Helft S&P 500-bedrijven is over tien jaar weg Zelden was de creatieve destructie zo groot als nu. Innosight voorspelt dat over tien jaar de helft van de S&P 500 zal bestaan uit nieuwe namen. Dat moet langetermijnbeleggers toch wel aan het denken zetten. 2 mei 2018 09:00 • Door IEXProfs Redactie We leven in tijden met grote technologische veranderingen variërend van biotechnologie tot sociale media en robotisering. Voor de economische groei is dat positief en ook beleggers kunnen er hun voordeel mee doen. Maar het investeren op de lange termijn wordt er wel een stuk lastiger door. Zelden is namelijk het tempo van de zogenoemde creatieve destructie groter geweest dan nu, stelt de financieel dienstverlener Innosight. Er zijn steeds minder weduwen- en wezenfondsen waarvan je vrijwel zeker weet dat ze er over tien, 20 of 30 jaar nog zijn. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de klassieke reuzen in de detailhandel als de onlinehandel verder groeit? Zou het kunnen dat windmolens en zonnepanelen oliemaatschappijen straks helemaal naar de marge drukken? En wat voor effecten heeft de elektromobiliteit op de auto-industrie? Joseph Schumpeter De creatieve destructie – een term bedacht door de Amerikaans-Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter – zorgt voor een duizelingwekkende roulatie van wereldwijde marktleiders en bedrijven opgenomen in grote beursgraadmeters. Volgens Innosight bestond de Amerikaanse S&P 500-index in 1964 nog uit bedrijven die er gemiddeld 33 jaar in zaten. In 2016 was de leeftijd gezakt tot 24 jaar, en in 2027 zal dat verder zijn gedaald tot nog maar twaalf jaar. De reden daarvoor is de opkomst van steeds meer disruptieve ondernemingen, zoals Amazon, Uber en Airbnb. Facebook in plaats van Alcoa Innosight denkt dat over tien jaar nog maar de helft van de huidige S&P 500 bedrijven in de beursgraadmeter zit. Een aardverschuiving dus die de laatste vijf jaar ook al zichtbaar was met het verdwijnen van talloze vertrouwde namen zoals Yahoo, Dupont, Alcoa en Dell Computers. Daarvoor in de plaats kwamen bedrijven als Facebook, Under Armour, PayPal en Foot Locker. De creatieve destructie heeft natuurlijk grote gevolgen voor de bedrijfsstrategie en gelukkig blijkt uit onderzoek van Innosight dat een overgrote meerderheid van de bedrijven dat ook inziet. Of tenmiste deels, want uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat er nog teveel van wordt uitgegaan dat de creatieve krachten van bekende concurrenten komt. Er wordt met andere woorden te weinig gezien dat concurrenten ook uit het niets kunnen komen, of uit hele andere sectoren. Denk bijvoorbeeld aan Tesla dat uit het niets de hele auto-industrie aan het denken heeft gezet met zijn elektrische sportauto’s. Het barst van de eenhoorns Wat het nog wat ingewikkelder maakt voor bedrijven en beleggers is dat lang niet alle jonge bedrijven met een destructieve inslag snel naar de beurs gaan. Vroeger waren startups met een vermogen van meer dan een miljard dollar nog zeer zeldzaam, wat ze de naam eenhoorns opleverden. Tegenwoordig zijn ze doodnormaal. In 2015 waren er 82 eenhoorns, nu zijn dat er al meer dan 275 volgens Crunchbase. Een van de tips voor bedrijven van Innosight is dan ook om goed onderzoek te doen naar wat er in de periferie van een sector gebeurt. Daar waar de eenhoorns actief zijn. Dat zegt veel over de toekomstige trends. Andere bedrijfsadviezen: Heb oog voor veranderende behoeften en het gedrag van de klant. Zorg ervoor dat uw strategie niet teveel vastgeklonken is aan aannames uit het verleden. Zet niet teveel in op een paard. Zorg voor een duale strategie gedurende het transformatieproces. Sommige bedrijven stellen veranderingen uit omdat de kosten te hoog zijn, maar ze houden te weinig rekening met de kosten van niets doen. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.