Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Financiële eenheidsworst

Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft een brief geschreven aan de Tweede Kamer. Het was best een goede brief. Het ging over standaardproducten. Banken zouden, eventueel naast hun eigen aanbod, verplicht producten moeten aanbieden waarvan de voorwaarden vooraf zijn vastgesteld. Behalve dan de prijs.

Wat kan het voordeel zijn van deze gestandaardiseerde producten? In de brief weet Dijsselbloem er een aantal te noemen. Met dank aan zijn ambtenaren, die kennelijk een boekje over gedragseconomie hebben gelezen.

Wat blijkt uit dat boekje? U bent vaak niet in staat de beste keuze te maken in het licht van uw doelstellingen, zelfs als u alle relevante informatie krijgt. Als banken nu verplicht worden een standaardproduct aan te bieden, krijgt u een richtpunt, en wordt uw keuzeprobleem verminderd.

Onderschat daarvan niet de voordelen. Uw keuze kan op deze wijze in een maatschap.pelijk gewenste richting worden gestuurd, zo staat in de brief. Het tweede voordeel is dat uw keuzestress wordt verminderd, waardoor u keuzes minder snel uitstelt.

Doorslaan

Niks mis met standaardproducten, zou je zeggen. Maar verder in de brief lees ik dat "om te komen tot standaardproducten (...) een rol van de overheid waarschijnlijk onvermijdelijk (is)".  Er lijkt hier sprake van een standaardreactie van de overheid.

De consument kan zelf niet over zijn eigen toekomst beslissen en raakt in een stress, waardoor er maar één oplossing mogelijk is: ingrijpen van de overheid. Vadertje Staat weet precies welke producten goed (en niet goed) voor u zijn. U moet vooral niet te veel nadenken over uw eigen (financiële) toekomst.

Dat doet de overheid wel. Wat is het toch mooi om, naast het collectieve pensioen, door de overheid bedachte en goedgekeurde financiële producten in bezit te hebben. Mogelijk vindt u dat ik wat doorsla, en daarin heeft u gelijk. Ik stelde immers dat de brief van Dijsselbloem niet slecht was.

Dat is zeker zo, want in de brief wordt een aantal zaken genoemd, die duidelijk maken dat het aanbieden van standaardproducten niet het ei van columnbus is, zeker niet als de overheid zich ermee bemoeit.

Zo wordt in de brief zelf aangegeven dat standaardisatie een zware overheidsinterventie zou zijn. Dijsselbloem twijfelt daarom aan een dergelijke ingreep. Zijn er geen alternatieven mogelijk? Is dit overheidsingrijpen wel proportioneel?

Er zijn de laatste jaren al veel maatregelen genomen, zo wordt verder gesteld. De effecten daarvan zijn nog niet bekend, zodat het nu helemaal nog niet mogelijk is om te beoordelen of overheidsingrijpen op dit gebied gewenst is.

Tegen overheidsingrijpen

Kunnen financiële adviseurs en vergelijkingssites niet (beter) helpen in het aanbod aan financiële producten?  Prima argumenten tegen overheidsingrijpen, maar er zijn nog allerlei andere problemen die Dijsselbloem ziet.

Zo is het mogelijk niet aantrekkelijk voor aanbieders om de verplichte standaardproducten onder de aandacht te brengen. Om dat toch te realiseren moet dan "flankerende beleid" worden gevoerd, dus weer extra regels. Bovendien, consumenten zouden standaardproducten juist links kunnen laten liggen, vanwege de perceptie dat het hier om eenheidsworst zou gaan.

In de brief staat ook dat standaardisatie pas zin heeft als er sprake is van homogene vraag in een markt waar nu nog heterogeen aanbod van complexe producten plaatsvindt.

Dus in lang niet alle gevallen is standaardisatie toepasbaar. Daarnaast kunnen de voorwaarden van standaardproducten in een voortdurend veranderende markt snel achterhaald en niet meer passend zijn. De consument denkt in zijn naïviteit dat dit nog wel het geval is.

Goede brief

Dat Dijsselbloem en zijn ambtenaren eigenlijk niets zien in standaardproducten blijkt als in de brief per productcategorie een korte inventarisatie wordt gemaakt.

  • Hypotheken: toegevoegde waarde standaardisatie beperkt,
  • Consumptief krediet: standaardisatie niet nodig
  • Betalen en sparen:  standaardisatie niet nodig
  • Pensioensparen: standaardisatie niet mogelijk
  • Vermogensopbouw door beleggen: geen aanleiding voor standaardisatie
  • Verzekeringen (standaardisatie niet nodig en er is al een initiatief van het Verbond van Verzekeraars)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen: standaardisatie zeer moeilijk, weinig behoefte consumenten).

Een goede brief dus, met duidelijk argumenten tegen overheidsbemoeienis met standaardisatie in het productaanbod. Ik voeg er nog aan toe dat wat mij betreft de overheid zich veel meer moet richten op twee hoofdlijnen:

1.Zorg voor een goed werkende markt met veel aanbieders en veel concurrentie. Allerlei maatregelen, waaronder standaardisatie en bijvoorbeeld ook (te) strenge beloningsregels werken hier niet aan mee.

2.Verplicht partijen tot duidelijke, heldere informatie over de hun aangeboden producten, die voor alle consumenten begrijpelijk is. Onbegrijpelijk, complexe en dure financiële producten worden dan als vanzelf ontmaskerd door de aanbiedende partij.

