Internet holt de grote merken uit Internet holt de grote merknamen uit. Jonge consumenten zweren bij alles wat nieuw is. Schroders schetst de gevolgen. 19 maart 2014 15:15 • Door IEXProfs Redactie Sociale media en kritische jongere consumenten knagen aan de schier onaantastbare positie van de grote, gevestigde merken en hun uitbaters. Facebook en Twitter bieden consumenten ongekende mogelijkheden om zelf uit te zoeken waar Abraham, soms letterlijk, de mosterd zal halen. Dat biedt kansen voor nieuwe, nog onbekende merken, die bovendien profiteren van de onbegrensde "schapruimte" in webwinkels. Dat schrijft Charles Somers van Schroders in zijn laatste TalkingPoint. "Door de opmars van sociale media hebben gevestigde bedrijven veel minder controle over hun online imago," aldus de sectorspecialist Consumenten. Dit heeft "grote gevolgen" voor merkmultinationals, en dus voor beleggers. Een berucht voorbeeld is de Twitter-campagne van McDonald's begin 2012, ter promotie van de beweerde versheid van zijn hamburgers. De burgerkoning gebruikte een gevaarlijk vage hashtag: #McDstories. Deze riep een heel ander soort verhalen op dan McDonald's voor ogen stond. "Vond een vingernagel in mijn Big Mac" en "Moest in 1989 naar het ziekenhuis voor voedselvergiftiging na een maaltijd daar. Ben nooit meer teruggeweest. Should have sued." Recenter werd een Facebook-campagne van ontbijtmerk Cheerios gekaapt door tegenstanders van genetische voedselmanipulatie (GMO). "Overweldigend wetenschappelijk bewijs" helpt geen zier Fabrikant General Mills zag zich gedwongen een GMO-vrije variant van Cheerios op de markt te brengen. Niettemin kelderde de omzet in Cheerios met liefst 15% na dit incident. Of de kritiek hout snijdt of niet, maakt niet uit. Aspartaam ligt ook al jaren onder vuur van kritische consumenten. Volgens Somers is er "overweldigend wetenschappelijk bewijs" dat de zoetstof onschadelijk is. Maar de verkoop van frisdrank met aspartaam daalt scherp sinds najaar 2012. Opmerkelijk is dat die daling inzette op het moment dat het aantal Google-zoekopdrachten op "aspartaam" explodeerde. Met andere woorden: toen de anti-campagne begon. Vooral de kinderen van de Millennium Generatie, geboren tussen 1980 en 2000, moet weinig meer hebben van gevestigde merken, en dus evenmin van traditionele advertenties. Hun voornaamste richtsnoer is mond-op-mondreclame, meteen gevolgd door internet. Bovendien vinden zij het cool om te pronken met artikelen die nog niemand kent. Nieuwe, nog onbekende aanbieders profiteren daarvan, net als van de oneindige capaciteit van de webshop. Een filiaal van Barnes & Noble heeft 40- tot 100.000 boektitels op voorraad. Amazon heeft er drie miljoen. De erosie van de grote merken gaat nog langzaam, maar, waarschuwt Somers: "De gevolgen zijn enorm in een wereld waar 1% minder omzet al een grote gebeurtenis is." De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.