Als de babyboomers er niet meer zijn Opeens zitten er dan nieuwe gezichten bij de vermogensbeheerder aan tafel. Hoe om te gaan met generatie X? 16 juli 2014 16:30 • Door Ruben Munsterman Een nieuwe generatie erft straks het fortuin dat de babyboomers achterlaten. Deze dertigers en veertigers stappen blanco het kantoor van een vermogensbeheerder binnen. Een behoorlijke transformatie van het klantenbestand, want de nieuwelingen hebben (nog) geen band met de adviseur en houden er andere behoeftes op na dan hun voorgangers. Na de Tweede Wereldoorlog is er een gigantische persoonlijke welvaart gecreeërd. Al die rijkdom wordt uiteraard doorgegeven. Totaal gaat er in de Verenigde Staten de komende dertig jaar 12 biljoen tot 30 biljoen dollar aan erfenissen over naar een nieuwe generatie. Voor Duitsland is de schatting dat er de komende zes jaar ongeveer 2,6 biljoen aan vermogen doorschuift naar het kroost. Hoe moet de vermogensbeheerder hierop anticiperen?Deutsche Asset & Wealth Management (DeAWM) heeft onder leiding van professor Teopdoro Cocca onderzocht wat de aardverschuiving van het fortuin betekent voor private bankers en vermogensbeheerders. In hun paper neXtGEN Wealth Management 2030 leggen zij uit hoe generatie X, mensen tussen de 30 en 45 jaar oud, denkt en wat zijn behoeften is. Professor Cocca en zijn team omschrijven dat generatie X de volgende kenmerken heeft; - Hecht aan een goede balans tussen werk en vrije tijd - Individualistisch- Beter (financieel) opgeleid - Minder loyaal aan (bank)merken - Internet als tweede natuur - Ongeduldiger Tegenwoordige dertigers en veertigers verschillen van hun voorgangers en hebben daardoor andere behoeften. Vermogensbeheerders, family offices en private bankers moeten op de volgende tien punten letten als zij generatie X goed willen bedienen. 1. Online interactie Fysieke ontmoetingen hoeven niet meer. X communiceert liever efficiënt via virtuele kanalen als chats, videoconferenties, Skype en social media. 2. Stukje emancipatie De aankomende kapitaalbezitters zijn mondig en willen zelf kunnen mee beslissen over hun vermogen. Het is daarom zaak om meer inzicht te geven in bijvoorbeeld de portefeuille en andere gegevens. 3. Wereldverbeteraars Sociaal verantwoord beleggen wordt belangrijker. De nieuwe generatie wil weten of er geen fabrikant van clusterbommen in hun portfolio zit. Overigens betekent dat niet dat zij niet op zoek zijn naar rendement. 4. Saampjes Beleggers komen graag samen in clubs, dat was altijd al zo, maar de vermogensbeheerder kan voor zijn nieuwe klanten online communities bouwen. 5. Een goed gevoel De oude generatie is discreet over zijn geldzaken, de nieuwe niet. De jongens en meisjes van X willen zich kunnen identificeren met hun geldmanagers. Het is daarom zaak om via een fris imago in te spelen op emoties. Wees de Apple onder de vermogensbeheerders. 6. Respect, yo! De calamiteiten van de recente crisis staan nog op het netvlies gegrift. Iedere move van banken en beleggingsinstellingen wordt skeptisch gevolgd door het publiek. Vertrouwen moet worden herwonnen.7. Alleen het beste Online media zijn publiekelijk, in tegenstelling tot de traditionele. Een slechte review over een fonds verspreidt zich sneller dan een verbale roddel. Adviseurs en banken kunnen de online wereld niet sturen, dus moeten zij nog beter hun klanten tevreden houden en hen blijven boeien. 8. Laat uzelf zien De relatie tussen klant en financiële industrie is gelijkwaardiger. Vermogensbeheerders en private banks moet meer van zichzelf laten zien, bijvoorbeeld via blogs, zodat generatie X weet wie ze voor zich hebben. 9. Pionieren Banken en de beleggingsindustrie lopen vaak achter op online initiatieven, zoals betalingssystemen of handelsplatformen. Gevaarlijk, want als eenmaal de massa is bereikt, zorgt het netwerkeffect ervoor dat marktdominantie in hand bereik is. 10. Wees flexibel Innovatiecyclussen worden steeds korter. Een wealth manager moet zo georganiseerd zijn, dat het snel kan aanpassen aan een nieuwe realiteit. Voor degenen die nog niet zijn overtuigd van de urgentie, hier nog wat cijfers: - 70% van de miljonairs in de VS gebruikt social media, - 47% van de high-net worth individuals in Europa heeft Facebook, - 60% van de vermogensbeheerders is niet aanwezig op social media- Minder dan de helft van de private banks hebben hun website aangepast voor smartphones, - Meer dan 50% van de superrijken in Europa vinden social media een belangrijk communicatiekanaal van de bank En dan nog de belangrijkste: slechts een kwart van de babyboomers zegt dat hun bankadviseur een relatie onderhoudt met hun kroost. De rest doet dat dus niet. Vermogensbeheerders aller lande, kom uit die Chesterfield en ontmoet generatie X. Ook zij kunnen goed advies gebruiken. Ruben Munsterman is redacteur bij IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van Rubens actuele beleggingen. Deel via:
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.