Is er nog toekomst voor retailvastgoed? Nog nooit beleefden beleggers in retailvastgoed zo'n slecht (tweede) kwartaal. Natuurlijk ligt dat aan lockdowns, maar structurele veranderingen, zoals digitalisering bijvoorbeeld, maken de vooruitzichten beroerd. 26 augustus 2020 09:30 • Door Fleur van Dalsem Bank of America noemt het tweede kwartaal 2020 het moeilijkste kwartaal ooit voor beleggers in winkelvastgoed. Begin dit jaar werden er in de VS nog minder winkels gesloten dan vorig jaar, maar inmiddels is het aantal winkels dat de deur op slot heeft gedaan - meestal gedwongen - met bijna 9600 en nog vier maanden te gaan al net zo hoog als vorig jaar. Beleggers die in Amerikaanse winkelcentra - veelal meer luxe winkels - zitten, hebben de meeste tegenwind. In de VS hebben inmiddels 40 grote ketens de deuren moeten sluiten, meer dan twee keer zoveel als vorig jaar, aldus de analisten van Bank of America. The retail bankruptcies are coming for your local mall. https://t.co/sCLkUyimqs — Bloomberg Markets (@markets) August 27, 2020 Niet alleen kommer en kwel Vanzelfsprekend is dit te wijten aan de uitbraak van het coronavirus en het wegblijven van klanten. Maar aan de andere kant, een groot aantal winkelbedrijven stond er voor de coronacrisis al slecht voor. Veel schulden, verouderde winkelconcepten. Maar toch is het niet allemaal kommer en kwel voor beleggers. Denk bijvoorbeeld aan de winkelbedrijven waar het wel heel druk is geweest het afgelopen halfjaar, zoals bouwmarkten bijvoorbeeld. Daar stonden lange rijen voor. Maar ook een keten als Lowe's heeft het in de VS erg goed gedaan. Target, Walmart, Amazon, Costco, Home Depot and Lowe’s are all seeing substantial year-over-year gains in sales. https://t.co/t48j2HIjG8 — WWD (@wwd) August 20, 2020 Modewinkels grote verliezers Mede dankzij de coronacrisis groeide de totale omzet in de Nederlandse detailhandel dit jaar met circa 4%, een plus van 4,5 miljard euro, aldus het ING Economisch Bureau in het rapport Vooruitzicht detailhandel. "Aan deze groei dragen de pure webwinkels bijna drie miljard euro bij en de supermarkten 2,5 miljard euro. Zij profiteren het meest van de lockdown in het voorjaar. De non-foodsector krimpt per saldo met ruim een miljard euro." "Binnen dit segment zitten naast de goed presterende doe-het-zelfzaken, tuincentra en elektronica- en speelgoedwinkels ook de grote verliezers: de modewinkels. Het beeld voor de detailhandel in 2021 is somberder: de omzetgroei blijft vanwege dalende consumentenuitgaven beperkt tot 1%." Ondertussen in Europa Optimix merkt ook op dat de markt voor winkelvastgoed nog harder geraakt wordt dan de kantorenmarkt. Bij kantoren zijn er overigens vierkante meters over door al het thuiswerken. Optimix: "De rode lijnen in de grafiek geven de koersval weer van de aandelen Unibail Rodamco en Klepièrre. Deze exploitanten van winkelcentra zien de snelle toename van het online winkelen met lede ogen aan. Waar kantoren van werkplek tot ontmoetingsplek of in sommige gevallen tot woningen getransformeerd kunnen worden, is de toekomst voor de fysieke winkel nog een stuk ongewisser." Door winkels om te bouwen tot horecagelegenheid of sportschool werd tot nu toe leegstand tegengegaan. Dit kan echter niet met elke winkelruimte gebeuren. Woningen minder gevoelig Maar het is niet allemaal tegenvallend, schrijft Optimix. "De blauwe lijnen geven de rendementen weer van twee grote spelers in de markt voor residentieel vastgoed, Vonovia en Deutsche Wohnen." "De eigen woning heeft juist een prominentere plek gekregen voor de online boodschappen bestellende thuiswerker. Door de veranderde samenstelling van huishoudens, de bevolkingsgroei en de lage kapitaalmarktrente is de prijs voor woningen veel minder gevoelig voor de coronacrisis dan die van kantoren en winkels." Optimix belegt zelf overigens momenteel niet in vastgoedfondsen omdat zij de sterke waardestijging van (Nederlandse) vastgoedobjecten in de afgelopen 30 jaar niet los kunnen zien van de sterke daling van de kapitaalmarktrente in diezelfde periode. Hoe nu verder? Wereldwijd heeft Covid-19 de digitalisering van de detailhandel versneld. Het is duidelijk welke regio er als winnaar uitkomt: Azië-Pacific. Dat schrijven de adviseurs van Bain & Company althans in rapport The Future of Retail in Asia-Pacific. Bain voorziet in het rapport een toekomst waarin er nog wel bestaansrecht zal zijn voor fysieke winkels, maar digitale verkoop staat centraal. Daarin spelen opkomende landen als China een grote rol in. De groei van online verkopen in de regio Azië-Pacific was bijna het dubbele in vergelijking met de rest van de wereld. Vooral digitaal Net als bij het gebruik van digitale betaaloplossingen, lopen de Chinezen ook voorop als het gaat om digitaal shoppen. Klik op de afbeelding voor een grote versie "China stands on its own as a digital leader exhibiting high disruption and low market maturity (for example, physical selling space per capita in China is only 30% of the comparable US figure.) China is poised to remain in the e-commerce vanguard, aided by domestic digital giants such as Alibaba, JD.com and Pinduoduo," aldus de analisten van Bain. De pijn voor beleggers in winkelbedrijven is nog niet geleden. Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.
Impactbeleggen 24 jul “Impactbeleggen is pionieren” Als hoofd Private Markets & LDI leidt Rik Klerkx de inspanningen van Cardano om voor z’n klanten, veelal middelgrote pensioenfondsen, een positieve impact en een gezond rendement te boeken. “Hun duidelijke wens is om meer te doen met impactbeleggingen. Wij komen hen tegemoet met maatoplossingen.”
Impactbeleggen 28 jun PE en impactbeleggen vormen een goede combi Private equity heeft volgens Achmea IM veel te bieden aan beleggers die naast een mooi rendement een positieve bijdrage willen leveren aan een betere wereld.
Impactbeleggen 26 jun ”De financiële sector heeft een rol te spelen” Hadewych Kuiper van Triodos Investment Management over de betekenis en het belang van impactbeleggen. “Het is een hardnekkige mythe dat impactbeleggen ten koste zou gaan van rendement.” Dit is de eerste aflevering van een serie interviews over de zin van impactbeleggen.