Focus op marketing of beleggen? Waarop ligt de focus in uw bedrijf: marketing of beleggen? Voor de lange termijn werkt alleen een focus op de laatste. 24 november 2014 10:00 • Door IEXProfs Redactie Waarop ligt de focus in het bedrijf waar u werkzaam bent: op marketing of beleggen? Op beide, zullen vele vermogensbeheerders geneigd zijn te zeggen. Maar dat kan niet; focus op de een gaat altijd ten koste van de ander. Ben Carlson stuitte tijdens een onderzoekje toevallig op een oude toespraak van Jason Zweig, gehouden op een conferentie in 1997. Volgens Carlson een ‘parel’, die hij graag nog eens onder de aandacht brengt op Yahoo Finance. Waarin huizen de verschillen? Een greep uit de speech: Het marketingbedrijf heeft een ‘lab van gekke wetenschappers’ in huis om te broeden op nieuwe fondsen, die vervolgens de das om worden gedaan als ze niet werken. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf rekent een vlakke management fee, ongeacht hoe groot de fondsen groeien, en houdt de kosten onaanvaardbaar hoog. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf weigert fondsen te sluiten voor nieuwe deelnemers, ongeacht hoe groot en onhandelbaar ze daardoor worden. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf maakt een hype van de track records van de allerkleinste fondsen, ook al zal hun rendement (sterk) krimpen zodra ze groeien. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf zet nieuwe fondsen op omdat ze zullen verkopen en niet omdat ze goede investeringen zijn. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf gebruikt graag de term ‘nummer één’ in zijn advertenties en grafieken zo steil als de Alpen als promotiemateriaal voor rendementen. Het beleggingsbedrijf doet geen van deze dingen; Het marketingbedrijf doet weinig tot niets om zijn klanten te waarschuwen dat markten niet altijd omhoog gaan, dat prestaties uit het verleden geen garantie vormen voor de toekomst, enzovoort. Het beleggingsbedrijf vertelt zijn klanten deze dingen keer op keer, tot vervelens toe; Het marketingbedrijf wil gewoon ieder graantje meepikken als het goed gaat terwijl het beleggingsbedrijf zich ondertussen afvraagt: wat doen we als de markten morgen met 67% zouden dalen? Welke plannen hebben we nodig om te overleven? Alleen jammer dat zo weinig mensen deze toespraak écht in hun oren geknoopt hebben, aangezien Zweigs publiek voornamelijk bestond uit marketeers van beleggingsfondsen. Veel beleggers voelen zich nog altijd sterk aangetrokken tot de bedrijven met een focus op marketing, in hun zucht naar zekerheid en de nieuwste rages. De keuze die het verstandigst is, is echter duidelijk, aldus Carlson: de lange termijn is uiteindelijk de enige periode die telt. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.