11 aug 2010 om 14:02
Beste,
Ik moet je teleurstellen, maar alleen uitgaan van Morningstar om fondsen te kiezen, is een beetje kort door de bocht. Als je eigen berekeningen en screenings aftoetst met Morningstar dan schiet Morningstar dikwijls tekort. Fondsen die zij aanduiden als beste performers blijken soms zinkende schepen. Men durft het aan om tienjariggemiddelde rendementen op te geven van een fonds dat slechts 5 jaar bestaat. Ik kan zo nog even doorgaan.
Tot op heden is er niemand in geslaagd om aan te tonen dat ETF's beter zijn dan goed-beheerde fondsen ( want daar is ook heel wat rommel in de aanbieding ). Ik bied geen fondsen aan en ik ben geen beheerder: ik was alleen verrast dat er maar weinigen hun huiswerk maken alvorens ze een fondsenbeheerder hun zuurverdiende centen toevertrouwen.
Een screening van fondsen op basis van keiharde cijfers kan je vinden op fondsenensicavs.skynetblogs.be
Geachte "BeLegger" (zie vorige reactie)

Wat grappig dat u nog altijd op de actief/passief discussie zit. Al heel lang is duidelijk dat minder handelen beter is voor de resultaten, en dat spreiding een hele goede manier is om stabiliteit te genereren zonder kansen te laten liggen.

Indextrackers zijn in wezen niets anders dan goedkope bouwstenen voor de asset-allocatie. Een bouwsteen die efficient is, en waarvan je weet wat het wel of niet bevat.

Het ontkennen van het nut van trackers is hetzelfde als het gemak van bakstenen ontkennen omdat je nu eenmaal natuursteen gewend bent.

PS De link die u naar uw website plaatst klopt niet.