Smart EV's zetten 100-jarige autoindustrie volledig op hun kop Elektrische voertuigen (EV's) hebben wereldwijde autoconcerns tot strategische keuzes gedwongen en de basis gelegd voor een volledig zelfrijdende toekomst die binnen tien jaar realiteit zal zijn. Dat stelt analist Owuraka Koney van Jennison Associates. 24 mei 2022 12:00 • Door IEXProfs Redactie De opkomst van EV’s is een buitengewone kans voor autofabrikanten, maar ook voor beleggers. Er zijn meer dan een miljard auto's op de weg, maar minder dan 1% zijn EV's, en een nog kleiner percentage heeft de hardware die volledig autonoom rijden mogelijk maakt. Blijvend contact met klant Autobedrijven verliezen nu nog grotendeels het contact met hun klanten zodra de auto is verkocht en van het parkeerterrein afrijdt. Autobezitters blijven weliswaar betalen voor hun auto's - voor benzine, verzekering, onderhoud en reparaties - maar het grootste deel van deze uitgaven wordt geïnt door andere bedrijven. De volledig verbonden smart EV stelt de autofabrikant echter in staat om abonnementsdiensten aan te bieden voor de volledige levensduur van de auto. Dit kunnen abonnementen zijn die zelfstandig rijden mogelijk maken en andere softwarediensten ondersteunen, maar ook voor verzekeringen, en servicecentra en oplaadstations die eigendom zijn van het bedrijf. De abonnementskosten voor al deze diensten kunnen oplopen tot enkele honderden dollars per maand. "De volledig verbonden smart EV stelt de autofabrikant in staat om abonnementsdiensten aan te bieden" Volledig nieuw bedrijfsmodel “Dit houdt een volledig nieuw bedrijfsmodel voor autofabrikanten in die de economics van de auto-industrie zouden herdefiniëren”, zegt Koney. “Wij geloven dat een bedrijf dat één miljoen slimme, volledig verbonden EV's per jaar verkoopt, meer cash kan genereren dan een bedrijf dat aanzienlijk meer traditionele auto's per jaar verkoopt.” Om dit te bereiken, moeten EV's echter marktaandeel winnen, en Jennison ziet tekenen van een verschuiving bij consumenten. Naast esthetiek hechten autokopers doorgaans belang aan veiligheid, snelheid, betaalbaarheid en laadvermogen. In al deze categorieën presteren EV’s beter dan even grote auto's met een benzinemotor. Een EV, bijvoorbeeld, biedt vergelijkbare prestaties als een luxe sportwagen met brandstofmotor voor ongeveer de helft van de prijs. EV's bieden meer laadruimte omdat het batterijpakket zich onder de vloer bevindt, waardoor er ruimte vrijkomt voor een kofferbak voorin de auto. "Een EV biedt vergelijkbare prestaties als een luxe sportwagen met brandstofmotor voor ongeveer de helft van de prijs" EV’s dalen gestaag in prijs EV-aandrijflijnen vereisen minder onderdelen en grote delen van het chassis kunnen in een stuk worden gegoten, waardoor er minder robots, onderdelen en arbeidskrachten nodig zijn, wat de productiekosten uiteindelijk aanzienlijk verlaagt. Koney: “Ondanks de recente inflatoire druk verwachten wij dat deze kostenvoordelen mettertijd zullen toenemen naarmate de schaalgrootte toeneemt, wat op lange termijn zal leiden tot gestaag dalende prijzen voor elektrische voertuigen. Wij verwachten dat de combinatie van goedkopere EV's en hun lagere gebruikskosten, de adoptie van EV's aanzienlijk zal versnellen.” Op naar zelfrijdende auto's Ook verwacht de aandelenanalist dat de uitrol van full self driving (FSD) zal bijdragen aan de populariteit van EV’s, omdat het zorgt voor een aanzienlijke toename van de productiviteit en vrije tijd. Autofabrikanten zouden daar slim op kunnen inspelen. “Hoewel wij opmerkelijke vooruitgang zien op het gebied van deze technologie, is het moeilijk te voorspellen wanneer dit precies beschikbaar komt in gebieden zonder geo-fencing. Wij denken echter dat FSD binnen een decennium zal worden geïmplementeerd bij de toonaangevende EV-fabrikanten”, aldus Koney. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Asset Allocatie 18 mrt Liquidatie van ETF's is een kostbaar beleggingsrisico Elk jaar komen er honderden nieuwe ETF's en beleggingsfondsen bij, waarvan vele na verloop van tijd weer zijn verdwenen. De liquidatie van een ETF kan volgens Detlef Glow van LSEG Lipper voor beleggers flink in de papieren lopen.
Asset Allocatie 12 mrt Tip 1: Vergeet het nieuws Adam Grossman legt uit hoe de zogenoemde recency bias, misschien wel het grootste gevaar van elke belegger, het meest effectief kan worden bestreden.
Alternatives 12 mrt Risicovol goud op recordniveau Ben Carlson neemt de goudprijs onder de loep die de afgelopen eeuw diepe dalen en hoge pieken kende. De toekomst is uiterst onzeker, wat het tot een buitengewoon riskante asset maakt.
Asset Allocatie 11 mrt Populaire doemdenkers voorspellen markt exact verkeerd Het enige positieve aan doemdenkende beursgoeroes is dat ze als lichtpunt kunnen dienen. Hoe somberder ze worden, des te beter zijn de vooruitzichten. Een andere conclusie kan Michael Cembalest van JP Morgan AM toch echt niet trekken.
Asset Allocatie 11 mrt Pictet blijft positief over techaandelen Pictet Asset Management blijft overwogen in aandelen en neutraal over obligaties. Japanse aandelen en de techsector zijn favoriet.
Asset Allocatie 07 mrt Europese beleggers hebben er zin in Philippe Roset van State Street SPDR ETF’s neemt nog even de Europese ETF-handel van februari met u door. Amerikaanse aandelen en de Health Sector waren gevraagd, Europese aandelen en goud juist niet. Mochten de hoge omzetten aanhouden, dan gaat de ETF-markt naar een nieuw recordjaar.