Column

ETF's zijn ook voor actieve huizen dé oplossing

Slimme fondshuizen zien ETF's niet als bedreiging, maar als een kans om hun bestaande producten aan nieuwe groepen klanten te verkopen, schrijft Detlef Glow van Lipper.

Inmiddels kopen zo veel beleggers ETF's dat niet langer van een trend kan worden gesproken. Sommige beleggingsprofessionals houden er al ernstig rekening mee dat binnen afzienbare tijd meer geld zit in ETF's dan in alle andere beleggingsproducten bij elkaar.

Dat vind ik te optimistisch, maar zeker is dat ETF's een groter marktaandelen veroveren en dat actieve fondsbeleggers een visie moeten optwikkelen hoe zij deze bedreiging het hoofd bieden, dan wel omarmen.

Tijdens de presentatie Launching, Competing and Winning – What Traditional Managers Need to Know, besprak Nik Bienkowski, mede-oprichter en co-CEO van HANETF, onlangs wat vermogensbeheerders moeten doen om overeind te blijven in het snel veranderende Europese beleggingslandschap.

ETF als wikkel

Bienkowski wees er allereerst op dat de groei van ETF's nog wel even doorgaat. De vraag wordt gedreven door regulatoire rugwind, structurele marktontwikkelingen en veranderende voorkeuren van beleggers.

Volgens Bienkowski zijn ETF's bij uitstek geschikt om te worden gebruikt als wrapper om bestaande producten aan beleggers te verkopen. Daarom moeten beleggingshuizen de verkoop van ETF's ook niet zien als een nieuwe dienst, maar als een uitbreiding van de distributiestrategie.

ETF's stellen vermogensbeheerders in staat om elk type fondskoper te bereiken, van grote instellingen tot retailbeleggers. Daarnaast worden met ETF's ook nieuwe klanten bereiken. Het aantal ETF-only beleggers neemt snel toe.

On-demand wereld

Bienkowski wees er verder op dat verdere automatisering ertoe leidt dat beleggers nog meer zullen handelen met hun telefoon. Ook dat speelt de verkoop van ETF's in de kaart. De verkoop van ETF's past ook helemaal bij de on-demand wereld, die bedrijven als Amazon hebben geïntroduceerd.

De moderne consument eist heldere product- en prijsinformatie en wil een product binnen 24 in huis hebben. Dat geldt voor boeken en televisies, maar ook voor beleggingsproducten. Zeker de nieuwste generaties beleggers zitten niet te wachten op ouderwetse beleggingsfondsen waar hun ouders nog wel blij mee waren.

Bienkowski roept fondsaanbieders zonder ETF-strategie op haast te maken om er eentje te formuleren. De ontwikkeling van een ETF-strategie en de implementatie ervan kosten tijd. Door de stormachtige groei van ETF's is die tijd er straks niet meer.

Detlef Glow is hoofd research EMEA bij Lipper, een onafhankelijk fondsbeoordelaar. Glow heeft een MBA Financial Services van de University of Wales/Cardiff en een BA in Business Administration. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Alles over de rente