Jorik van den Bos is fondsbeheerder van het Kempen European High Dividend Fund en het Kempen Global Dividend Fund. Hij is begonnen als portfoliomanager Nederlandse aandelen, eerst bij ABN Amro Asset Management en van 1997 tot 2006 bij ING Investment Management.

Column

Niet bang voor disruptie

Jorik van den Bos, verantwoordelijk voor de dividendfondsen van Kempen, vreest de huidige disruptietrend niet. Sterker, het biedt een waardebelegger, zoals hij is, zelfs extra kansen.

Als saaie dividendbelegger krijg ik de nodige kritiek. Ik beleg namelijk niet in disruptors, waardoor ik volgens de critici extra rendement misloop. De bedrijven die wel op mijn kooplijstje staan, kunnen wel eens kapot worden gedisrupt, aldus diezelfde critici.

Desondanks slaap ik goed. Ik ben niet bang dat disruptie de bedrijven in mijn fondsportefeuille sloopt. Het klopt dat tech het goed heeft gedaan. De MSCI World IT index ging sinds 2013 bijna 10% per jaar omhoog.

De MSCI World kwam niet verder dan de helft, ruim 5%. Maar toch, in het echte leven gaat het allemaal toch iets minder snel dan voorgesteld. En bovenal, de disruptietrend biedt ook kansen.

Traag proces

Neem e-commerce. Al in 2000 bestond Amazon, samen met tal van andere e-commercebedrijven. Allemaal torenhoog gewaardeerd. De markt loopt immers op de zaken vooruit. Na de piek van opgeblazen verwachtingen, kregen we te maken met het dal van desillusie.

Amazon is als winnaar komen bovendrijven en van al die andere bedrijven is niets meer vernomen. Nu in 2018 vinden in de VS amper tien procent van alle consumentenbestedingen online plaats. Zo snel gaat verandering ook weer niet.

Een ander voorbeeld is de uitvinding van de dieselmotor. Toen die in 1911 werd geïntroduceerd was die 50% efficiënter dan bestaande stoommachines. Vervolgens heeft het 30 jaar geduurd, totdat de meeste stoommachines op schepen waren vervangen door dieselmotoren.

Tijdens D-Day - soort Disruption-Day - was het merendeel van de invasievloot nog altijd aangedreven door stoom, en niet door diesel.

Profiteren

Maar nog steeds prijst de aandelenbeurs disruptie in alsof het een onmiddellijk succes is, terwijl de daadwerkelijke uitwerking vaak jaren, dan wel decennia, duurt. Voor elke grote verandering is nieuwe infrastructuur nodig.

Het opschalen van de productie kost tijd. En mensen moeten er ook gewend aan raken, want we blijven toch gewoontedieren.

"Nog steeds prijst de aandelenbeurs disruptie in alsof het een onmiddellijk succes is"

Als dividendbelegger ben ik niet bang voor de disruptietrend, maar denk ik er zelfs van te profiteren. Eén van de sectoren waar disruptie nu hard toeslaat is de autosector.

Tesla versus BMW

Het is de reden dat de koers van Tesla door het dak is gegaan, ook al bestaat in veel landen de benodigde infrastructuur nog niet, en is ook de batterijtechnologie nog lang niet uitontwikkeld.

Inmiddels heeft Tesla een beurswaarde van 58 miljard dollar, en is dus meer waard dan BMW met 54 miljard dollar. Maar terwijl Tesla in 2017 100 duizend auto verkocht, gingen er 2,5 miljoen nieuwe BMW’s de weg op.

Van die 2,5 miljoen BMW’s waren er 100 duizend hybride. Dit jaar wil BMW 100.000 100% elektrische auto’s verkopen.

Zeven keer de winst

Tesla maakte in 2017 meer dan een miljard dollar verlies, terwijl de winst van BMW de tien miljard naderde. Tesla maakt verlies op elke auto die het verkoopt, terwijl BMW op elke auto zo’n 3.000 dollar verdient.

BMW geeft nu vier keer zo veel uit aan R&D als Tesla, waardoor een inhaalslag haalbaar is. Voor BMW betalen beleggers nu slechts zeven keer de verwachte winst van 2018 omdat iedereen bang is dat BMW wordt gedisrupt. Ik denk dat de markt de potentie van BMW onderschat.

Disclaimer: BMW AG maakt onderdeel uit van de portefeuilles van het Kempen Global High Dividend Fund en het Kempen European High Dividend Fund.
Jorik van den Bos is beheerder van het Kempen European High Dividend Fund en het Kempen Global Dividend Fund. Van den Bos’ columns zijn geschreven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Brexit