De "goede" brief eindigt helaas met een voor de overheid zo kenmerkende standaardreactie. Dijsselbloem vraagt aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) nader onderzoek te doen. Zucht.

Natuurlijk moeten ook de schoorstenen van de toezichthouders roken. Maar de ambtenaren van de Directie Financiële Markten, de opstellers achter de brief, zijn toch zelf wel in staat op basis van de genoemde argumenten tot besluitvorming te komen.

De kosten van toezichthouders, opgebracht door de financiële sector zelf, lopen zo alleen maar op. Dat lijkt mij in ieder geval niet in het belang van de consument.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. taurus86 18 juli 2014 13:27
    De echte vraag blijft natuurlijk, hoe men de (veel te grote)berg spaargeld in de economie actief krijgt. Via de banken lijkt mij geen permanente oplossing. Via politiek gedurfde initiatieven zal dit beter lukken. Maar creatieve politiek initiatieven, kom daar maar eens om.

    Duisenberg waarschuwde destijds voor teveel spaargeld; Kok deed het en nu Dijsselbloem. De PvdA weet wat ze zegt, maar een initiatief...??
  2. [verwijderd] 22 juli 2014 20:52
    quote:

    taurus86 schreef op 18 juli 2014 13:27:

    De echte vraag blijft natuurlijk, hoe men de (veel te grote)berg spaargeld in de economie actief krijgt. Via de banken lijkt mij geen permanente oplossing. Via politiek gedurfde initiatieven zal dit beter lukken. Maar creatieve politiek initiatieven, kom daar maar eens om.

    Duisenberg waarschuwde destijds voor teveel spaargeld; Kok deed het en nu Dijsselbloem. De PvdA weet wat ze zegt, maar een initiatief...??
    Door de crisis en de versobering van de rechten (kortere WW bijvoorbeeld) sparen mensen meer, de oplossing is dus meer zekerheid bieden, het Nederlandse zorgstelsel stond al jaren garant voor welvaart en groei in Nederland, en dat wordt nu vakkundig de nek omgedraad, en daarmee ook de welvaart en groei die zo'n vangnet mogelijk maakte. Minder zekerheid -> minder risicobereidheid -> minder groei.

    Mensen zullen dus geld blijven oppotten (wel steeds minder bij de banken aangezien het rendement daarvan verwaarloosbaar is, zoniet negatief). Ik vermoed dat er juist meer in de pensioenen gepot zal worden (=geeft zekerheid en een hoger rendement dan de bank), maar dat geld wordt dus voor vele vele jaren opzij gelegd en komt op korte/middenlange termijn de economie niet meer in.
  3. nhp22 28 juli 2014 21:30
    Door de laisser faire politiek die onder Reagan en Thatcher werd ingevoerd in de westerse wereld is er een situatie ontstaan die, in het begin een positieve uitwerking heeft gehad, maar waarin we veel te ver zijn doorgeslagen. Toen de economie in de jaren 80 langzaam weer op gang kwam, toen hebben de meeste beleidsmakers verzonnen dat dit de heilige graal was. En langzaam maar zeker zijn ze doorgeslagen. Natuurlijk geholpen door de financiële sector, die behoorlijk gelobbyd heeft voor afschaffing van de Glass-Steagal act van 1933 die na de beurscrash van ´29 was ingesteld om de macht van de banken in te perken. Daarnaast was het in de VS en in mindere maten in andere landen (bijvoorbeeld Nederland) beleid om iedereen een huis te laten kopen op krediet. Excessen zoals Ninja (No Income No Job no Assets) leningen werden grif aan de man gebracht, gebundeld en doorverkocht. Nu zitten consumenten soms met de gebakken peren. En te hoge schuld, een woekerpolis of een groot verlies op hun belegging. Niet alleen omdat de markt tegen zit, maar ook omdat de financiële sector (en hun aandeelhouders) alleen door winstbejag werden gedreven. Denk aan TCI en ABN Amro.

    En nu zijn er toezichthouders (zoals de AFM) die zich alleen maar meer macht willen toe-eigenen door bijvoorbeeld het toezicht op accountants te claimen. Het Nivra zou niet instaat zijn om een zelf reinigend vermogen te hebben. Vroeg heet deze instelling nog Stichting Toezicht Effetenverkeer of in het kort STE. Dit dekt denk ik wel de lading. En tjonge Jonge wat zijn ze hier in geslaagd. Het falen van deze instelling in een begrip? KPMG. Nu kun je de AFM niet alles verwijten. Het is namelijk een papieren tijger. Ik weet niet of de uitzending van Zembla, beleggersbedrog nog ergens te bekijken is, maar dit geeft pijnlijk deze problematiek weer. OM wijst naar AFM en AFM wijst weer terug. Conclusie beleggers moeten beter de krant lezen! Gelukkig is er na deze uitzending wel actie ondernomen.

    Een rapportje gaat ook niet helpen om het vertrouwen te herstellen. Het vertrouwen zal, als het al gebeurt, heel langzaam terugkomen in de financiële sector.

    Lees ook:

    nl.wikipedia.org/wiki/Reaganomics

    nl.wikipedia.org/wiki/Glass-Steagall_Act
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links