Focus op marketing of beleggen? Waarop ligt de focus in uw bedrijf: marketing of beleggen? Voor de lange termijn werkt alleen een focus op de laatste. 24 november 2014 10:00 • Door IEXProfs Redactie Waarop ligt de focus in het bedrijf waar u werkzaam bent: op marketing of beleggen? Op beide, zullen vele vermogensbeheerders geneigd zijn te zeggen. Maar dat kan niet; focus op de een gaat altijd ten koste van de ander. Ben Carlson stuitte tijdens een onderzoekje toevallig op een oude toespraak van Jason Zweig, gehouden op een conferentie in 1997. Volgens Carlson een ‘parel’, die hij graag nog eens onder de aandacht brengt op Yahoo Finance. Waarin huizen de verschillen? Een greep uit de speech: Het marketingbedrijf heeft een ‘lab van gekke wetenschappers’ in huis om te broeden op nieuwe fondsen, die vervolgens de das om worden gedaan als ze niet werken. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf rekent een vlakke management fee, ongeacht hoe groot de fondsen groeien, en houdt de kosten onaanvaardbaar hoog. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf weigert fondsen te sluiten voor nieuwe deelnemers, ongeacht hoe groot en onhandelbaar ze daardoor worden. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf maakt een hype van de track records van de allerkleinste fondsen, ook al zal hun rendement (sterk) krimpen zodra ze groeien. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf zet nieuwe fondsen op omdat ze zullen verkopen en niet omdat ze goede investeringen zijn. Het beleggingsbedrijf doet dat niet; Het marketingbedrijf gebruikt graag de term ‘nummer één’ in zijn advertenties en grafieken zo steil als de Alpen als promotiemateriaal voor rendementen. Het beleggingsbedrijf doet geen van deze dingen; Het marketingbedrijf doet weinig tot niets om zijn klanten te waarschuwen dat markten niet altijd omhoog gaan, dat prestaties uit het verleden geen garantie vormen voor de toekomst, enzovoort. Het beleggingsbedrijf vertelt zijn klanten deze dingen keer op keer, tot vervelens toe; Het marketingbedrijf wil gewoon ieder graantje meepikken als het goed gaat terwijl het beleggingsbedrijf zich ondertussen afvraagt: wat doen we als de markten morgen met 67% zouden dalen? Welke plannen hebben we nodig om te overleven? Alleen jammer dat zo weinig mensen deze toespraak écht in hun oren geknoopt hebben, aangezien Zweigs publiek voornamelijk bestond uit marketeers van beleggingsfondsen. Veel beleggers voelen zich nog altijd sterk aangetrokken tot de bedrijven met een focus op marketing, in hun zucht naar zekerheid en de nieuwste rages. De keuze die het verstandigst is, is echter duidelijk, aldus Carlson: de lange termijn is uiteindelijk de enige periode die telt. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.