Tien tips om millennials enthousiast te maken voor pensioen Millennials verdiepen zich niet of nauwelijks in hun inkomen voor later. Hoe valt deze groep te mobiliseren om extra te beleggen voor het pensioen? Tien praktische tips. 27 oktober 2017 13:30 • Door Jasperien van Weerdt Meer dan de helft van de Nederlanders bouwt naar eigen zeggen geen vermogen op naast de AOW, zo blijkt uit recent onderzoek van BlackRock. In veel andere landen is het niet veel beter. Zo ontbreekt het bij 55% van de Amerikanen aan zin of middelen om voor een pensioen te sparen of te beleggen. Vooral millennials tonen weinig interesse in hun pensioen. Ze kampen veelal met een omvangrijke studieschuld en hebben ook geld nodig voor de aankoop van een huis en een auto en de zorg voor hun kinderen. Ze zijn zich wel bewust van een dreigen pensioengat, maar de oude dag is een ver-van-mijn-bedshow. Dat kan tot grote problemen leiden, gelet op de steeds verder oplopende levensverwachting, de terugtrekkende overheid en de opmars van defined contribution-regelingen, die ervoor zorgt dat de hoogte van pensioenen minder is gegarandeerd. Do's en dont's Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze week op de WorldPensioenSummit in Den Haag ideeën werden uitgewisseld hoe millennials gemobiliseerd kunnen worden om al vroeg te beginnen met de opbouw van extra vermogen voor later. Panelleden uit drie continenten bespraken de do's en don'ts in de communicatie met millennials. Dit leverde interessante inzichten op. Ga uit van de ontvangerDit lijkt een open deur, maar nog steeds delen gaan pensioenfondsen en vermogensbeheerders uit van informatie die ze zelf belangrijk vinden, terwijl het meer effect sorteert door te kiezen voor informatie waar de doelgroep zijn beslissingen op afstemt. Daarnaast is het belangrijk dat pensioeninformatie toegankelijk is. Het Nederlandse Mijnpensioenoverzicht.nl werd in de paneldiscussie genoemd als een goed voorbeeld. Deel informatie over de toekomstBreng de toekomst naar het heden. Vertellen hoeveel vermogen tot nu toe is opgebouwd, zet weinig zoden aan de dijk. Werknemers hebben juist behoefte aan toekomstgerichte informatie: wat is de prognose van de pensioenpot? De boodschap komt beter over als hierbij concrete bedragen worden genoemd in plaats van percentages. Keep it simpelMijd jargon. De boodschap moet niet saai zijn en goed te begrijpen, zodat de doelgroep weloverwogen besluiten kan nemen. Het verschil in effect tussen brieven met veel tekst en luchtig opgebouwde berichten met mooie infographics blijkt erg groot. Wees pro-actiefSpeel actief in op gebeurtenissen in het persoonlijk leven van de millennial. Als een medewerker promotie maakt, neem dan contact op om te bespreken of wellicht extra geld opzij gezet kan worden. VisualiseerEén beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Visualiseer wat het oplevert als eerder wordt begonnen met sparen. In de paneldiscussie werd het voorbeeld genoemd van een afbeelding van een boom die steeds verder groeit. Een tool die aantoont hoe groot deze boom wordt als al op twintigjarige leeftijd 500 dollar wordt ingelegd op een beleggingsrekening, kan aansporen tot actie. Gebruik behavioral financeMaak gebruik van inzichten over behavioral finance, een wetenschap die de psychologische en sociologische factoren blootlegt die een rol spelen bij financiële beslissingen van mensen.Zo zijn veel mensen geneigd om het gedrag van anderen te kopiëren. Door bijvoorbeeld inzet van social influencers of het noemen van hoge percentages mensen die een bepaalde stap al hebben genomen, kan gedrag worden beïnvloed: anderen willen niet achterblijven. Ook kan worden ingespeeld op emotie, door uit te leggen dat wie een goede oudedagvoorziening heeft gerealiseerd, de familie niet tot last is. Inzet van social mediaStem de communicatie af op de doelgroep. Veel millennials regelen hun financiën met een smartphone. Met apps en push notifications kan deze groep worden bereikt. Ook kunnen millennials worden bereikt via social media. Een aansprekend voorbeeld is een campagne op Instagram door de Central Providend Fund Board in Singapore, die namens inwoners van Singapore belegt voor pensioenen, woningen en medische zorg. Deze organisatie plaatste onlangs foto's van speelgoed waar millennials vroeger veel mee speelden en koppelde deze aan verschillende financiële aspecten van het leven. Op deze manier nestelden beelden zich in het hoofd van de ontvanger. Deel informatie over verantwoord beleggenVeel millennials zijn geïnteresseerd in maatschappelijk verantwoord beleggen. Door de impact van beleggingen te rapporteren, kan deze groep actiever worden betrokken. EducatieJong geleerd is oud gedaan. Door kinderen al op jonge leeftijd wegwijs te maken in financiële zaken en planning, kan struisvogelgedrag op latere leeftijd worden voorkomen. Meten is wetenOnderzoek het succes van de campagnes, door bijvoorbeeld het aantal muisklikken te meten of de introductie van een engagement-index, die de tevredenheid, het vertrouwen en het kennisniveau van de deelnemers in een pensioenfonds meet. Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.