Amerikaanse tekort ongeveer 40 keer dat van Griekenland en meer dan 6 keer dat van Italie, Spanje, Portugal en Griekenland BIJ ELKAAR maar Goldman maakt zich zorgen over Griekenland en de euro. En de financiele goegemeente loopt er maar blind achter aan. Wanneer krijgen we als (continentaal)-europeanen toch een keer maling aan de onzin die deze Amerikaanse betweters annex meesteroplichters over ons uitstrooien? De hele zaak is er volgens mij slechts op gericht om af te leiden van de Amerikaanse megaproblemen en om er maar voor te zorgen dat er kapitaal naar Amerika blijft stromen, dat is nodig voor hun extreem slecht gefinancierde consumptie-obsessie. Wanneer worden trouwens eens maateregelen genomen tegen het kapitaal-protectionisme dat de VS zich veroorloven. Bij de enquete bleek dat 1 van de problemen waarom ING in de problemen was gekomen het feit dat het Amerikaanse spaargeld dat ING Direct was toevertrouwd MOEST worden belegd in de VS, dat leidde tot de beleggingen in de ALT-A hypotheken die later zoveel problemen veroorzaakten. Al eerder heb ik gelezen dat Amerikaanse instituten in geval van nood eerst buitenlandse bezittingen moeten verkopen. Wat eerst voor een protectionistisch gedrag van de zelfbenoemde kampioen van de vrije markt? Wanneer gaan we eindelijk deze mensen aanpakken?
8 feb 2010 om 14:46
Het heeft totaal geen zin om te schrijven over de omvang van tekorten. Ook heeft het weinig zin om te zeggen dat Amerikanen de enige mega/meesteroplichters zijn. Is het niet zo dat de Grieken zelf het onheil over zich afroepen, door ons allemaal met false cijfers voorgelogen te hebben. Dat er nu met argusogen wordt gekeken naar ook andere ( zwakke) landen lijkt mij niet meer dan normaal. We krijgen de rekening gepresenteerd van een falend systeem. Het is alleen een economische unie, waar geen politieke druk achter zit. Nog niet.
De grote internationel vraag is,of Europa in staat is zijn eigen broek op te houden en wel op een geloofwaardige manier. Voorlopig is dat nog niet zo erg duidelijk.
Of de Grieken er echt in slagen om hun tekorten terug te dringen binnen de gestelde normen zal nog moeten blijken.
Er zal wel een oplossing gevonden worden, maar tot dat dat een feit is, zijn er misschien nog wel wat aardige rendementen te maken.