hoofdinhoud
IEX Profs
Zoek pagina
desktop iconMarkt Monitor
  • Home
    • Aandelen
    • Obligaties
    • Alternatives
    • ESG
    • Impact
    • Beleggingsfondsen
    • Fondsselector
    • ETF's
  • Opinie
    • State Street SPDR ETF's
    • Triodos Investment Management
    • T. Rowe Price
    • LSEG Lipper
    • UBS
    • Partnercontent
  • Nieuwsbrief
  • Inloggen
Home  /  Column  /  Is er nog toekomst voor de defensieve consumentensector?

Is er nog toekomst voor de defensieve consumentensector?

De aandelen van de producenten van drank- en voedingsmiddelen staan de laatste tijd flink onder druk. Volgens Siegfried Kok van OBAM hebben deze bedrijven last van meer dan alleen cyclische tegenwind. Positief is wel dat de waarderingen flink zijn gedaald.

27 januari 2025 08:00 • Door Siegfried Kok

De aandelenkoersen van verschillende bekende bedrijven in de voedingsmiddelen- en dranken industrie bereikten afgelopen week een 5-jaars dieptepunt. Dit terwijl MSCI ACWI in euro met 80% gestegen is over de afgelopen 5 jaar. De sector van alledaagse consumentengoederen is over dezelfde periode zo’n 50% achtergebleven bij de MSCI ACWI. Het gewicht van de sector in de wereldindex is als gevolg hiervan tegenwoordig kleiner dan 6% waardoor de bedrijven in de sector steeds minder relevant worden op de beurs. Wat verklaart deze teloorgang en komt het nog goed? 

Siegfried Kok

Consument kiest voor gezond

Één van de redenen is een steeds grotere focus op gezondheidsrisico’s. Dat is een goede 10 jaar geleden begonnen met tabak dat vanwege het verslavende karakter en de bewezen risico’s op het krijgen van kanker door veel beleggers in de ban werd gedaan.

Vervolgens kwam er steeds meer focus op gezonder eten met minder suikers. De frisdrankfabrikanten innoveerde met light-sugar varianten van hun drankjes om de consumptie op peil te houden. Minder en gezonder eten en drinken is een trend die zich de afgelopen jaren lijkt te versnellen.

Gezondheidsrisico’s zijn de drankensector ook niet onbekend. Daar kwam echter eerder deze maand nog een gezondheidsstudie bovenop waaruit blijkt dat met het drinken van alcohol de kans op het krijgen van kanker vergroot wordt. Er waren zelfs voorstellen om een verplicht waarschuwingssignaal  op de verpakking te zetten. Beleggers konden dit nieuws niet waarderen waardoor drankaandelen  flink dalen.

Dit leidt  tot een lagere consumptie van alcohol. Door gezondheidsbewustzijn stopt men soms in het geheel met drinken van alcohol. Vaker besluit men minder maar ‘beter’ te drinken. De drank moet dan van goede kwaliteit zijn of een speciale uitgave. Hier is sprake van ‘premiumization’. Deze trend is al een aantal jaar aan de gang en zet bijvoorbeeld de ‘normale’ biermarkt onder druk. Soms leidt dit tot groei in andere aanverwante categorieën, in dit geval de no- en low-alcohol biertjes. Deze segmenten groeien verreweg het snelste in de Westerse wereld.

Ook de voedingsmiddelenfabrikanten hadden last van tegenwind. Een toenemende focus op duurzaamheid, waardoor per saldo er minder of anders gegeten werd.

Opkomende markten werken ook niet mee

Een andere belangrijk factor die de afgelopen jaren meespeelde, is dat de opkomende markten als groeimotor begonnen te haperen. Het ontstaan van een grote middenklasse in opkomende markten leidde historisch tot hoge groei voor veel bedrijven in de consumentensector. De laatste jaren is de groei echter flink afgenomen, deels economisch, maar ook door meer lokale concurrentie.

Van premium naar huismerk

Als klap op de vuurpijl heeft de aanhoudende inflatie de consument nog verder bewogen de huismerken van supermarkten in het boodschappenmandje te stoppen. Veel bedrijven hebben namelijk de prijzen (en/of kleinere portiegroottes) flink opgevoerd om de inflatie tijdens de pandemie te compenseren en ze worden nu geconfronteerd met volumeklappen omdat de vraag van consumenten is afgenomen, mede gezien budgettaire beperkingen.

Het gevolg is dat marges over een breed front onder druk zijn gekomen waarbij ook de winstgroei een aantal keer naar beneden bij is gesteld.

Tarieven Trump doen pijn

Daarnaast zijn met name dranken bedrijven met exposure naar de VS ook nog eens kwetsbaar voor potentiële importtarieven van Trump. Tequila, whisky en cognac worden veelal geïmporteerd en niet lokaal geproduceerd.

Afsklankmedicijnen verlagen ook voedingsuitgaven

Ten slotte spelen ook nog de medicijnen tegen overgewicht mee. De huidige (GLP-1) medicijnen die voor 80 miljoen Amerikanen die aan obesitas lijden een uitkomst bieden, hebben ook gevolgen voor de basisconsumptie. Verschillende studies laten zien dat huishoudens met ten minste één GLP-1-gebruiker de uitgaven aan boodschappen flink verlagen nadat ze met de medicijnen begonnen zijn. Vooral calorierijke, verwerkte producten, zoals hartige snacks, worden minder gekocht. Daarentegen zien we wel een stijging in aankopen die rijk zijn aan voedingsstoffen, zoals yoghurt en verse producten. De medicijnen hebben ook nog eens als gevolg dat de behoefte tot alcoholconsumptie daalt.

Ofwel, de sector heeft dus enerzijds last van tijdelijke (meer cyclische) ontwikkelingen, maar er zijn dus ook duidelijk structurele negatieve effecten aan te wijzen die hebben geleid tot slechte performance op de beurs van voedings- en drankbedrijven.

Kansen?

De waardering van de sector is fors naar beneden gekomen, waardoor het lijkt dat er al veel negatief nieuws in de verwachtingen is verdisconteerd. Toch zijn er ook aantal segmenten binnen de sector die juist kunnen profiteren van bovenstaande ontwikkelingen. Een groter gezondheidsbewustzijn en het doen aan krachttraining kan resulteren in een hogere vraag naar groente, fruit en producten die rijk zijn aan proteïnen.

Cyclisch kan het weer ook wat opklaren. Wanneer de inflatie op een lager niveau blijft en wanneer kapitaalmarktrentes dalen, zal ook de bestedingsruimte voor veel consumenten toenemen. Hierdoor zullen de mandjes weer met meer boodschappen kunnen worden gevuld.

Een herstel van de consumentenbestedingen in combinatie met een lage waardering van veel bedrijven zou het sentiment weleens kunnen doen omslaan. De hoge waarderingen uit het verleden zien we vermoedelijk niet zo snel meer terug, aangezien een aantal negatieve trends toch meer structureel van aard zijn.

De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Deel via:

Lees meer

  • 12 mei Nog geen sein veilig
  • 13 mei Waarom is de dollar zo verzwakt?
  • 20 mei ELTIF 2.0 is een keerpunt voor de Europese private markten
  • 14 mei Het gaat om de juiste focus
  • 15 mei Drill baby drill in Saoedi-Arabië

Onderwerpen

  • aandelen
  • Opinie

Nieuws van onze partners label connect

  1. 20 mei
    "Een herwaardering van Chinese aandelen is gerechtvaardigd"
  2. 28 apr
    Een nieuw gouden tijdperk?
  3. 15 apr
    Trump verzwakt status van dollar als wereldmunt
Meer van onze partners
Siegfried Kok Geplaatst op 27 januari 2025 08:00 meer
Bio Siegfried Kok is al 24 jaar actief als belegger, o.a. bij Kempen, ABN Amro Asset Management en BNP Paribas Asset Management. Als Senior Portfoliomanager is hij ruim 10 jaar medeverantwoordelijk voor het bekende OBAM-fonds, waarvan OBAM Investment Management sinds 2,5 jaar de nieuwe Nederlandse beheerder is. OBAM is een van de oudste beleggingsfondsen van Europa, en belegt wereldwijd in aandelen van kwalitatief hoogwaardige bedrijven.
Recente columns
  1. Zoeken naar zekerheden in een onzekere tijd
  2. Positieve berichten uit de gezondheidssector
  3. Is er nog toekomst voor de defensieve consumentensector?
  4. Trumponomics 2.0: volatiliteit verzekerd
  5. Tech gaat alleen nog maar dominanter worden op de beurs
Populaire columns
  1. AI ontketent een revolutie in de gezondheidszorg?
  2. Is er nog toekomst voor de defensieve consumentensector?
  3. Tech gaat alleen nog maar dominanter worden op de beurs
  4. Trumponomics 2.0: volatiliteit verzekerd
  5. Levert een belegging in water goud op?

Meest gelezen

  1. Must Read 23 mei

    Must read: Trump stuurt aan op een recessie
  2. Obligaties 23 mei

    Rentes stijgen, beleggers bibberen
  3. Must Read 22 mei

    Must read: wat is nu echt de ultieme veilige haven?

Assetallocatie

  • Assetallocatie 22 mei

    KKR is positiever dan een paar maanden geleden

    KKR heeft de groeiverwachtingen voor de VS, Europa en China verhoogd op basis van lager dan verwachte handelstarieven. De trend bij internationale beleggers om meer assets buiten de VS te kopen gaat gewoon door. KKR ziet de beste beleggingskansen in Japan, India en Duitsland.

  • Assetallocatie 19 mei

    JP Morgan is voorzichtig positief

    JP Morgan AM ziet in de rally van de laatste weken geen reden tot winstnemen. Overheden hebben voldoende speelruimte om de economie te pushen en de negatieve effecten van importtarieven te compenseren. Beleggers doen er wel verstandig aan optimaal te spreiding en in hun portefeuille voor wat inflatiebescherming te zorgen.

  • Assetallocatie 18 mei

    "Aandelenmarkt oogt na recent herstel oververhit"

    De winstverwachtingen voor Amerikaanse bedrijven zijn te rooskleurig en ook de Europese aandelenmarkten vertonen tekenen van oververhitting, aldus CIO Vincenzo Vedda van vermogensbeheerder DWS. Het aandelenadvies gaat daardoor omlaag. "Een langdurige correctie in de loop van dit jaar is allesbehalve uitgesloten."

  • Assetallocatie 14 mei

    Cyclische rugwind ondersteunt private markten

    CIO Nils Rode van Schroders Capital deelt zijn inzichten over huidige stand van zaken in de private markten. "Cyclische rugwind stemt optimistisch te midden van onzekerheid." Lees zijn analyse.

  • Assetallocatie 06 mei

    Juist nu zijn obligaties onmisbaar

    In de huidige onzekere marktomstandigheden zijn beleggingen in obligaties onontbeerlijk, zegt Sara Devereux, wereldwijd hoofd van Vanguard Fixed Income Group. Mocht het tot een recessie komen, dan zou dat volgens haar wel eens kunnen leiden tot een obligatierally.

  • Assetallocatie 05 mei

    "Een nieuw tijdperk breekt aan"

    Emiel van den Heiligenberg van L&G koopt vooralsnog de dips. Bij een full blown Amerikaanse recessie zal hij deze aanpak herzien. Lees zijn marktanalyse.

Meer Assetallocatie
LSEG Lipper Fund Awards
  1. Online magazine Lipper Fund Awards 2024
  2. Contrair en succesvol
  3. Beleggen in de energietransitie voor duurzame impact én performance
  4. “Op de lange termijn wint de dividendbelegger altijd”
IEX Profs

Meld u aan voor de IEX Profs dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 
© 2025 IEX Profs
  • Contact
  • Adverteren
  • Privacy Settings
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer & Voorwaarden
  • Site feedback
  • Nieuwsbrieven
  • Quotedata by Euronext   & powered by Infront
  • © 2025 IEX / van beleggers voor beleggers
  • IEX Profs is onderdeel van IEX Group