Psychologisch effect van procenten Hoe kunt u beleggingsinformatie aan uw klanten het beste presenteren: in percentages of euro's? 8 juli 2014 09:15 • Door IEXProfs Redactie Twee bekende figuren nemen het tegen elkaar op in een strijd om de aandacht en het begrip van beleggers: percentages versus bedragen in dollars of euro’s. Hoewel procenten gebruikelijk zijn in de beleggingswereld, lijken ze voor een grote groep mensen niet op echt geld, aldus The Wall Street Journal. Financieel adviseurs gebruiken vaak percentages in gesprekken met klanten en ook in teksten in prospectussen worden ze frequent gebruikt. Een percentage maakt rendementen begrijpelijk en maakt het bovendien eenvoudiger om fondsen onderling te vergelijken, is de gedachte daarachter. Het probleem is alleen dat voor een grote groep mensen percentages niet zo een, twee, drie met echt geld worden geassocieerd. Sommige deskundigen maken zich vooral zorgen dat beleggers de omvang van de risico’s en kosten niet volledig begrijpen wanneer deze aan hen worden gepresenteerd in procenten in plaats van euro’s. Reëlere verwachtingenHet is niet dat mensen lui of dom zijn, aldus een expert in de Amerikaanse krant. Het is meer dat in de loop van de geschiedenis mensen statistische informatie op zo’n manier tot zich hebben genomen waarmee zij kunnen rekenen (bijvoorbeeld: zeven op de tien gevallen) in plaats van in abstracte termen (zoals 70%). Door rendementen en andere gegevens te presenteren in zowel percentages als bedragen, zouden mensen reëlere beleggingsverwachtingen krijgen. Bovendien zullen beleggers ook niet langer denken dat de kosten lager zijn dan ze in werkelijkheid zijn, het zogeheten ‘absolute magnitude effect’. Als de kosten worden gepresenteerd als 1% op een investering van 100.000 euro klinkt dat voor mensen niet heel hoog terwijl het exacte kostenbedrag van 1.000 euro vele malen hoger klinkt, legt de directrice van de Consumer Federation of America uit. Percentages als taartpuntenMaar, stellen deskundigen in de WSJ, dit alles betekent niet dat percentages niet meer belangrijk zijn. In bepaalde gevallen maken procenten een vergelijking tussen fondsen inderdaad gemakkelijker. Bovendien zouden potentiele winsten of verliezen die worden weergegeven in euro’s beleggers op de korte termijn ook hebzuchtig of angstig kunnen maken. De asset allocatie zou ook beter te vatten zijn in percentages dan in bedragen. De presentatie van die percentages is daarbij wel van belang. Zo kan het cliënten helpen om de percentages te tonen in de vorm van bijvoorbeeld taartpunten waarmee ze zelf kunnen schuiven, zoals onder meer Wealthfront doet. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.