Problemen met logistiek nemen af Er is een nieuwe index, de Global Supply Chain Pressure Index, die een goed beeld geeft van de gezondheid van de wereldeconomie. Edin Mujagic volgt 'm al. Het goede nieuws? De post-corona-daling van de index is reeds ingezet. 21 januari 2022 12:00 • Door Edin Mujagic Er is een nieuwe ster toegevoegd aan het macro-economisch stelsel. De nieuwe ster heet GSCPI. Dat staat voor Global Supply Chain Pressure Index. Een belangrijke reden waarom inflatie in de wereld hoger is dan ooit, is de opeenstapeling van knelpunten in de logistieke keten. Fabrieken in China die gedeeltelijk open zijn in verband met de coronamaatregelen, het tekort aan – en als gevolg daarvan hoge prijzen van – containers en schepen om spullen te vervoeren naar Europa en Amerika, lange files voor grote havens als die schepen arriveren, het tekort aan vrachtwagenchauffeurs waardoor de spullen langer dan normaal aan de kade blijven staan, enzovoort Vraag en aanbod ongelijk Dat zorgt er niet alleen voor dat het langer duurt voordat producten in de schappen liggen, het maakt ze ook duurder. De prijs om producten te verschepen vanuit Azië naar Europa en Amerika spoot omhoog doordat er in een korte tijd veel vraag naar containers kwam terwijl het aanbod onveranderd bleef. In oktober 2020 kostte het 2.119 dollar om een container per schip van China naar Europa te sturen. In december 2021 was de prijs opgelopen naar 14.368 dollar. Het vervoeren van deze containers over land is inmiddels ook een probleem. Volgens schattingen van de International Road Transport Union had Frankrijk een tekort van tussen 40.000 en 50.000 vrachtwagenchauffeurs en Duitsland zelfs een tekort van 65.000. Over het Verenigd Koninkrijk zullen we het verder niet hebben. Kortom, het is nogal belangrijk de ontwikkelingen rondom die logistieke knelpunten te monitoren. Vandaar dat enkele economen van de regionale centrale bank in New York een speciale barometer in elkaar hebben geknutseld. Verzameling van indices De GSCPI dus. Daarin wordt een aantal veelgebruikte indicatoren, die het reilen en zeilen van de wereldeconomie weergeven, gebundeld. Te denken valt bijvoorbeeld aan de Baltic Dry Index, die de kosten om grondstoffen te vervoeren, weergeeft. Ook de Harper-index, een indicator die de kosten van containervervoer bijhoudt, zit in deze GSCPI-cocktail. En om ook het effect van uitwijken naar luchtvaarcargo mee te nemen in de mix, zit de maatstaf voor de cargokosten van en naar de VS, Azië en Europa er ook in. Al met al zitten er niet minder dan 27 verschillende variabelen in de nieuwe barometer die, geografisch gezien, behalve de Amerikaanse economie ook die van de eurozone, China, Japan, Zuid-Korea, Taiwan en het Verenigd Koninkrijk omvat. Duurder dan gemiddeld Aan de hand van de beschikbare gegevens, hebben de ontwerpers de GSCPi-index sinds 1997, op maandelijkse basis, gereconstrueerd. Een score van nul betekent dat de index zich op het gemiddelde bevindt; een score boven nul geeft de afwijking naar boven aan, ofwel hoeveel duurder transport is ten opzichte van het gemiddelde. Wat laat die reconstructie zien? Onder andere dat de kostenontwikkeling anno nu geen precedent kent, althans niet sinds 1997. De grafiek laat ook een stijging rondom de financiële crisis van 2008 zien en de daling die erop volgde. Ook de invloed van natuurrampen - zoals de aardbeving in Japan in 2011 - en het begin van de handelsoorlog tussen China en de VS zijn duidelijk te ontdekken. Nieuwe ster Die stijgingen van de index vallen echter in het niet bij de stijging door de coronapandemie. Het goede nieuws, behalve het feit dat we zo’n index nu hebben, is dat er een aanzet tot een daling te zien is. Als deze doorzet, dan betekent dat goed nieuws voor economische groei en inflatie. Gelukkig kunnen we het vanaf nu elke maand volgen. De GSCPI is een macro-economische ster die deze macro-economische astronoom voortaan maandelijks door zijn telescoop zal bekijken. Edin Mujagic is hoofdeconoom van OHV Vermogensbeheer en is gespecialiseerd in (de gevolgen van) het beleid van de centrale banken. Hij heeft verschillende boeken op zijn naam staan, waaronder "Geldmoord: hoe de centrale banken ons geld vernietigen" en "Boeiend en geboeid: een monetaire geschiedenis van Nederland sinds 1814/1816". Hij studeerde monetaire economie aan de Universiteit van Tilburg. Hij schrijft op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.