Column

Nieuw! No cure, little pay

Ik ben blij dat een aantal actieve fondsenhuizen prestatie gedreven fees gaan invoeren. "Eindelijk staat de klant echt centraal."

In de afgelopen weken hebben een aantal belangrijke actieve fondsenaanbieders hun fees drastisch gewijzigd. Allianz Global Investors (voor drie nieuwe fondsen in de VS) en Fidelity International (voor alle aandelenfondsen in Europa) hebben aangekondigd dat zij de bestaande vaste feestructuur voor hun fondsen veranderen naar variabele fees, waarbij naast een lage vaste fee een prestatiefee wordt gerekend.

Al eerder kwam AB (AllinaceBernstein) met de aankondiging dat de fees van een aantal van hun fondsen afhankelijk wordt van het rendement dat zij boeken. Ofwel, no cure, little pay

Zelfvertrouwen

Voor mij kwamen de aankondigingen als een verrassing, want het betekent dat deze fondshuizen hun feestructuur compleet op de schop nemen. Maar terwijl AB en Alliance GI slechts voor een klein aantal fondsen het risico nemen dat de inkomstenstroom bijna volledig kan opdrogen, gaat Fidelity veel verder. 

De stap van Fidelity betekent wel dat dit actieve fondsenhuis ervan overtuigd is dat het meer rendement kan maken dan indexfondsen. AB en Allianz GI durven nog niet zo ver te gaan. Ik denk dat zij eerst willen zien hoe het nieuwe feeregime uitpakt. 

De initiatieven laten zien dat actieve managers de ontwikkelingen in de fondsenindustrie serieus nemen. De populariteit van goedkope indexfondsen vraagt om een serieus antwoord. Mochten kostenpioniers Fidelity & Co succes hebben met de nieuwe feestructuur, dan zal het initiatief ongetwijfeld volgers krijgen. Als dat gebeurt, dan zal de populariteit van ETF-fondsen leiden tot meer competitie in de actieve fondsenindustrie. Eindelijk.

De klant centraal

Ik sta te kijken van deze verandering in de wereldwijde fondsenindustrie. Het is buitengewoon positieve trend.  Actieve fondsenhuizen stellen hun eigen belangen gelijk aan die van hun klanten. Ik hoop dat meer aanbieders van actieve fondsen zullen volgen, want dat betekent dat de klant echt centraal staat.

Een ding moet wel helder zijn: om met de nieuwe aanpak succesvol te zijn, moet de nieuwe feestructuur compleet helder zijn.

Dat is meteen het volgende puntje op de to-do-list van actieve fondsmanagers: transparantie. Aangezien ETF's hun populariteit ook danken aan hun transparantie zullen actieve fondsenhuizen ook hierin moeten volgen. 

Detlef Glow is hoofd research EMEA bij Lipper, een onafhankelijk fondsbeoordelaar. Glow heeft een MBA Financial Services van de University of Wales/Cardiff en een BA in Business Administration. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Beleggen in 2018