De beleggingsindustrie moet zich opnieuw uitvinden De beleggingsindustrie kampt met twee existentiële probleem. Ten eerste zijn er te veel asset managers, en ten tweede weten de meeste firma’s volgens hun eigen medewerkers niet eens waarom ze bestaan. Roger Urwin van Willis Towers Watson fileert én adviseert. 4 juni 2018 09:45 • Door Tjibbe Hoekstra “De huidige ratio asset manager versus asset owner is ongeveer 10 staat tot 1. Dat betekent dat er op elke asset owner tien medewerkers van asset managers zijn. Het zou veel beter zijn als er meer asset owners en minder asset managers zouden zijn." Dat vertelde Roger Urwin, global head of investment content bij consultant Willis Towers Watson, zijn gehoor tijdens de eerste jaarvergadering van de dit jaar opgerichte fusievereniging CFA Society Netherlands/VBA. Roger Urwin Dat de concurrentie tussen asset managers enorm is, en zelfs steeds groter wordt, is bekend. Dus asset managers doen er alles aan om zich van de concurrent te onderscheiden, zou je denken. Niet dus. Uit een recente peiling onder leden van het CFA Institute bleek namelijk dat slechts 28% van de ondervraagde beleggingsprofessionals (waarvan dus ongeveer negen van de tien bij een asset manager werken) meent bij een bedrijf te werken dat een zogenoemde sense of purpose heeft en bovendien meaningful work wil verrichten. Een kleine meerderheid van de ondervraagden (55%) vindt overigens van zichzelf wel dat ze nuttig werk doen en een duidelijk doel nastreven. Gezocht: helder profiel Nu heeft asset management bij het grote publiek nooit bekend gestaan als een bedrijfstak waar bovenmatig belang wordt gehecht aan idealen of aan de lange termijn. Maar om te overleven in deze turbulente tijden hebben asset managers juist nu een helder profiel nodig, ofwel een narrative, zoals Urwin het zelf noemt in zijn nieuwste paper Investment Firm of the Future. Daarin betoogt hij dat asset managers zich opnieuw moeten uitvinden, onder druk van de steeds verder toenemende concurrentie van passieve fondsen, fintech disruptie, de voortdurende lagerenteomgeving en de opkomst van zogenoemd idealistisch kapitalisme. Dat laatste is het idee dat commerciële bedrijven een verantwoordelijkheid hebben om de wereld te verbeteren, bijvoorbeeld door actief te helpen klimaatverandering tegen te gaan. Wat wil de klant? “De beleggingsonderneming van de toekomst bouwt aan een narrative waarin ze zich onderscheidt van andere firma’s. Ze hebben ook geen keus door de structurele tegenwind die ze ervaren. 90% van de bedrijven waarmee ik spreek onderkennen dat. En 60% wil in antwoord daarop haar cultuur en merk versterken,” aldus Urwin. Maar hoe moet dat dan? Een lastige vraag natuurlijk, waarop de eloquente Brit ook geen concreet antwoord op kon formuleren. Asset managers moeten volgens Urwin zorgen dat ze handig worden met big data, waardoor ze meer van hun klanten weten en die beter kunnen bedienen. Nu maar hopen dat de vorige week ingevoerde nieuwe Europese privacywetgeving daarbij geen roet in het eten gooit. Ouderwetse asset management marketing is meestal eenrichtingsverkeer, waarbij een asset manager een bepaald fonds probeert te pitchen zonder zich al te veel te verdiepen in dartgene waar een potentiële klant nu eigenlijk precies naar op zoek is. In plaats daarvan moeten asset managers zich volgens Urwin meer gaan concentreren op de behoeftes van klanten, en zich specialiseren in zogenoemde ‘outcome-oriented solutions’ zoals multi-asset producten. “Zulke producten kunnen ook niet, zoals aandelenfondsen, zo makkelijk door passieve fondsen worden gekopieerd,” noemt Urwin een bijkomend voordeel. No cure less pay NN IP lijkt Urwin alvast te hebben begrepen. De asset manager kondigde juist vorige week aan zich verder toe te leggen op multi-asset fondsen en meer werk te maken van big data. Ten slotte moet volgens Urwin ook aan de beheervergoedingen geschaafd worden. “Een model met hogere fees bij outperformance en lagere fees bij underperformance (zoals dat dit jaar door Fidelity is ingevoerd) zou vast een goed begin zijn.” Maar er is natuurlijk nog meer nodig om asset managers toekomstbestendig te maken. Wellicht komt dat in deel twee van Urwin’s Investment Firm of the Future. Tjibbe Hoekstra is financieel journalist. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.
Impactbeleggen 24 jul “Impactbeleggen is pionieren” Als hoofd Private Markets & LDI leidt Rik Klerkx de inspanningen van Cardano om voor z’n klanten, veelal middelgrote pensioenfondsen, een positieve impact en een gezond rendement te boeken. “Hun duidelijke wens is om meer te doen met impactbeleggingen. Wij komen hen tegemoet met maatoplossingen.”
Impactbeleggen 28 jun PE en impactbeleggen vormen een goede combi Private equity heeft volgens Achmea IM veel te bieden aan beleggers die naast een mooi rendement een positieve bijdrage willen leveren aan een betere wereld.
Impactbeleggen 26 jun ”De financiële sector heeft een rol te spelen” Hadewych Kuiper van Triodos Investment Management over de betekenis en het belang van impactbeleggen. “Het is een hardnekkige mythe dat impactbeleggen ten koste zou gaan van rendement.” Dit is de eerste aflevering van een serie interviews over de zin van impactbeleggen.