rebecca Chesworth, Senior Equity Strategist bij State Street SPDR ETF’s legt uit waarom de sector op korte termijn wat tegenwind kan ondervinden, maar er voor de lange termijn prima voorstaat.

Een jaar geleden werd er een nieuwe beleggingssector in de VS gecreëerd; de Communication Services-sector. Internetdienstverleners, waaronder Facebook en Alphabet, zijn ondergebracht in deze nieuwe sector.

Het werd een roerig jaar voor de nieuwe sector. De eerste dagen waren niet makkelijk. De sector dook dieper naar beneden in de correctie in het vierde kwartaal van 2018.

Daarna ging het beter. In het eerste kwartaal van 2019 profiteerde de sector van de positieve verwachtingen over de winstontwikkeling van bedrijven. Sinds begin 2019 bedraagt het rendement van de Communication Services-sector 24,4%, tegenover 20,9% voor de brede markt.

Strengere regels

Maar de populariteit van de technologie-aandelen heeft ook een keerzijde.

“De Amerikaanse Communications Services-sector heeft te maken met hoge waarderingen voor internetaandelen zoals Facebook en Alphabet. Tegelijkertijd hangt het anti-trust-onderzoek naar Alphabet boven de markt."

"En strengere regels van de Amerikaanse overheid zouden ook wel eens een negatief effect kunnen hebben op bijvoorbeeld Facebook,” aldus Chesworth.

Verkiezingen hebben invloed

En dan is er nog het verkiezingsjaar dat mogelijk van negatieve invloed kan zijn op de koersen van internetreuzen. De Democratische presidentskandidaat Elisabeth Warren heeft gedreigd grote technologiebedrijven op te (laten) splitsen omdat ze te machtig zijn.

Overigens hoeft een opgesplitst Alphabet helemaal niet slecht te zijn. Soms is een bedrijf in onderdelen meer waard dan als geheel. Zeker de cashrijke internetbedrijven.”

Chesworth verwacht dat er komend jaar in de VS een aantal politieke en juridische zaken boven de sector zullen hangen die ervoor kunnen zorgen dat beleggers vooral op de korte termijn focussen en niet op de lange.

Goede vooruitzichten

En die lange termijn ziet er voor internetbedrijven prima uit.

“De groei van online advertenties groeit flink door. Google en Facebook zijn nu al goed voor 60% van die markt. Bovendien, bewegen bedrijven zoals Alphabet en Facebook zich constant in nieuwe groeimarkten. Beleggers moeten deze aandelen gewoon in portefeuille hebben, ook al zijn ze prijzig.”

Aandeel wereldwijde advertentie-uitgaven via internet (in %)


 

 

Deel via: