Consument is groeimotor voor 2016 Uit onderzoek van Fidelity blijkt dat de consument de aanjager van de wereldwijde economische groei moet worden. 16 maart 2016 10:00 • Door IEXProfs Redactie Uit het jaarlijkse analistenonderzoek van Fidelity blijkt dat de consument de aanjager van de wereldwijde economische groei moet worden. Het onderzoek onder beleidsmakers uit het bedrijfsleven biedt een unieke inkijk in de verwachtingen van managementteams in tal van regio’s en sectoren. Uit het Fidelity Analyst Survey 2016 blijken een aantal belangrijke trends die van invloed zijn op de economie. Het belangrijkste risico voor de bedrijfsfundamentals dat de onderzoekers voor dit jaar zien, is een vertraging van de vraag als de consument zich terugtrekt, wat versterkt kan worden door een gebrek aan pricing power, marktverstoringen, interventies en beleidsfouten. Oud en nieuw Een belangrijke trend die Fidelity signaleert is de toenemende divergentie tussen ontwikkelde markten en opkomende markten. Dat komt enerzijds doordat de fundamentals in de ontwikkelde markten sterk blijven, terwijl anderzijds de opkomende markten met steeds meer tegenwind te maken krijgen. Ook groeit het verschil tussen de dienstensector en de maakindustrie. Er is nog veel overcapaciteit in de oude economie. Maar de lagere grondstoffenprijzen missen hun effect niet, kapitaalbestedingen en investeringen worden teruggeschroefd, met als gevolg dat de overcapaciteit wordt afgebouwd. De zwaarste klappen vallen in groeimarkten die afhankelijk zijn van grondstoffen. China zet de transitie voort naar een consumentengestuurde economie. Volgens de analisten van Fidelity gaat dit niet zonder slag of stoot en komt de groeikracht van China onvermijdelijk lager te liggen. De analisten signaleren in de nieuwe economie drie belangrijke trends, die de groei ondersteunen, dat zijn: innovatie consumptie in de ontwikkelde markten veranderende omstandigheden voor financials Slechts weinig sectoren zijn immuun voor verstorende effecten van nieuwe technologieën. Het verschil tussen bedrijven die innovatie omarmen en ondernemingen die dat nalaten neemt toe. Consument moet het doen De consument in de ontwikkelde markten is de groeimotor bij uitstek voor die komende twaalf maanden. De lagere energieprijzen zorgen voor meer koopkracht, en daarnaast kan worden geprofiteerd van de lage inflatie, hogere lonen en een aantrekkende arbeidsmarkt. Volgens Fidelity rijpt de cyclus in de VS en Europa weliswaar, maar is die nog niet ten einde. Europese bedrijven staan er - vergeleken met Amerikaanse - iets beter voor. Lees hier meer uitkomsten van het Fidelity Analist Survey 2016 De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.