Niet bang voor disruptie Jorik van den Bos, verantwoordelijk voor de dividendfondsen van Kempen, vreest de huidige disruptietrend niet. Sterker, het biedt een waardebelegger, zoals hij is, zelfs extra kansen. 29 november 2018 13:25 • Door Jorik van den Bos Als saaie dividendbelegger krijg ik de nodige kritiek. Ik beleg namelijk niet in disruptors, waardoor ik volgens de critici extra rendement misloop. De bedrijven die wel op mijn kooplijstje staan, kunnen wel eens kapot worden gedisrupt, aldus diezelfde critici. Desondanks slaap ik goed. Ik ben niet bang dat disruptie de bedrijven in mijn fondsportefeuille sloopt. Het klopt dat tech het goed heeft gedaan. De MSCI World IT index ging sinds 2013 bijna 10% per jaar omhoog. De MSCI World kwam niet verder dan de helft, ruim 5%. Maar toch, in het echte leven gaat het allemaal toch iets minder snel dan voorgesteld. En bovenal, de disruptietrend biedt ook kansen. Traag proces Neem e-commerce. Al in 2000 bestond Amazon, samen met tal van andere e-commercebedrijven. Allemaal torenhoog gewaardeerd. De markt loopt immers op de zaken vooruit. Na de piek van opgeblazen verwachtingen, kregen we te maken met het dal van desillusie. Amazon is als winnaar komen bovendrijven en van al die andere bedrijven is niets meer vernomen. Nu in 2018 vinden in de VS amper tien procent van alle consumentenbestedingen online plaats. Zo snel gaat verandering ook weer niet. Een ander voorbeeld is de uitvinding van de dieselmotor. Toen die in 1911 werd geïntroduceerd was die 50% efficiënter dan bestaande stoommachines. Vervolgens heeft het 30 jaar geduurd, totdat de meeste stoommachines op schepen waren vervangen door dieselmotoren. Tijdens D-Day - soort Disruption-Day - was het merendeel van de invasievloot nog altijd aangedreven door stoom, en niet door diesel. Profiteren Maar nog steeds prijst de aandelenbeurs disruptie in alsof het een onmiddellijk succes is, terwijl de daadwerkelijke uitwerking vaak jaren, dan wel decennia, duurt. Voor elke grote verandering is nieuwe infrastructuur nodig. Het opschalen van de productie kost tijd. En mensen moeten er ook gewend aan raken, want we blijven toch gewoontedieren. "Nog steeds prijst de aandelenbeurs disruptie in alsof het een onmiddellijk succes is" Als dividendbelegger ben ik niet bang voor de disruptietrend, maar denk ik er zelfs van te profiteren. Eén van de sectoren waar disruptie nu hard toeslaat is de autosector. Tesla versus BMW Het is de reden dat de koers van Tesla door het dak is gegaan, ook al bestaat in veel landen de benodigde infrastructuur nog niet, en is ook de batterijtechnologie nog lang niet uitontwikkeld. Inmiddels heeft Tesla een beurswaarde van 58 miljard dollar, en is dus meer waard dan BMW met 54 miljard dollar. Maar terwijl Tesla in 2017 100 duizend auto verkocht, gingen er 2,5 miljoen nieuwe BMW’s de weg op. Van die 2,5 miljoen BMW’s waren er 100 duizend hybride. Dit jaar wil BMW 100.000 100% elektrische auto’s verkopen. Zeven keer de winst Tesla maakte in 2017 meer dan een miljard dollar verlies, terwijl de winst van BMW de tien miljard naderde. Tesla maakt verlies op elke auto die het verkoopt, terwijl BMW op elke auto zo’n 3.000 dollar verdient. BMW geeft nu vier keer zo veel uit aan R&D als Tesla, waardoor een inhaalslag haalbaar is. Voor BMW betalen beleggers nu slechts zeven keer de verwachte winst van 2018 omdat iedereen bang is dat BMW wordt gedisrupt. Ik denk dat de markt de potentie van BMW onderschat. Disclaimer: BMW AG maakt onderdeel uit van de portefeuilles van het Kempen Global High Dividend Fund en het Kempen European High Dividend Fund. Jorik van den Bos is beheerder van het Kempen European High Dividend Fund en het Kempen Global Dividend Fund. Van den Bos’ columns zijn geschreven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 08:00 De succesvolle terugkeer van de 60/40-portefeuille Ewout van Schaick heeft samen met de rest van het multi-asset-oplossingen-team van Goldman Sachs AM grote verwachtingen van portefeuilles die bestaan uit 60% aandelen en 40% obligaties. Zowel voor aandelen als obligaties zijn de vooruitzichten zonnig. Mochten markten desondanks corrigeren, dan biedt de 60/40-portefeuille de spreidingsvoordelen om de klap te verzachten.
Assetallocatie 27 mrt Cash is meer king dan ooit In Europa kan een belegger dit jaar met een mix van cash en kortlopende leningen bruto tussen de 3% en 4% verdienen. Waarom dan nog risico's nemen met obligaties en aandelen, zo vraagt Alain Richier van Ostrum Asset Management zich af.
Assetallocatie 25 mrt Rabobank surft mee op recordgolf Rabobank heeft geen last van hoogtevrees. Aandelen blijven favoriet boven obligaties. De bank ziet zich gesteund door de hoge winstgroei en de historie: records komen immers zelden alleen.
Assetallocatie 21 mrt Geef uw portefeuille een boost! Yvo van der Pol, hoofd Benelux & Nordics bij PGIM Investments, is bijzonder gecharmeerd van de meer risicovolle obligaties, aandelen met sterke groeimogelijkheden en datacenters.
Assetallocatie 21 mrt U zoekt een sterk presterend mixfonds? Het is volgens Thomas de Fauw van Morningstar essentieel voor beleggers om de strategie, het proces en de beloften van fondsmanagers van mixfondsen te doorgronden.
Assetallocatie 20 mrt “Dit is een positief verhaal” Karen Ward, hoofd beleggingsstrategie EMEA bij JP Morgan AM, ziet dit jaar zonnig in, voor de Europese economie en voor Europese aandelen in het bijzonder. Ook China zou wel eens positief kunnen verrassen. Komen deze optimistische verwachtingen niet uit, dan houden obligaties en private beleggingen het portefeuillescheepje wel recht.